Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har jeg økonomi til Tesla?

Startet av Håkon T, torsdag 15. mai 2014, klokken 08:34

« forrige - neste »

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pendleren

Vet ikke hva de gjorde første gangen, men fungerte 1 dag iallefall. Jeg skal spørre dem imorgen.

LMOR

Sitat fra: Pendleren på tirsdag 10. juni 2014, klokken 21:02
Vet ikke hva de gjorde første gangen, men fungerte 1 dag iallefall. Jeg skal spørre dem imorgen.
Sikkert det samme som meg. De fikk det til å virke, uten å bytte noe, mens jeg venter på nye ventiler fra Tyskland. Men det stopper sikkert å virke når som helst.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Flott om dere som er i loopen med å få ordnet med ac - får svar på hva som må byttes og hvorfor.

For de spesielt interessert - advarsel langt bilnærdete innlegg.

- jeg har slitt med tilsvarende problem med min godt brukte audi og har forventninger om at ac bør virke uten for mye styr etter garantitid er over - bil med defekt ac hørte jeg for mange år siden var årsak til at en del biler ble kastet i USA - hørtes utrolig ut , men kan idag skrive under på at bil uten fungerende klima er ubrukelig også i Norge.

Det automatiske klimaanleget på min godt brukte 1997 audi  a6 har kostet meg 30.000 kr i repprasjoner siste 100.000 km. Det har blitt brukt unødvendige mye kroner på bytte av fungerende komponenter og feilsøking. Feilen/svakheten har jeg funnet ut av på egenhånd - men det kreves en del kunnskap om hvordan demontere store deler av en bil for å løse problemet. 

Her er det luft spjelene ( samme funksjon som i3 dysene ?) som styres fra sensorer, styresystem og elmotorer.
Feilen ligger i at de små elmotorene henger seg opp innvendig pga mikroskopiske smusspartikler ( kull/karbon?)
For å få disse motorer byttet ut kreves det en del demontering i coupe + motorrommet.
Har gjort jobben selv en gang med å overhale motorene - virket en kort periode til neste gang de stopper opp. Den mest ireterendes situasjonen var at full ac låste seg over stynefjellet i snøstorm og minus 10 - ingen mulighet til å styre varmluft inn i coupe - hadde heldigvis ikke med min sønn på 2 år med da.


Har fått estimert på 20.000 kr uten garanti for at anlegget er ok. Pumper, filter, slanger, rør, styringsenhet er også slitedeler/kan måtte byttes ut i samme slengen - nå er det uaktuelt å bruke ytligere kroner på dette.

Har løst dette på min måte ved å bygge om hele klimaanleget til manuelt , stagbasert slik at jeg selv bestemmer om det skal være varm eller kald luft inn i coupe uavhengig av et tullete digitalt knappesystem ( må bygge om mine armer til s- form for å kunne stenge luft ut/inn ved kjøring i tunell o.l siden girspaken er i veien for knappen når jeg kjører).

Bestilt i3 som bruks&pendlebil - og audi med defekt klima henvises til kjøre søppel til dynga o.l oppdrag.
Synd hvis også i3 skulle ha upålitelig klima anlegg - ikke morsomt eller helsefremmende å kjøre med vindu oppe i rushtrafikken idag.

Har tilgang på en 1998 modell mitshubishi ,som ikke har sett service de siste 100.000 km. Kun olje som etterfylles når ventiler rasler - her fungere både varme og ac aperatet utmerket.

Min i3 er nå bekreftet i produksjon, skal snart begynne å telle dager og ikke måneder :D



Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

wesnym

Sitat fra: Pendleren på tirsdag 10. juni 2014, klokken 20:24
Da er jeg på listen over dem som må inn for andre gang... Synes det er litt bekymringsverdi at de ikke klarer å fikse det første gang bilen er inne. Da vet de rett og slett ikke hva som skaper feilen. Heldigvis bare 27,5 grader i dag;-) blir spennende å se om Bavaria på Økern klarer å løse problemet. Ga klar beskjed om at jeg forventet lånebil denne gangen. Så da tikket det inn en bestillingsbekreftelse fra hertz på mobilen 30 min etter at jeg hadde snakket med bavaria. Regner med at de ikke forventer at jeg skal betale for den- det skjer ikke...
Vi er i eksakt samme båt. Bavaria Økern. Prøvd å fikse en gang tidligere ved å oppgradere software. Funker fortsatt ikke. Ringte i dag og forlangte at bilen skal inn ASAP. Time på torsdag. Lånebil skal stå klar denne gangen. Blir veldig spennende å høre hva feilen er. Jeg tipper: Ventil... Som vi forøvrig fortalte dem første gangen basert på erfaringer delt her inne....
BMW i3, Oslo

Roman

Da har jeg fått hentet min fantastiske i3 hos forhandleren i går! Første jeg sjekket var AC problemet som alle snakket om og tror du vel ikke at min bil hadde samme feilen gitt. Selgeren i kr.sand Bavaria tok det på strak arm sendte den inn til mekanikeren med en gang og underholde meg de 15 min det tok å fikse det. Fiksen innebærte software reset, ingen plombe problematikk her. Nå spytter bilen ut finn og kald luft når den skal gjøre det på varme sommerdager.

Fikk også beskjed at det kommer en storoppdatering av software til alle i3er nå i Juli, som skal glatte over alle kjente barnesykdommer i bilen og forbedre bilen (uten at jeg fikk flere detaljer på det).

Pendleren

Da er bilen levert. (Og denne gangen med "lånebil" fra Hertz. (Må betale drivstoff og bompenger selv sa Bavaria Økern - synes det blir uvant jeg;-)

LMOR: ja, er nok samme feil. Første gang oppdaterte de software. Det virket noen dager. Jeg spurte om de hadde ventiler på lager. Det visste han ikke...

Roman: Håper det var den endelige løsningen på problemet ditt. (Men det høres ut som det er sjanser for at det stopper etter en stund. (I mellomtiden får du kose deg med en bil som iallefall er morsom å kjøre.)

Roman

Sitat fra: Pendleren på onsdag 11. juni 2014, klokken 09:41

Roman: Håper det var den endelige løsningen på problemet ditt. (Men det høres ut som det er sjanser for at det stopper etter en stund. (I mellomtiden får du kose deg med en bil som iallefall er morsom å kjøre.)


Det håper virkelig jeg også! Skal nok holde dere oppdatert om det plutselig svikter og hva slags tiltak som blir gjort for å utbedre det.

Pendleren

Da har bilen vært inne en gang til. De feilsøkte og "justerte en ventil". Ingen fysiske endringer denne gangen heller - da de ikke fant noe feil på noen av delene når de feilsøkte. . Kunne ikke garantere at det ville  vare, og sa at det kom en softwareoppdatering i slutten av juli som jeg burde komme inn og få.

Krysser fingrene for at jeg ikke må tilbake før i slutten av julig, men jeg har mine tvil...

LMOR

Sitat fra: Pendleren på onsdag 11. juni 2014, klokken 09:41
Og denne gangen med "lånebil" fra Hertz. (Må betale drivstoff og bompenger selv sa Bavaria Økern - synes det blir uvant jeg;-)
Dette er et interessant spørsmål. Med fossilbiler har jeg glatt akseptert dette, fordi denne kostnaden ville jeg hatt uansett... men... nå ville jeg jo ikke det, så enten bør vi få en elbil som lånebil, eller så bør BMW dekke kostnaden  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Roman

Nå blir det jo forsåvidt en digresjon, men lurer på hvorfor ikke Hertz invisterer i et par el-leiebiler. Dem er rimeligere å vedlikeholde og det er klart at elbil eiere helst vil ønske å leie noe som er tilsvarende kjøretøyet dem leverte inn om bilen er på reparasjon. 

wesnym

Vi har nå akkurat levert inn bilen hos Bavaria Økern for å fikse AC for andre gang. Ingen deler er byttet på bilen vår. De sier nå at dette skyldes en feil i software. De har fått informasjon om at AC slutter å virke igjen selv om ventiler er byttet.
De sier derfor at dette problemet vil bli løst med en software oppgradering som kommer i juli/august.
Det betyr at vi ikke får noen AC denne sommeren!
Selv om de resetter bilen vil altså feilen komme tilbake, og selv om de bytter ventil så vil altså AC slutte å virke. Det kan fungere i en dag, eller det kan fungere i en måned.
Sier de altså på Bavaria Økern.
Vi henter bilen vår i ettermiddag, så får vi se om AC nå virker og hvor lenge....
Fikk bensin lånebil.....
BMW i3, Oslo

Klykken

Må man bruke godkjent i-merkeverksted for å utbedre slike feil?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Pendleren

Wesnym: Jeg fikk akkurat samme svar. Vi får kysse fingrene for en kald sommer / at Air con holder til slutten av juli.

LMOR: vedr fossil bil som lånebil. Kan kanskje ikke forvente at de har elbil klar til utlån, men det som irriterer meg er at de ikke er litt mer ydmyk for utfordringene det gir i hverdagen å stadig måtte ha bilen på verksted. (Min hverdag går heller "ikke opp" om jeg skal levere i barnehagen og kjøre til jobb i en fossilbil.) Istedenfor å beklage over at jeg må inn på verksted med bilen for andre gang, gir de nærmest inntrykk av at jeg er litt slitsom, som ringer dem to ganger på to uker. Men når sant skal sies var de litt mer ydmyk når jeg hentet bilen.

wesnym

Sitat fra: Pendleren på torsdag 12. juni 2014, klokken 09:26
Wesnym: Jeg fikk akkurat samme svar. Vi får kysse fingrene for en kald sommer / at Air con holder til slutten av juli.

Nå har vi hentet bilen og AC funker for første gang.
Ikke byttet noen deler. Har vel kun gjort en reset av bilen da.
Så da virker det vel en stund får vi tro...
Men: vi har bedt om en garanti på at denne feilen IKKE påvirker kjøling av batteriet. Det fikk vi ikke i dag, men er lovet svar skriftlig i morgen.
BMW i3, Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA