Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av MindViruz, onsdag 14. mai 2014, klokken 18:49

« forrige - neste »

MindViruz

Meg og en annen kollega har opplevd ett par skumle episoder med våre 2014 "norsk" Leaf.

Hvis jeg kjører i god fart i nedoverbakke, i en (høyre) sving, mens jeg holder bremsen inne for å bremse ned farten og samtidig treffer en litt markant hump eller ett lite hull i asfalten skjer det noe. Bremsepedalen blir plutselig "lett", sliper litt, synker ett styker lengre ned, og jeg må trø hardere for å få samme bremseeffekt.

Første gangen dette skjedde holdt jeg på å krasje i bilen foran meg, og etter dette har jeg klart å reprodusere feilen 3 ganger i samme bakken. Litt for høy eller lav fart så skjer det kansje ikke, og momentet på bremsepedalen må være noenlunde "rett" for at denne feilen skal kunne gjennoppstå. Kan nesten kjennes ut som en slags ABS slår inn.

Noen som har opplevd det samme? Kan dere prøve å gjenskape samme feilen på deres biler?

BE

Det er sannsynligvis ESP som slår inn.

Jeg opplever tilsvarende i en oversiktlig rundkjøring vi har hvor det nesten er mulig å holde fartsgrensen på 60 dersom en skal rett frem, alt som skal til er en liten fartsreduksjon for at det ikke skal bli for ubehagelig. Utformingen av rundkjøringen er slik at tangeringspunktet, som er kanten av rundkjøringen, er _litt_ høyere enn resten av omgivelsene. Dette medfører at bilen blir litt lettere akkurat her, hvilket medfører at den får en aldri så liten rotasjon mot venstre. Dette er nok til at en trigger ESP, og du merker at bremsepedalen forsvinner litt inn slik at det oppleves som at den slipper. Noe den sannsynligvis også gjør nettopp for å hindre videre rotasjon av bilen.

Jeg har ikke tenkt noe videre over dette før nå, og bare antatt at det er konsekvensen av det geniale antisladdsystemet. Skal det systemet fungere må nødvendigvis systemet slippe opp bremsekraften som er påført via bremsepedalen, ellers ville det ikke hatt noen mulighet til å korrigere sladden.

Egentlig vil jeg derfor konkludere med at dette er helt normal oppførsel av et slikt system.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Midgard

Jeg har ikke opplevd dette på min 2014 leaf, men abs på Hiacen kan gi denne følelsen om jeg kjører over en litt skarp dump med bremsen nede. Kjennes ut som bremsen "slipper", er ikke alltid jeg får den vibreringen abs gir heller.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

MindViruz

Sitat fra: BE på mandag 28. april 2014, klokken 11:48
Det er sannsynligvis ESP som slår inn.

Jeg opplever tilsvarende i en oversiktlig rundkjøring vi har hvor det nesten er mulig å holde fartsgrensen på 60 dersom en skal rett frem, alt som skal til er en liten fartsreduksjon for at det ikke skal bli for ubehagelig. Utformingen av rundkjøringen er slik at tangeringspunktet, som er kanten av rundkjøringen, er _litt_ høyere enn resten av omgivelsene. Dette medfører at bilen blir litt lettere akkurat her, hvilket medfører at den får en aldri så liten rotasjon mot venstre. Dette er nok til at en trigger ESP, og du merker at bremsepedalen forsvinner litt inn slik at det oppleves som at den slipper. Noe den sannsynligvis også gjør nettopp for å hindre videre rotasjon av bilen.

Jeg har ikke tenkt noe videre over dette før nå, og bare antatt at det er konsekvensen av det geniale antisladdsystemet. Skal det systemet fungere må nødvendigvis systemet slippe opp bremsekraften som er påført via bremsepedalen, ellers ville det ikke hatt noen mulighet til å korrigere sladden.

Egentlig vil jeg derfor konkludere med at dette er helt normal oppførsel av et slikt system.

Teorien er god.

Har aldri merket noe til forandring av mottrykket på pedalen på opelen min på vinterføre, kun litt "risting" ved abs. Denne har også ESP.

Hvis dette skulle stemme er ESP sytemet på Leaf altså så dårlig at det skaper trafikkfarlige situasjoner.

"Pedal i bunn trikset" har ikke utgjort noen forskjell.

MindViruz

Nå må jeg inn til forhandler altså. Kjørte på flat vei og måtte bremse opp. Traff ett hull i veien og bremsekraften forsvant igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA