Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skjønner ikke et knepp av dette med ladeeffekt!

Startet av pilt, tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:21

« forrige - neste »

breitling

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:49
Jeg synes det er på sin plass å fortelle om ladeporblematikken, i motsetning til Renault, som prøver å gjøre bilens svakheter til en positiv ting.
Dette er direkte feil. Renault har lagt ganske god forklaring på hvordan lading av Zoe foregår og hva trengs for å lade bilen. Bare les brosjyren hva står der. 
[/quote]

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:49
Mine kommentarer håper jeg er med på å bevistgjøre de som overveier å kjøpe en ZOE, slik at man kjøper elbil ut ifra et kvalifisert standpunkt....Bilen er fin, i likhet med mange andre elbiler. Når man skal veie elbiler opp mot hverandre synes jeg lade-problematikken gjør at bilen fremstår som et dårligere kjøp enn en Leaf, e-golf og Kia Soul, som ikke har disse problemene.
Ingen annen bil har fortjent din oppmerksomhet som Zoe. Det er ikke din "jobb" som moderator å bruke 4-5 undergrupper i forumet som advarsel "ikke kjøp Renault Zoe". Forstår rett og slett hva er Renault gjort deg i fortiden. Som sagt, ingen annen bil har fått så mye oppmerksomhet. Hvis du er så bekymret for medlemmers  evne til å forstå og sette seg grundig i tekniske spørsmål før de kjøper en elbil hvorfor ikke gi andre elbiler slik behandling? Du skrev ikke noen sted: "Pass på: Ford Focus har ikke hurtiglader!" eller "Ikke kjøp Ford Focus fordi den ikke kan hurtiglades!". Eller at i3 eller VW biler har dårlig hurtigladestruktur i Norge. Les en gang til dine kommentarer om Zoe. Som en annen medlem sa: du er ikke som oss andre, du er moderator!
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

nien

-Møtte er Renault kunde ved hurtigladeren i Sandvika. / Dame, som skulle lade for første gang.

Ut i fra hva damen forklarte / hun kom rett fra utlevering / så skjønner jeg godt at Renault selger lite.

Hun hadde fått feil informasjon / ikke informasjon / var ikke blitt forklart hverken hvordan bilen virket, eller hvordan ladingen virket (IKKE VIRKET...) for den bilen hun hadde.

Dårlig kundeopplevelse å strande med tomt batteri første dagen du har ny bil....

Uansett, Renault lager sikkert fine biler. Men, forhandlernettet inngir ikke tillit - og når bilene er omtrent like gode, vil kundene velge ut i fra andre kriterier enn selve bilen..... ergo selger Opel 16 Ampera på et år, Renault har tørke i butikkene, mens kundene krangler om å få stå på venteliste for biler som ikke er lansert enda hos Møller / BMW / Tesla.

emil

#47
Sitat fra: breitling på torsdag 29. mai 2014, klokken 22:45
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:49
Jeg synes det er på sin plass å fortelle om ladeporblematikken, i motsetning til Renault, som prøver å gjøre bilens svakheter til en positiv ting.
Dette er direkte feil. Renault har lagt ganske god forklaring på hvordan lading av Zoe foregår og hva trengs for å lade bilen. Bare les brosjyren hva står der. 

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:49
Mine kommentarer håper jeg er med på å bevistgjøre de som overveier å kjøpe en ZOE, slik at man kjøper elbil ut ifra et kvalifisert standpunkt....Bilen er fin, i likhet med mange andre elbiler. Når man skal veie elbiler opp mot hverandre synes jeg lade-problematikken gjør at bilen fremstår som et dårligere kjøp enn en Leaf, e-golf og Kia Soul, som ikke har disse problemene.
Ingen annen bil har fortjent din oppmerksomhet som Zoe. Det er ikke din "jobb" som moderator å bruke 4-5 undergrupper i forumet som advarsel "ikke kjøp Renault Zoe". Forstår rett og slett hva er Renault gjort deg i fortiden. Som sagt, ingen annen bil har fått så mye oppmerksomhet. Hvis du er så bekymret for medlemmers  evne til å forstå og sette seg grundig i tekniske spørsmål før de kjøper en elbil hvorfor ikke gi andre elbiler slik behandling? Du skrev ikke noen sted: "Pass på: Ford Focus har ikke hurtiglader!" eller "Ikke kjøp Ford Focus fordi den ikke kan hurtiglades!". Eller at i3 eller VW biler har dårlig hurtigladestruktur i Norge. Les en gang til dine kommentarer om Zoe. Som en annen medlem sa: du er ikke som oss andre, du er moderator!

Forskjellen sånn jeg har oppfatter det er at Renault ikke informerer nok om ladeutfordringene når du ikke er hjemme mens Ford problemfritt kan saktelades hvorsomhelst og informerer om at bilen ikke kan hurtiglades.

Hvis jeg skal gjøre et kjapt regnestykke på min ladesituasjon og Leaf så har jeg kjørt den 17.000km og sier vi 2kWh pr mil alt inkludert har den brukt 3400kWh.

- ca 20 nødvendige hurtigladinger à 10kWh gir 200kWh

De resterende 3200kWh er ladet på offentlige stolper og på jobb. Hadde jeg hatt en Focus med samme forbruk hadde det blitt 100mil ekstra jeg haddet måtte kjøre fossilbilen, og jeg hadde i prinsippet ikke kunnet kjørt en Zoe i det hele tatt.

ghsdevel

Det som jeg føler at er litt greia med elbil, er at det henger litt igjen fra den gangen elbilen var et lite og merkelig fremkomstmiddel. Uten noen sammenlikning med vanlige biler for øvrig. Dette ser vi ofte i media hvor man har «VS» tester mellom alt fra de største til minste bilene.

Dette forumet er veldig «el» sentrisk og derfor blir både Zoe og Focus stilt i et litt dårlig lys. Man glemmer kanskje at bilen skal kunne mer enn å lades.

For meg som stadig har ungene i bilen er trafikksikkerhet og kjøreegenskaper viktigere en hurtiglading. Derfor valgte jeg en Focus. Den har ikke optimale lademuligheter men duger til mitt bruk. Zoe ser ut som en grei bil og har nok sine momenter den også. Men dette kommer ikke frem så lenge det er en el-bil.

NHTSA resultater:
http://www.cars.com/go/compare/trimCompare.jsp?acodes=USC40NIC161A0,USC40FOC291A0

På en annen side:
Renault forhandleren burde sette seg skikkelig inn i hvordan bilen de selger fungerer. Saker om elbiler som ikke holder det de lover er vel godt utprøvd i rettsapparatet nå.
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

Flips

Jeg ser egentlig ikke problemet. På hurtigladekartet er det jo drøssevis med 22 kW Type 2-stasjoner, og EU har visstnok tenkt å gjøre dette til standard for alle elbiler i utgangen av 2015. Vi skal prøvekjøre Zoe en gang i neste uke, og jeg tror den er kjempekul. Hvis vi skal lade noen andre steder enn offentlige stasjoner blir det selvsagt hjemme, og da er det bare å bruke den medfølgende Wallboxen hvis man har IT-nett. Vi har ikke behov for å lade på jobb/andre steder, og jeg tror ikke vi kjører så mye mindre enn andre.

emil

Sitat fra: ghsdevel på fredag 30. mai 2014, klokken 15:16
Dette forumet er veldig «el» sentrisk og derfor blir både Zoe og Focus stilt i et litt dårlig lys. Man glemmer kanskje at bilen skal kunne mer enn å lades.

Men rekkevidde (inkludert ladetid) er elbilens største svakhet og hvis bilen ikke kan lades fort (focus) eller ikke lades i det heletatt (Zoe, satt litt på spissen) reduseres bruksmulighetene betraktelig.

Et par tre hurtligladere langs E18 i austagder/telemark/vestfold og jeg kunne ha kvittet meg med fossilbilen og kun brukt Leafen pluss en tilfeldig leiebil i ny og ne.

Men andre har andre behov og kjører kun lite og lokalt, men jeg tror mange av de nok hadde spart mer på å kjøpe en liten bensin/dieselbil enn elbil med usikker verdi om et par år.

elektrolux

#51
Interresant at det fokuseres på problemer og ikke løsninger.

Vi som har kjørt/kjører klassiske elbiler syntes de nye er utrolig bra på de aller fleste områder og selvølgelig et stort steg videre ra det som var fullgodt bare få år siden.

Leaf: Bra plass, lett å hurtiglade.
BMW: Kul, stilig, kjapp
VW: Rimelig service, kjapp, liten og nett
Trilling: Driftsikker, nå gunstig
Think: Lang rekkevidde, nå billig
Renault: Lekker, stort batteri og med innebygget hurtiglader
Ford: Originalmontert semihurtig 3 timers lader, og flott design.
Tesla: Kongen på haugen

Så er det bare å velge ut fra behov. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på lørdag 31. mai 2014, klokken 23:43
Interresant at det fokuseres på problemer og ikke løsninger.

Vi som har kjørt/kjører klassiske elbiler syntes de nye er utrolig bra på de aller fleste områder og selvølgelig et stort steg videre ra det som var fullgodt bare få år siden.

Leaf: Bra plass, lett å hurtiglade.
BMW: Kul, stilig, kjapp
VW: Rimelig service, kjapp, liten og nett
Trilling: Driftsikker, nå gunstig
Think: Lang rekkevidde, nå billig
Renault: Lekker, stort batteri og med innebygget hurtiglader
Tesla: Kongen på haugen

Så er det bare å velge ut fra behov. ;)

Og alle bilene i listen din, bortsett fra Zoe, er garantert problemfri lading på schuko mens du er på besøk hos noen og er avhengig av litt ekstra strøm inn på batteriet for å komme hjem etterpå.

elektrolux

Bor svigermor 80 km vekke er det kun Zoe og Tesla av alle disse bilene som slipper å lades mens en spiser søndagsmiddagen. ;)

Ellers hvis du bor i Milano og Svigermor ved Como sjøen er Tesla utelukket grunnet sine ytre dimensjoner, og eneste bilen som i det hele tatt er brukbar blir Zoe. ;D ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kent

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. juni 2014, klokken 06:19
Bor svigermor 80 km vekke er det kun Zoe og Tesla av alle disse bilene som slipper å lades mens en spiser søndagsmiddagen. ;)

Ellers hvis du bor i Milano og Svigermor ved Como sjøen er Tesla utelukket grunnet sine ytre dimensjoner, og eneste bilen som i det hele tatt er brukbar blir Zoe. ;D ;D

Er det ikke da man lar vær å kjøpe Zoe, så man har en unnskyldning for å slippe? :D
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Thomas Parsli

Etter dagens omtale i Aftenposten får de nok solgt noen flere biler:

http://bil.aftenposten.no/bil/Kan-lades-hjemme-pa-et-par-timer-68166.html

Men jeg er ikke sikker på at alle kjøpere leser den siste setningen:

"Men det er et stort men: Kravet om TN-nett kan for noen gjøre Zoe for vanskelig å få ladet. Zoe er ikke like godt egnet for alle."

Skummet bare igjennom saken, men jeg synes bilen burde få dårligere score pga. "ladeutfordringene".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gordon Retriever

Renault gjør et nytt forsøk på å få fart på Zoe-salget, og tilbyr 30 dagers full bytterett. Siden installasjon av hjemmeladestasjon er inkludert i kjøpesummen, virker det som om det ikke engang blir gjort fratrekk for utgiftene til denne hvis man bestemmer seg for å benytte bytteretten.

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. juni 2014, klokken 23:53
Renault gjør et nytt forsøk på å få fart på Zoe-salget, og tilbyr 30 dagers full bytterett. Siden installasjon av hjemmeladestasjon er inkludert i kjøpesummen, virker det som om det ikke engang blir gjort fratrekk for utgiftene til denne hvis man bestemmer seg for å benytte bytteretten.

Hva med eventuelle gebyrer og andre kostnader rundt finansiering, dekker de det også?

Kan fort bli mange tusenlapper i ekstra kostnader for Renault hvis folk benytter seg av "returretten".

kringon

For min del gjør ikke dette Zoe mer attraktiv.

Renault er nødt til å svare på hvorfor bilen ikke lader på en rekke TN-anlegg ved kjøpesentere + parkeringshus.

Hadde de testet dette skikkelig på forhånd før lansering, så hadde bilen solgt bedre. Nå blir det golf eller soul EV som tar markedsandeler fra Renault. Leafen syns jeg er litt gammeldags og kjedelig fortiden.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

abc

Dere som har bestilt bil;

Hvilket utstyr og hvilken pris endte dere opp med? Er det rom for pruting?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA