Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bli med å sette verdensrekord

Startet av Hrafn, onsdag 14. mai 2014, klokken 10:20

« forrige - neste »

Hrafn

Har akkurat fått Leafen min og var på den første turen ut i dag . Etter å ha kjørt 10 mil parkerte jeg og var på tur i 2 timer . Når jeg kom tilbake ville bilen ikke starte . Varsellampen som viser et batteri lyste og jeg kunne ikke kjøre . Å sette den i N gikk fint men ikke D eller R . Jeg trodde at 12V batterien var tomt men navigasjonssystemet virkte og setevarmer kunne jeg slå på også . Jeg slå av hovedbrytern og på igjen , det samme . Etter tre , fire forsøk med av og på var lyset plutselig borte og jeg kunne kjøre . Det samme skjedde i kveld , men da kom den i gang i andre forsøk .
Så hva gjør jeg feil her ?

To spørsmål til :

Har solcellepanelen ingen virkning på hovedbatterien ? Etter 10 timer i sola hadde jeg forventet minst 1% mer kapasitet , men ikke noe .

Jeg starter dagen med å kjøre nedover , 200 høydemeter på 4 km strekkning . Jeg hadde håp å få litt ut av det men det var ingen regenerering i dag . Jeg startet med 96% . I går kjørte jeg med bare 50 % og da hadde jeg 52% når jeg var nede . Regenererer  den ikke over f.eks. 90 % .

Takk for svarene !

BE

Solcellepanelet har null innvirkning på fremdriftsbatteriene, lader kun 12V batteriet.

Det høres ut som om det er noe galt med bilen, så jeg ville tatt første turen til forhandler og bedt dem sjekke feilmeldingene eventuelt kontrollere 12V batteriet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: Hrafn på søndag 27. april 2014, klokken 20:22
Jeg starter dagen med å kjøre nedover , 200 høydemeter på 4 km strekkning . Jeg hadde håp å få litt ut av det men det var ingen regenerering i dag . Jeg startet med 96% . I går kjørte jeg med bare 50 % og da hadde jeg 52% når jeg var nede . Regenererer  den ikke over f.eks. 90 % .

Når batteriet nærmer seg fulladet blir regenereringen minimal. Litt avhengig av kjøremønster og rekkviddebehov vil du tjene en del på å kun lade til 80% (godt for batterilevetien også) hjemme så du får med noen % gratis lading av batteritet på vei nedover.

Ssseee

2015 Kia Soul

Hrafn

Ja , vi må prøve oss litt fram hvor mye vi må egentlig lade - håper at vi finner ut av det i løpet av noen dager .

Må man holde bremsen inne når man starter bilen ? Eller er det nok å holde bremsen inne når man vil sette i D eller R ? Vet ikke om jeg holdt bremsen inne når jeg brukte hovedbrytern .

Kjell Leaf

Sitat fra: Hrafn på mandag 28. april 2014, klokken 18:28
Ja , vi må prøve oss litt fram hvor mye vi må egentlig lade - håper at vi finner ut av det i løpet av noen dager .

Må man holde bremsen inne når man starter bilen ? Eller er det nok å holde bremsen inne når man vil sette i D eller R ? Vet ikke om jeg holdt bremsen inne når jeg brukte hovedbrytern .
Ja du må holde bremsen inne når du starter, da får du opp den grønne bilen i instrumentpanelet ditt, den viser at det er klart å sette bilen i gir og kjøre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Sitat fra: Hrafn på mandag 28. april 2014, klokken 18:28
Må man holde bremsen inne når man starter bilen ? Eller er det nok å holde bremsen inne når man vil sette i D eller R ? Vet ikke om jeg holdt bremsen inne når jeg brukte hovedbrytern .
Det høres ut som om vi har funnet feilen. Ja, du må holde bremsen inne når du  starter bilen :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjell Leaf

Sitat fra: BE på mandag 28. april 2014, klokken 19:38
Sitat fra: Hrafn på mandag 28. april 2014, klokken 18:28
Må man holde bremsen inne når man starter bilen ? Eller er det nok å holde bremsen inne når man vil sette i D eller R ? Vet ikke om jeg holdt bremsen inne når jeg brukte hovedbrytern .
Det høres ut som om vi har funnet feilen. Ja, du må holde bremsen inne når du  starter bilen :)
Dette minner litt om min tidligere svigermor som fikk sin første bil med automat. Etter noen dager parkerte hun utenfor et kjøpesenter, da hun kom tilbake etter en laaaaang stund fikk hun ikke start på bilen. Hun måtte ringe etter hjelp og var fortvilet over at den nylig innkjøpte bilen sviktet henne.
Det viste seg imidlertid når hjelpen kom at hun hadde satt bilen fra seg i Drive.. ;D ;D ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Hrafn

Javel , da skal jeg prøve å huske det  ;)

Har noen et godt forslag åssen man starter med 90 % lading ? 80 er litt lite for oss men jeg vet ikke om det er lurt å lade helt opp til 100 hver dag .

MrMastodon

Du har valget mellom 80 og 100,   alternativet er å finberegne hvor lang tid det tar å lade til 90 % og det er litt vanskelig :-)

knnygar

Trykker du på startknappen utan å halde inne bremsepedalen slår du på alt utan framdrift, styreservo, køyrelys o.l.
Nyttig funksjon på ferger når ein treng kupevifte/vindusviskar utan å bruke ekstra batteri.
Hadde same "problemet" første gongen eg skulle køyre ombord i ei ferge.


To ting i dashbordet eg har lagt merke til då er "PS" i høgre kant og eit batterisymbol i venstre kant.
Desse forsvinn når eg trykker på bremsa og startknappen ein gong til.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Kjell Leaf

Sitat fra: Hrafn på mandag 28. april 2014, klokken 21:11
Javel , da skal jeg prøve å huske det  ;)

Har noen et godt forslag åssen man starter med 90 % lading ? 80 er litt lite for oss men jeg vet ikke om det er lurt å lade helt opp til 100 hver dag .
Du kan stille inn timeren til å lade fra kl. 00:00 til kl. 00:00 og velge 80% der.  Under innstillinger på den nederste menyknappen til høyre for skjermen velger du 100%. Da vil bilen lade til 80%, da kan du en time før du skal kjøre gå inn på appen på mobilen og starte lading, da vil den starte å lade fra 80% til 100% og du ender rundt 90% på den timen. Så om du gjør det når du står opp om morgenen så vil du ha mer strøm om du da ikke hopper rett fra sengen til bilen.  ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA