Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Intergalactic SpaceBoat of Light and Wonder

Startet av jobfra, onsdag 14. mai 2014, klokken 18:38

« forrige - neste »

jobfra

Da fikk jeg akkurat den etterlengtede telefonen fra Tesla, bilen er klar til utlevering på Lade i Trondheim torsdag 8. mai.  8)
Planen min er å hente bilen og kjøre nordover mot Tromsø så fort det lar seg gjøre.
Drøyt 1100 km uten superladere. Kartet nord for Trondheim er ikke veldig hjelpsom når det gjelder lademuligheter.
Jeg skal naturligvis lese de postene som omhandler lademulighetene som finnes, men jeg tar gjerne imot tips i denne tråden her.
Gleder meg til å virkelig teste bilen på langkjøring med en gang!!
Elvin | S85 | hvit 19' | Tech | park | ekstra seter | svart tekstil
Levering 10. mai -14

Cowboystrekk

Du har Zneips 7,3-lader på Levanger og D.O sin tilsvarende i Mosjøen, ellers vet jeg ikke så mye videre nordover, å sjekke litt på ladekameratene kan nok være lurt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Sprekt!

Sjekk tråden om Nordkapp-turen i bb, der finnes det sikkert gode tips til lademuligheter.

bb

Gratulerer med ny bil!

Trondheim - Mosjøen
Be om å få bilen ladet til ca. 80-90 %, så tar du ladingen til 100 % selv i garasjen på Lade. På den måten ligger ikke bilen på 100 % altfor lenge. Du kan fint kjøre til Mosjøen (390 km) på en lading nå på våren. Men du bør legge deg i maks 80 km/t hvis det er tørt eller 70 km/t hvis det er vått. Dette kan du gjøre fra Trondheim til du har passert Namsskogan. Deretter kan du gi på litt mer mot slutten mot Mosjøen når du ser at du har nok.

Eventuelt kan du lade til 90 % i Trondheim og høre om Roar (Zneip på forumet) har mulighet til å gi deg et par timers strøm i Levanger. Med 100 % fra Levanger kommer du deg fint fram til Mosjøen.

I Mosjøen kan du lade hos Cabo. De har en rød 32 A plugg på baksiden. Jeg kan gi deg nærmere detaljer. Bjørnar har fram til nå vært den uoffisielle kontaktpersonen der, men Kenneth som også jobber der er mer interessert i Tesla. Han kan hjelpe deg hvis du får problemer med sikringen. Viktig: Lad maks på 21 A! Jeg har prøvd høyere strømstyrker. Selv på 22 A ryker sikringen. Det som er vanlig praksis er å legge en hundrelapp i postkassa til Cabo. Med mindre du har med en semiportabel ladeboks så får du kun utnyttet 16 A hvis du har dobbeltlader og 13 A med enkeltlader. Du må uansett bestille Kirkebøs overgang fra rød 32 A til 16 A. Dette er fordi kontakten på veggen er 32 A mens UMCen har 16 A plugg.

Mosjøen - Bodø/Fauske
Når du starter fra Mosjøen bør du også ligge i 70-80 km/t til å begynne med. Spesielt hvis det er vått på veien. Veien nord for Mosjøen er uansett ganske svingete så du blir ofte å ligge i bare 40-50 i de krappe svingene. Når du kommer ned til 90-sonen i Saltdal kan du gi på litt når du ser hvor mye du har å gå på.

Det skal være noe 400 V lademuligheter i Fauske, men jeg kjenner ikke til det. Alternativet er at du svinger innom Bodø. I garasjen under Glasshuset finnes det flere 400 V 16 A røde kontakter. Sjefen sjøl, Johan Koch, har sagt at Teslaer kan lade der gratis. Men du må nok ringe og be om lov først. Jeg kan gi deg nummeret hans og du kan hilse fra meg.

Bodø/Fauske - Narvik
På vei til Narvik kan du få strøm på ferga fra Bognes til Skarberget. Men jeg fikk kun til å trekke ca. 7-8 A. På høyere strømstyrke gikk sikringen. Det hjelper litt uansett. I Narvik kan du få lade på 400 V 16 A hos Rema 1000 på Frydenlund. Men du må ringe og avtale på forhånd. Per default er sikringen av.

Alternativet er å lade hos Kratholm. Men Roadster-laderen der på 70 A har ikke mulighet til å lade Model S. Og Tesla selger ikke adaptere fordi de ikke er CE-godkjent. Derfor er maks lading hos Kratholm 230 V 32 A enfas via trefas -> enfas-adapter.

Narvik - Tromsø
På turen nordover kan du også få toppet opp hos Lian's i Andslimoen. De har 230 V 32 A. Dette må selvfølgelig også avtales på forhånd. Men lader du godt opp i Narvik trenger du ikke å toppe opp undervegs.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jobfra

Takk for grundig tilbakemelding!
Jeg ble interessert i lademuligheten du nevner på Fauske, er det noen som kjenner til denne og evt en kontaktperson?
For min del ville det være fint å slippe avstikkeren inn til Bodø, men noen mil ekstra i en slik bil er kanskje ikke så galt?!  ;)
Levering 10. mai -14

Arntiv

Kan også nevne:
-Mosjøen hotel (hvis overnatting), som tilbyr 230V 32A for gjester mot betaling
-Bimbo veikro utenfor Mo i Rana (lunch/middag), 230V 25A (maks pga sikring) (trenger overgang fra trefas til enfas)
-Saltdal turistsenter, Storjord (lunch/middag), 230V 32A (trenger overgang fra trefas til enfas)
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Car-El

Det ser ut som at du har fått all informasjon som jeg har.  :-\
Kor gøy at vi blir flere TMS i 9000-byen.  :)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jobfra

Har du noen oversikt over hvor mange det er blitt i Nordens Paris?  ;D
Levering 10. mai -14

Voll1

1/4-2014 var det registrert 6 stk TMS i Tromsø:
Svart  2013-09-04
Blå     2013-11-18
Svart  2013-11-27
Grå     2014-03-19
Rød    2014-03-24
Grå     2014-03-26

Nord for Tromsø var det totalt registrert 7 stk (Alta, Storslett, Vadsø, Kirkenes).
Model S  2013-2018
Model X  2017-

morten007

Skal kjøre Trondheim -Mosjøen neste helg. Finnes det noen offentlige ladeløsninger på veien nordover? 

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

P85   VIN13889 svart, svart, grå 21" (solgt)
P85D VIN 67886, Sølvgrå, 21" grå, carbon, panorama, svarte nextgen-seter +++ (solgt)

jobfra

Ladestasjoner.no som fortsatt er i beta, har en del offentlige ladepunkt med 230V 16A, vanlig schuko.
I følge kartet deres finnes det flere schuko også nordover... Ikke noe ordentlig lading altså :P
Levering 10. mai -14

bb

Sitat fra: morten007 på mandag 28. april 2014, klokken 18:39
Skal kjøre Trondheim -Mosjøen neste helg. Finnes det noen offentlige ladeløsninger på veien nordover? 

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Du kan jo svinge innom Roar (Zneip på forumet) i Levanger. Han har 230 V 32 A. Gi han beskjed først. Starter du med 90 % fra Trondheim kan du toppe opp i Levanger til 95-100 %. Deretter klarer du fint å kjøre til Mosjøen uten å lade. Bare hold farten nede i 70-80 km/t, spesielt hvis det regner.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Gladtrd

Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

morten007

Sitat fra: Gladtrd på tirsdag 29. april 2014, klokken 12:40
Har selv 7,3kW (32A/230V) om noen trenger like nord for Steinkjer (se http://www.ladekameratene.no/index.html)
Supert. Det holder da med den orginale blå overgangen? Jeg tar kontakt i forkant om det trengs! :)
P85   VIN13889 svart, svart, grå 21" (solgt)
P85D VIN 67886, Sølvgrå, 21" grå, carbon, panorama, svarte nextgen-seter +++ (solgt)

Lanber

Første bud som EL billist. Lad opp!  Langtur = 100% SOC.  Å stå å lade 10% på en 32A enfase tar deg 1t 10-20 min, det er tid du slipper undervegs. 
Andre bud, lad når du kan....dvs når bilen ikke ruller

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA