Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har jeg økonomi til Tesla?

Startet av Håkon T, torsdag 15. mai 2014, klokken 08:34

« forrige - neste »

i3_X5_730

#15
Hmmm ... jeg synes det faktisk klimaanlegget kjølte ned godkjent på de varmeste dagene i Bergen. Husk på at anlegget ikke skal være så kraftig som i fossile biler.

Sitat fra: Terondo på mandag 28. april 2014, klokken 21:31Luften som kommer ut er så kald at det nesten er ubehagelig (bare nesten).
Enig: Med 2 grader ut på anlegget, så kan det være brukerfeil ...

SE

Lurer også på om jeg gjør noe feil.  Målte på samme måte, 'presset' da ut-temp 'ned' i 20.1 grader nå i garasjen. :-(
Fikk time hos doktoren til uka...(lokal doktor tilogmed!  Nesten så jeg ble fornøyd av å bestille verksted - time)

Håkon T

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 29. april 2014, klokken 16:37
Enig: Med 2 grader ut på anlegget, så kan det være brukerfeil ...

Eller feil på en del biler...
Jeg hadde samme innstilling på klimaanlegget som på bildet. Og det er vel kun eco/comfort som kan påvirket klimaanlegget? Ingen menyinnstillinger?
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: Håkon T på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:29
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 29. april 2014, klokken 16:37
Enig: Med 2 grader ut på anlegget, så kan det være brukerfeil ...

Eller feil på en del biler...
Jeg hadde samme innstilling på klimaanlegget som på bildet. Og det er vel kun eco/comfort som kan påvirket klimaanlegget? Ingen menyinnstillinger?

Ja, det kan være for lite trykk på gassen slik at kompressoren ikke slår inn ...

SE

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Håkon T på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:29
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 29. april 2014, klokken 16:37
Enig: Med 2 grader ut på anlegget, så kan det være brukerfeil ...

Eller feil på en del biler...
Jeg hadde samme innstilling på klimaanlegget som på bildet. Og det er vel kun eco/comfort som kan påvirket klimaanlegget? Ingen menyinnstillinger?

Ja, det kan være for lite trykk på gassen slik at kompressoren ikke slår inn ...
Hei igjen..  AC funker ikke på min bil.:-(  Service på fredag 9.   Men jeg kom til å undre meg over om det er flere kilder  som benyttes til avkjøling i bilen?  Om kjøling av førermiljø ikke funker, hvordan er det da med kjøling av batterier?   De tåler jo ikke mye varme uten at de forringes / får kortere levetid.  Ble med ett redd for at batteriene kan være forringet.  Er det kun en kjølekompressor / kilde til kjøling?  Er det VP'en?
Bilen stod en stund ute i sola i dag.  Ved oppstart for å få den inn i huset sitt, så fikk jeg nå attpåtil 'DriveTrain Error'..   Ventet litt --> forsøkte en gang til på start av maskineriet ---> OK.  Blir litt paranoid av dette.

LMOR

Får satse på at du bekymrer deg unødvendig for batteriet. De har nok ikke noen sensor som måler om AC kjøler godt nok, men de har nok garantert en sensor som overvåker temperaturen på batteriet.
(hvis ikke det var det som slo den ut nå, og at andre som har fått drive train error har hatt samme problemet. Men da er det forhåpentligvis lite sannsynlig at bilen har kjørt med en tilstand som er skadelig for batteriet, uten at du ble varslet om det)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Hvordan gikk det med servicen, ble ac-en bedre?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

GelpMan

Jeg merker heller ingen forskjell, med eller uten A/C = samme temperatur ut av vifta. Skal ta noen målinger i varmen før jeg konkluderer, men jeg merker ikke forskjell. (bortsett fra kjørelengden som blir borte da...)

wesnym

I dag: 20 grader i Oslo, men A/C gir ikke kald luft i det hele tatt. Prøver på med Max A/C en stund, men heller ikke dette gir noen forskjell. Vi prøver også å lifte ut med vinduene helt nede en stund, men ikke noe hjelper. Jeg tror jo derfor at noe må være feil. Derfor lurer jeg også på om andre som har opplevd dette har fått sjekket dette på service og fått det fikset?
Jeg tror faktisk ikke at BMW har levert så dårlig A/C i i3, selv om det er et annet system enn vanlig biler.
Ser jo at andre nevner at luften som kommer ut er så kald at det nesten er ubehagelig. I vår bil er det kun lunk som kommer ut, uansett om den er stilt til 16 grader.
BMW i3, Oslo

ali_ben

Sitat fra: wesnym på fredag 16. mai 2014, klokken 22:01
I dag: 20 grader i Oslo, men A/C gir ikke kald luft i det hele tatt. Prøver på med Max A/C en stund, men heller ikke dette gir noen forskjell. Vi prøver også å lifte ut med vinduene helt nede en stund, men ikke noe hjelper. Jeg tror jo derfor at noe må være feil. Derfor lurer jeg også på om andre som har opplevd dette har fått sjekket dette på service og fått det fikset?
Jeg tror faktisk ikke at BMW har levert så dårlig A/C i i3, selv om det er et annet system enn vanlig biler.
Ser jo at andre nevner at luften som kommer ut er så kald at det nesten er ubehagelig. I vår bil er det kun lunk som kommer ut, uansett om den er stilt til 16 grader.

Da må det være en feil på din bil. Bilen min ble passe avkjølt på Ring 3 i ettermiddag, selv med ECO PRO. Kjente på luften som kom ut av dysene. Iskald og fin.
BMW i3 levert 2. mai 2014

pberg

Dette var interessant :

Sitat
Heute war der Termin beim BMW i Service zum Thema Klima kühlt nicht.

Das Ganze hat gerade mal 15 Minuten gedauert. Laut dem Servicetechniker war scheinbar eine Transportsicherung - ich vermute elektronisch - nicht deaktiviert.

Wieder alles in Ordnung. Er kühlt.

Altså,  mekaniker fjernet en transportsikring, og så begynte AC å virke...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

SE

Min i3 var innom service for manglende kjøling. Fixet,  hvordan vet jeg ikke. Målte 22 grader ut av AC før fix. Etter fix var det ned mot 4 grader.....

pberg

Bruker forresten varmepumpen samme medie som ac? Slik at hvis ikke ac virker, så virker heller ikke varmepumpen slik den skal?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Bmwi3

TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

SE

Feilen artet seg slik:Varmen fungerte. Varmet bra I vinter.Kjøling fungerte ikke.  Trodde en stund at 'det er vel slik det er på denne bilen,'  siden varmen fungerte.  Men det var altså en feil. Måler man ikke lufttemperatur ned mot 2-3 grader med AC på full guffe,  har man  feil på AC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA