Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skjønner ikke et knepp av dette med ladeeffekt!

Startet av pilt, tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:21

« forrige - neste »

ZerOE

Snakker av erfaring ja...kan jeg spørre om hvor gamle de franskmennene dine er?

erik e

En er veteran (31 år) den andre er 1/2 år.  Har nok hatt ca. 20 Franske biler.  Bil er gøy. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lars C. Krogenæs

"Renault sliter i Norge
Renault henger etter Nissan når det kommer til salg av elbiler. Nå erkjenner franskmennene at noe må gjøres."
http://www.abcnyheter.no/motor/2014/05/26/renault-sliter-i-norge

Jeg vil også tippe at Renault sliter med salget. Men som bevis på dette skriver ABC nyheter:
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det så langt kun er solgt 25 Zoe, mens alliansepartner Nissan per 19. mai hadde levert ut 2219 elektriske Leaf.

Nå er det vel registrerte biler som OFV viser til, og her er det nok registrerte demobiler til forhandlere det er snakk om, ettersom de første Zoe-ne kommer i begynnelsen av juni...

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Det fremste salgsargumentet til Renault nå er "gratis" hurtiglading hjemme. Tidligere var det batterileien.

Igjen misforstår Renault kundene sine. Det er ikke hjemme en trenger hurtig lading. Når bilen på toppen av det hele har innebygget 43 kW lader burde Renault framhevet dette. Den er ikke avhengig av dyre hurtigladere, og "spiser" alt fra 1 fase til 3 fase 6-63A.

Hadde jeg ikke allerede hatt e-Up og sirkler etter å få tak i en Volvo C30 etter at jeg oppdaget at den kan seile, hadde jeg helt sikkert kjøpt en Zoe. Argumentet deres om at de kommer og monterer ladestasjon hjemme hos meg virker dessverre mot kjøp, ikke for et kjøp. Selv ville jeg heller hatt kostnaden på dette som redusert kjøpspris.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

breitling

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:26
Det fremste salgsargumentet til Renault nå er "gratis" hurtiglading hjemme. Tidligere var det batterileien.

Igjen misforstår Renault kundene sine....Argumentet deres om at de kommer og monterer ladestasjon hjemme hos meg virker dessverre mot kjøp, ikke for et kjøp. Selv ville jeg heller hatt kostnaden på dette som redusert kjøpspris.
Helt enig. Jeg spurte MF selger om det. Nei er svaret. Hjemme ladepunkt og montasje er en del av dealen og kan ikke splittes. jeg synes også at Renault burde bruke penger (krefter og tid) for å utvikle shukokladd for drop in lading hos bestemor. Og bruke hjemmelading som salgsargument snever inn potensielle kunder kun til de som har eget hus/garasje. Alle i borettslag eller sameie kan bare glemme installasjon av ladepunkt på "sin" parkeringsplass. Uansett om det er IT eller TN nett.
Jeg spurte også om det er mulig å montere trafo rett utenfor mitt skap (som stor i gangen) så trekke kabler til min parkeringsplass. Nei, dette frarådes pga at trafo støyer mye og er mer egnet for garasjeanlegg (!?!).
Alt i alt deres salgsargument kan motvirke salget.
For min del lader jeg 80% hjemme (borettslag med IT nett og shuko med 10A) eller på jobb (TN nett med 10A). Men angsten skaper resterende 20%. I min tilfelle alle 20% er hurtiglading. Da har jeg ikke tid til å sjekke navigasjon hvor har jeg nærmest (hvis jeg har det i det hele tatt) ladepunkt med passe nett.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Lars C. Krogenæs

Når vi nå er så heldige at det finnes flere elbiler enn ZOE, er det enkelt å velge noe annet enn denne bilen. Tror også det blir vanskelig å få solgt bilen på bruktmarkedet...

Tror nok franskmennene må gå i seg selv, og ikke opptre så vannvittig arrogant.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

breitling

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. mai 2014, klokken 10:11
Når vi nå er så heldige at det finnes flere elbiler enn ZOE, er det enkelt å velge noe annet enn denne bilen. Tror også det blir vanskelig å få solgt bilen på bruktmarkedet...

Tror nok franskmennene må gå i seg selv, og ikke opptre så vannvittig arrogant.

Lars

Dine kommentarer om Zoe høres ut som du er betalt av Renault-hatere. Jeg har ikke funnet en eneste setning med positiv ladning. Tja...
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Thomas Parsli

Sitat fra: breitling på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:22
Dine kommentarer om Zoe høres ut som du er betalt av Renault-hatere. Jeg har ikke funnet en eneste setning med positiv ladning. Tja...

Hvis man hater Renault fordi man påpeker at bilen har betydlige ladeproblemer kan du legge meg til på listen!
Skulle gjerne kjøpt Zoe eller Fluence, men det forutsetter jo at infrastruktur for lading kan brukes.

Det er en grunn til at det knapt selges Renault Zoe og Ford Focus Electric i Norge...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: breitling på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:22
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. mai 2014, klokken 10:11
Når vi nå er så heldige at det finnes flere elbiler enn ZOE, er det enkelt å velge noe annet enn denne bilen. Tror også det blir vanskelig å få solgt bilen på bruktmarkedet...

Tror nok franskmennene må gå i seg selv, og ikke opptre så vannvittig arrogant.

Lars

Dine kommentarer om Zoe høres ut som du er betalt av Renault-hatere. Jeg har ikke funnet en eneste setning med positiv ladning. Tja...

Jeg synes det er på sin plass å fortelle om ladeporblematikken, i motsetning til Renault, som prøver å gjøre bilens svakheter til en positiv ting. Mine kommentarer håper jeg er med på å bevistgjøre de som overveier å kjøpe en ZOE, slik at man kjøper elbil ut ifra et kvalifisert standpunkt. Kjøper man ZOE uten å sette seg inn i ladeproblematikken er det trist. Kjøper man ZOE, vel vitende om ladeproblematikken får man sikkert en elbil man blir fornøyd med og som dekker behovet.

Bilen er fin, i likhet med mange andre elbiler. Når man skal veie elbiler opp mot hverandre synes jeg lade-problematikken gjør at bilen fremstår som et dårligere kjøp enn en Leaf, e-golf og Kia Soul, som ikke har disse problemene. Det har ikke noe med hat å gjøre, men en veiing av positive og negative sider ved elbilene.

Jeg er dessverre ikke betalt av noen Renault hatere...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Øyvind.h

Ser at Renault forsøker å knabbe Teslas lade-begrep "Supercharger" også. "Supercharge på 2 timer hjemme" eller noe sånt står det i reklamene jeg har sett :) For all del - Renaults 43kW onboard lader skulle jeg gjerne hatt, men når vi snakker elbil er det ikke tvil om hvem som har fortjent begrepet Supercharger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kringon

Jeg vet at Renault river seg i håret av "ladeproblematikken".

Selv så ser jeg nå på å bestille en Kia Soul EV istedet, da det ser ut til at Zoe  er alt for sensitiv for våre TN-nett + at den ikke støtter IT-nett.

Ulempen her er at jeg helst vil støtte "moderne" og fremtidsrettet teknologi, noe jeg ikke anser ChaDeMo for å være. Type2 = fremtiden.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

ZerOE

#41
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:26
Det fremste salgsargumentet til Renault nå er "gratis" hurtiglading hjemme. Tidligere var det batterileien.

Igjen misforstår Renault kundene sine. Det er ikke hjemme en trenger hurtig lading. Når bilen på toppen av det hele har innebygget 43 kW lader burde Renault framhevet dette. Den er ikke avhengig av dyre hurtigladere, og "spiser" alt fra 1 fase til 3 fase 6-63A.


Batterileien som var tidligere gjelder fortsatt i alle land bortsett fra Norge. At dette ikke var noe suksess i Norge er det vel liten tvil om.

Når det gjelder ladestasjonen som medfølger i bilprisen så er vel dette et poeng iom at det er omtrent klin umulig å lade bilen på offentlige ladestasjoner selv om de skal funke på Zoe ( ref Zoe på hjemlån tråden )

At Renault Frankrike skal tilpasse lading på Zoe til IT nettet vi har her blir vel litt naivt å tro. Renault solgte vel drøye 19000 elbiler i Europa i fjor, i Norge var det vel knapt 50 stk.

Potensiale i Norge hadde selvfølgelig vært vesentlig høyrere med lading ala Leafen, men maks ca 500 biler i året vil jeg tro. For dårlig forhandlernett og med konkurrenter som Golf, E-up, Soul med flere etter hvert blir nok Zoe et relativt sjelden syn på veiene.

Radiobil1

#42
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. mai 2014, klokken 10:11
Når vi nå er så heldige at det finnes flere elbiler enn ZOE, er det enkelt å velge noe annet enn denne bilen. Tror også det blir vanskelig å få solgt bilen på bruktmarkedet...

Tror nok franskmennene må gå i seg selv, og ikke opptre så vannvittig arrogant.

Lars

Som flere her har sagt har Renault hatt et utfordrene liv i Norge de siste 30 åra. Først sørget Volvo for å ta bort alle modeller som konkurrerte med deres egne, og de solgte bare de minste.
Så prøvde de å stable på beina egen org og misset. Nå er det Motorforum som selger merket. Snakker man med dem, så soer de at det faktisk er mer trøbbel med de andre merkene enn med Renault sine nye biler.
Renault er blandt de største på småbil i Sverige og selger bra i Danmark.
De har en fantastisk serie i Renault Sport, med Gordini og Alpine, men den tør de ikke ta inn. De skjønner ikke at entusiaster selger biler for dem. De som blir spurt om råd er de som kan noe om bil. De har biler i bortimot alle rally og racingklasser, kunnskap de bruker i nye biler. Nå kommer Renault med en liten hekkmotorbil også. De tør der andre satser A4, det er moro og ikke arrogant.

Her på forumet er det en moderator som uttaler seg med ikke særlig positive vendinger om en bil som egentlig er genial, rent teknisk. Her inne er det du som er entusiast folk hører på. Da bør man kanskje ikke forsøke å drepe et merke under fødselen.

At Norge har et el nett som ingen andre land har, kan ikke en stor bilfabrikk ta hensyn til, og lage en bil som ikke passer i resten av verden, men lille Norge. Så navlebeskuende at det nesten ser litt naivt ut!

Men hadde jeg jobbet i Renault ZE i Norge, tror jeg jeg ville brukt kunnskapen her inne aktivt for å ta frem gap-filler løsninger for en bil som her hjemme fremstår litt annsleis. Noen er allerede i gang med å ta frem kladder som kan brukes i normal stikk. Dette kan helt sikkert løses chic.
Motorforum burde sende dere gløggeste her inne på studietur til fabrikken, og snakke med ingeniørene - for å tilpasse bilen fra fabrikk til annerledeslandet!

Det er makedsføring det, hvis de bruker det riktig!!

Lykke til med kontringen Motorforum!!
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

ZerOE

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:37

Hvis man hater Renault fordi man påpeker at bilen har betydlige ladeproblemer kan du legge meg til på listen!
Skulle gjerne kjøpt Zoe eller Fluence, men det forutsetter jo at infrastruktur for lading kan brukes.

Det er en grunn til at det knapt selges Renault Zoe og Ford Focus Electric i Norge...

Thomas

Den siste kommentaren din angående Zoe-salget i Norge er vel omtrent like uvitende som artikkelen fra ABC-nyheter. Eller sitter du på insideinfo?


Martin-

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:37
Hvis man hater Renault fordi man påpeker at bilen har betydlige ladeproblemer kan du legge meg til på listen!
Skulle gjerne kjøpt Zoe eller Fluence, men det forutsetter jo at infrastruktur for lading kan brukes.

Det er en grunn til at det knapt selges Renault Zoe og Ford Focus Electric i Norge...

Thomas

Fluence har "vanlig" onboard lader for maks 3500 watt (15-16A), og kan lades på gamle IT nett :-)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA