Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sønnico, Salto og Bellona monterer opp ladepunkt.

Startet av Hamiso, onsdag 14. mai 2014, klokken 13:13

« forrige - neste »

Hamiso

Eg bur ikkje i Trøndelag g pendlar aldri med ferje.
Men eg synest det er alarmerande når ein fylkeskommune kan overprøva eig statleg incentivvedtak og innføra  betaling for elbilar på ferjene. Eg er redd for at dette kan ha ein smitteeffekt slik at andre og finn hol i systemet og vedtar kutt i fordelene våre lenge før 2017.
Dette kan dermed vera første teikn på ei reversering av den gode elbilflyten me har hatt, og ei oppbremsing i auken på elbilar.
Eg meiner difor at elbilforeningen bør protestera kraftig mot vedtaket i trøndelag og advara andre mot å prøva på noko liknande.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Bent

Fritak på fylkesveiferger var aldri et statlig elbilinsentiv. Staten gir bare fritak på riksveiferger.

Personlig forsto jeg aldri hvorfor det i det hele tatt var lovet fritak på fylkesveifergene: staten har ikke krevd det, og det finnes egentlig ikke noe finansiering for tiltaket. Dette ser vi nå resultatet av og i etterpåklokskapens lys er det åpenbart at dette fritaket var direkte uansvarlig fra fylkeskommunens side. Man har lovet et insentiv man ikke egentlig har råd til, dette har påvirket folks adferd, og nå som man må trekke det tilbake pga noe som burde vært forutsigbar pengemangel så sitter de som har kjøpt elbil med skjegget i postkassa.

Det ville vært langt bedre om fylkeskommunen hadde vært bevisst sin egen begrensning i utgangspunktet og aldri gitt noe fritak på fylkesveifergene, så hadde vi heller ikke fått all denne private feilinvesteringen i elbil for pendlere.

Det eneste potensielle lyspunktet, hvis slikt kan kalles et lyspunkt, er at dette kanskje kan tvinge fram ekstraordinære tilskudd fra staten for å vedlikeholde tilbudet og i så fall er jo pendlerne reddet. Men dette er vel ikke akkurat den saksgangen man ønsker når man skal etablere statlige støttetiltak.
Tesla Roadster, 25Mm

emil

Er ikke "problemet" skapt ved at en del veistrekninger har blitt omdefinert til fylkesvei og dermed kommer inn under fylkeskommunen? Fin måte for staten å fraskrive seg ansvar for avtalebrudd i forhold til betalingsfritak på riksveisferger.

Elmo

Sitat fra: emil på mandag 28. april 2014, klokken 13:52
Er ikke "problemet" skapt ved at en del veistrekninger har blitt omdefinert til fylkesvei og dermed kommer inn under fylkeskommunen? Fin måte for staten å fraskrive seg ansvar for avtalebrudd i forhold til betalingsfritak på riksveisferger.

Det stemmer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Warlock

En annen slik omveg/unnaluring er der kommunen setter ut parkering i et kommunalt heleid AS. De kan siden de er et "privateid" selskap da ta betalt for elbil på lik linje med andre biler...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA