Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skjønner ikke et knepp av dette med ladeeffekt!

Startet av pilt, tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:21

« forrige - neste »

pilt

Jeg er på jakt etter ny elbil og hadde ikke fått med meg Zoe før jeg leste om den i "Nytt om bil" som kom i posten her om dagen. Leste alle innleggene her på forumet om hvor interesserte alle virket allerede fra 2011 og frem til begynnelsen av 2014. Da dabbet det brått av. Er det ingen som har kjøpt denne bilen??

Har jeg forstått det rett at det er type 2-lader denne bilen har? Når jeg ser på oversiktskartet over hurtiglading av type 2, så er det da en god del av disse og hvis Kiwi-butikkene også innfører lading av denne typen, så vil det da bli endel (hurtig)ladeplasser for Zoe der ute også, så helt håpløst er det vel ikke å få ladet denne bilen som det først ble påstått i en annen tråd?

Selv tør jeg ikke gamble på å finne noen ledig ladeplass lenger, for det "vrimler" jo av elbiler overalt (og bra er vel egentlig det), så man kan ikke være sikker på å få fylt på en liten tår til en gammel P106 om man skulle ha behov for det. Derfor er det hjemmeladingen som er viktigst for meg. Men det frister jo å kunne stoppe innom en hurtigladestasjon om man skal på langtur med nybilen, men vil det ikke fort bli kø på sånne steder? Det er greit å ta et stopp for 15-30 min, men hva om det er flere biler i kø foran en selv så det brått blir snakk om en time eller to før en selv slipper til?

Jeg syns i grunn bilen ser fin ut og har sendt forespørsel om en prøvekjøring. Det som bekymrer mest er at det i brosjyren står:

SitatVed veldig kalde forhold (utvendig temperatur
under -15C) anbefales det å:
• Parkere bilen hvor det ikke er kaldere enn
-5C og bruke forvarmingsfunksjonen når
den er tilkoblet lader for å optimere rekkevidden
• Lade bilen umiddelbart etter kjøring for
å dra nytte av et varmere batteri og dermed
kunne benytte optimal ladeeffekt (hurtiglading)
• Unngå å bruke tidsinnstilt lading når bilen
er parkert utendørs

Jeg kan ikke huske å ha lest dette om de andre bilene jeg har prøvekjørt (e-Up! og Leaf) og har i hvert fall ikke gjort dette på P106'ern min som har stått ute dag og natt i 9 år nå. Tåler batteriene i Zoe dårlig å startes fra en bil som står ute i f.eks -20 grader? (Ikke det at det så ofte er kaldt i Oslo, men det hender jo.) Og er det best for batteriene å lades med en gang man kommer hjem og ikke at man plugger i rundt midnatt og lar batteriene være varme og nyoppladde når man skal begynne å kjøre igjen på morgenen? (Gjelder dette bare Zoe eller er det sånn for alle de nye elbilene?)

Hilsen Elbileier i 9 år, men som føler seg som Bambi på isen i den nye elbiljungelen.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Griffel

#1
Sitat fra: pilt på søndag 27. april 2014, klokken 01:30
Har jeg forstått det rett at det er type 2-lader denne bilen har? Når jeg ser på oversiktskartet over hurtiglading av type 2, så er det da en god del av disse og hvis Kiwi-butikkene også innfører lading av denne typen, så vil det da bli endel (hurtig)ladeplasser for Zoe der ute også, så helt håpløst er det vel ikke å få ladet denne bilen som det først ble påstått i en annen tråd?
I et hvert fall er bilens ladekontakt en type 2 kontakt (Type 2 lader er det vel strengt tatt ikke noe som heter. Standard er harmonisert slik at "alle" elbiler kan lade fra et type 2 ladepunkt om de har passende kabel).

Problemet ligger i hva slags Type 2 ladeplasser som finnes.
11kW og 22kW punktene er greie også for ZOE. 7,5kW punktene er problemet, det er er altså de som står i ladekartet i kategorien 7-11kW og som når en ser nærmere på det er oppført med "type 2 32A".

Hva som kommer hos Kiwi vil nok variere fra sted til sted.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kringon

Jeg vurderer sterkt denne bilen selv, men er veldig spent på Kia Soul EV som kommer til høsten.

For meg så er det ladenettet med TN-krav som er den største minuset med ZOE, og grunnen til at jeg tror de fleste vegrer seg for å kjøpe den.

Det er ikke bare å finne et ladepunkt, men dette ladepunktet / stikkontakten må jo være jordet på riktig måte også.

For min del så er jeg nødt til å kunne lade på jobben med vanlig schuko-kontakt, og her kommer ZOE til kort i mange tilfeller.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Og selv om alt med strøm og lading hadde vært OK, ville det vært en showstopper i vår familie at Zoe ikke har varme i setene foran (for ikke å snakke om varme i ratt og bakseter som konsernmedlem Nissan  Leaf).
Egentlig synd da dette er en fin og kompakt 5 seter med relativt god bagasjeplass.



kringon

Var ikke klar over at det ikke var varme i setene noen steder  :/

Ratt er ikke viktig for meg, men fører, og passasjersetet bør være oppvarmet på kalde vinterdager.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

ZerOE

Manglende setevarme var jo hovedgrunnen ( i følge Renault Norge ) til at lanseringen drøyde her hjemme. Vil tro at dette blir standard i Norge etter hvert når franskmennene får ut fingeren. Mulig at de ikke rakk dette på lanseringsbilene som kom nå og at det kommer ved neste forsyning av biler?

pilt

Er de nye bilene så kalde innvendig at man er nødt til å ha varme i setene? Jeg er nemlig ikke vant til sånn "luksus", så det er i hvert fall ikke noe krav. Kravet er 5 seter og da er det ikke så mange å velge mellom, dessverre.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

eis865

Ja, det er visst enormt viktig for veldig mange ser jeg, dukker opp til stadighet som et argument ved kjøp av el-bil. Jeg har varme i sete, bruker det aldri.........

Ingen krav fra min side heller.


emil

For meg gjør varme i sete og ratt at jeg kan holde en mye kaldere temperatur i bilen og dermed spare ganske mye strøm på oppvarmingen.

Hvis du derimot kun kjører 2-4 mil pr dag og har lademulighet både hjemme og på jobb har det ikke mye å si.

kringon

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor man unnlater å levere bilen med disse tingene i et nordisk marked.

Når det er sagt: Det er vist nok solgt 180 stk av de første 220 som kommer til landet. Dette ble meg fortalt av forhandleren i Sandefjord da jeg spurte litt om leveringstider m.m.

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

erik e

Alle nye biler "må" ha setevarme og spes. EL-biler. Og prøve og selge EL-bil uten setevarme,vanskelig og lade og med det rykte dette merke har = UMULIG.    Jeg har en ny CLIO stv., flott bil med forbruk på 0,45 diesel men den er leaset. Tør jo ikke kjøpe selv om jeg hatt ca.15 gamle av dette merke. Trist,men dårlig rykte tar mange år og rette opp.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Setevarme og varmetråder i front vindu gjør underverk med strømforbruk en kald vintersdag.

Hittil er det vel bare VW som byr på dette, ( og på seilefunksjon som også er bra or rekkevidden )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Major_Error

Jeg må si at jeg ble litt bekymret da jeg leste at bilen trenger egen lader og at dette ikke er "standard". Det er visst ikke bare realiteter i denne skryten omkring gratis lading?

Tanken min har vært omkring e-UP, før en kollega nå for 40 minutter siden fortalte om Zoe. Lenger rekkevidde er absolutt et pluss for meg, MEN dersom det skal gå som kompensasjon fordi jeg MÅ nå hjem til laderen så...

Hvis er er 180 biler som ruller (forhåpentligvis) der ute? Er det noen som kan dele en erfaring?

me

breitling

Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Major_Error


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA