Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Intergalactic SpaceBoat of Light and Wonder

Startet av jobfra, onsdag 14. mai 2014, klokken 18:38

« forrige - neste »

Car-El

Kom til å tenke på en ting. Det er ingen her som har gitt deg tipset om å ta ferga Drag-Kjøpsvik.
•Du får dæ en 45 minutters pause.
•Du slipp Ulsvågskaret og andre høyder. Det e ganske flatt fra Kjøpsvik til E6 i Efjord.
•Det e lite trafikk på den veien i forhold til E6.
•Om dem er behjelpelig med lading på ferga så får du 45 minutter.
•Det er (ubetydelig) litt kortere.
•Bedre vei. (Etter som jeg husker.)


P.S. Ta kontakt med sjefen på Vollan Gjestestue. Det er en meget god bekjent av meg. Spør han om strøm og korfør han ikke har meldt sæ på som vert for Tesla sine Superladere. Han jobber med Transnova, Fylket og byråkratiet for å få en vanelig multi-hurtig-stasjon på Vollan.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jobfra

Da blir det av forskjellige grunner henting av bil i Trondheim lørdag 10. mai.
Jeg gleder meg 8)

Jeg kjører E6 nordover strake veien.
Range Mode skal testes på første strekk som blir på 39 mil.
Trondheim-Mosjøen 39 mil
Mosjøen-Fauske 27 mil
Fauske-Narvik 25 mil
Narvik-Tromsø 26 mil
Lading på 400V rød stikk langs hele veien.

Tesla Superladere neste gang?!  :P
Elvin | S85 | hvit 19' | Tech | park | ekstra seter | svart tekstil
Levering 10. mai -14

RaBalder

Det første strekket på 39mil synes jeg var drøyt i ny bil. Det skal ikke mer til en regn før du får kjenne på rekkevidde-angsten.

Er vel en del lademuligheter både i Steinkjer og på Overhalla (offentlige ladestasjoner).

Videre er der en del "ladekamerater" som har registrert seg på et kart som har litt mer enn 16A tilgjengelig. Tror jeg ville ha toppet opp litt mer nord for Trondhjem.

Det er kjipt å kjenne på rekkevidde-angsten på første turen  ;)


Leif1

Lad opp på veien mellom Trondheim og Steinkjer.
Du kommer ikke til å ha negler igjen før du er i Mosjøen.
Legger ved bilde av min tur i går. Det er med range mode på, 19 gr C i kupeen,
tørre veier og mellom 7-11 gr C ute. Kjørte som folk, sånn ca rundt fartsgrensen.
Dette er mellom Kolvereid i Ytre Namdal og Trondheim.
19" sommerhjul, standard fra Tesla. (De dekkene liker jeg bare sånn passe. Syns
de bruker minst like mye som vinterhjulene med pigg.)

*Edit; Hadde fulladet batteri, 410 km typical ved avreise.

Konvertitt fra S til X

jobfra

Så 50 mil er virkelig langt unna "vanlig" kjøring?
Jeg har tatt kontakt med noen teslakamerater... Noe lading mellom Trondheim og Steinkjer får det bli :)
Elvin | S85 | hvit 19' | Tech | park | ekstra seter | svart tekstil
Levering 10. mai -14

Car-El

Ja, æ vil si at du er noe vel i overkant tøff om du satser på Trondheim-Mosjøen i et smekk. 400km går om du kan kjøre økonomisk med elbil og du har været med dæ.

Æ fiksa den biten ganske greit. Æ brukte MS Richard With.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Lanber

Punkt 1. Sjekk lufttrykk, skal være 45 PSI....gjør jo ingenting å øke litt.
Punkt 2. Kjør saktere enn du vanligvis gjør og rolig, unngå regen hvis du kan
Punkt 3. Ikke vær redd for å lade helt opp sålenge du bruker det med en gang

Er det tørre veger går 40 mil nesten uansett. Skjiitvær med regn, vind og fart på 90-100, da sliter du.

Marius84

Skal også hente bil lørdag og tenkte å overnatte på Mosjøen hotell.
Ringte de og de har visnok bare 2 stk 16a (blå stikk med 3 pinner).
Men har lest at de skulle ha 32a, noen som kan bekrefte det ene eller det andre? :)

Hvor mange timer  trenger jeg å lade på 400v stikk med enkelt lader?

morten007

Jeg også skal fra Trondheim til  Mosjøen. Jeg drar fredag morgen og tenker å lade litt på Steinkjer (16A) og på kafeen (Heia, 16A) før Grong. Kjører med 21" så jeg innrømmer at jeg er litt spent.  Håper det ikke ender opp med et lass med Teslaer et par mil fra Mosjøen. :)
P85   VIN13889 svart, svart, grå 21" (solgt)
P85D VIN 67886, Sølvgrå, 21" grå, carbon, panorama, svarte nextgen-seter +++ (solgt)

Leif1

Det ryktes på fjesboka at det monteres noe med type 2 på jernbanestasjonen på Steinkjer i disse dager.
Konvertitt fra S til X

jobfra

Simen Berg skrev for 10t at han så en Type 2 bli montert ved togstasjonen på Steinkjer i dag. Han skriver også at det er begrenset fart på denne...
Elvin | S85 | hvit 19' | Tech | park | ekstra seter | svart tekstil
Levering 10. mai -14

bb

Sitat fra: jobfra på onsdag 07. mai 2014, klokken 13:44
Range Mode skal testes på første strekk som blir på 39 mil.
Jeg har kjørt den strekningen mange ganger både på vinteren og sommeren. Mitt råd er å ligge i maks 70 km/t ved regn og 80 km/t ved tørr vei fra Trondheim til du har passert Namsskogan. Strekningene nord for Steinkjer har mange svinger og går opp og ned hele tiden. Dette spiser mer rekkevidde enn flat og rett vei.

Ja, det kan være vondt å ligge i 70-80 km/t på 90-sonen før Grong med en splitter ny Tesla. Så kan du heller gi på litt etter Namsskogan når du ser hvor mye du har igjen. En liten trøst er at jeg lå i maks 80 km/t med min Tesla de første 50 km fordi piggdekkene måtte kjøres inn.

Sørg for at bilen er forvarmet minst en halvtime før du kjører fra Trondheim. Ikke ha mer enn 20 grader i bilen. Det er meldt fint vær da. Får du toppet opp 50-100 km nord for Trondheim kan du i grunnen bare gi på resten av veien og overse mitt første avsnitt.

Du kan forresten først som sist sette bilen til å vise typical range og ikke rated range. Ifølge mine egne målinger er typical range 180 Wh/km og ikke 200 Wh/km som mange skulle tro. For å klare turen uten å mellomlade må du derfor ligge i maks 180 Wh/km i snitt.

Lykke til med turen! :D

PS. Skal du lade hos Cabo?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

turfsurf

Sitat fra: Marius84 på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:41
Men har lest at de skulle ha 32a, noen som kan bekrefte det ene eller det andre? :)

Hvor mange timer  trenger jeg å lade på 400v stikk med enkelt lader?

Lader fullt på ca 10 timer med rød 16A(13A foreløpig). Blå 32A ca 12-13 timer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

larsr

Stikk innom Expert på Steinkjer. De har 400V 16A koplet til en komprimator på baksiden. Går sikkert bra å lade for en kort stund.

Jeg ladet hos Cabo på deres 400V 32A stikk her forleden natt. Nytter ikke med standard rødt adapter på denne. Du trenger overgang (fra feks kirkebo) eller portabel boks med 32A rødt stikk, NB! maks ladestyrke 21 amp. Over dette ryker sikringen, som du ikke har tilgang til. I åpningstiden er både 230V/32A blå enfas og 400V/16A rød trefas tilgjengelig innenfor en av garasjeportene.

Ofte står vogntog eller annen tungtransport parkert foran Cabos berømte punkt. Jeg opplevde denne gangen at (paradoksalt nok) en tankbil uten fører, stod parkert godt. Nesten på halvmeteren like langt ut i hver retning. Det gikk med et nødskrik, ved å lirke ladehjørnet på bilen på skrå inn mellom tankbilen og veggen. Vanskelig å vite på forhånd om det står tungtransport parkert der. Hadde kontakt med Kenneth hos Cabo bare timer før, bare for å sjekke at punktet er greit og ikke booket av andre. Cabo har ikke kontroll med tungtransportens parkering der.

Niclas

Hei,

Tok denne turen med min gråe TMS i overgangen fra Mars til april og har nok noen erfaringer som kan være til hjelp :)

Forberedelse: 100% fra Tesla i Trondheim, blått og rødt adapter samt Kirkebø's adapterpakke
Etappe 1: Trondheim - Mosjøen (overnatta på Mosjøen hotell m/ 32Amp 1fas)
(Du kan for å få ned stressnivået lade litt på expert Steinkjer med Tesla sitt røde adapter - det var skjøteledning på plass, de var veldig grei og lot meg lade - jeg gikk på nabo kjøpesenteret å kjøpte meg middag mens bilen ladet - selv om det hadde gått fint uten ladingen)

100% Fra mosjøen hotell, ladingen på kveld&natta holdt i massevis til full tank på morgenen dagen etter, brukte medfølgende blått adapter, også her uten skjøteledning.
Etappe 2: Mosjøen - Narvik
Denne etappen var eneste som opplevdes litt utfordrende, jeg ladet minimalt på kjøpesenteret i Fauske og fikk derfor rekkeviddeangst mot fergeleiet... jeg tok siste ferge fra Drag - Kjøpsvik og ladet på 16amp på ferga ved hjelp av adaptersettet. Ved å lade opp litt ekstra på Fauske slipper man stressfaktoren ved å ha lite batteri.

I narvik ladet jeg på Spor 1 gjestegård, dette var rødt 16amp kontakt og de hadde lagt frem skjøtekabel. Jeg overnattet også der, men vil heller anbefale å betale for strøm for deretter å Bo en annen plass... det ligger sentralt plassert i Narvik.

Narvik - Tromsø, ingen problem da jeg hadde full tank ut fra Narvik.



Send meg gjerne en personlig melding så kan jeg låne bort overganger og skjøtekabler :)
(kjører grå TMS som nå er profilert med iTet-logo)
Model S hentes 31. Mars 2014 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA