Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av Kristian O, tirsdag 13. mai 2014, klokken 19:19

« forrige - neste »

Kristian O

Kom over ei rød kontakt i garasja til svogeren min. Kan Tesla lade på denne (rød adapter passer ikkje)?
Den hadde 4 hull, og var merka:
Mennekes
16 - 6h / 400V
3P+ TYP1266

Tolka dette som ei 3 fase + N- leder 16 A 400 V kontakt, men rødt adapter passer som sagt ikkje. Ser heller ikkje ut til å passe med adapterane til Kirkebø.
Noen som har et tips om det er mulig å lade her?
Ingen krise for meg, men det er greit å ha til å overtale innehaverane av kontakta at alt allerede ligg til rette for at dei kjøper Tesla  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Griffel

Sitat fra: Kristian O på lørdag 26. april 2014, klokken 19:51
Kom over ei rød kontakt i garasja til svogeren min. Kan Tesla lade på denne (rød adapter passer ikkje)?
Den hadde 4 hull, og var merka:
Mennekes
16 - 6h / 400V
3P+ TYP1266

Tolka dette som ei 3 fase + N- leder 16 A 400 V kontakt, men rødt adapter passer som sagt ikkje. Ser heller ikkje ut til å passe med adapterane til Kirkebø.
Noen som har et tips om det er mulig å lade her?
Ingen krise for meg, men det er greit å ha til å overtale innehaverane av kontakta at alt allerede ligg til rette for at dei kjøper Tesla  ;)
Siden den hadde 4 hull er dette 3  + j altså uten N. Denne har du ingen glede av.
Litt avhengig av installasjonen kan den kanskje erstattes av en 5 polig kontakt. Det må en elektrikker se på hvor omfattende blir, avhengig av aktuell installasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Speeder

Enig med griffel.
Dette må være en kontakt det er langt imellom stedene man finner?
Zoe 43kW

Kristian O

Det var som pokker! Hadde håpt at dette var dråpen som fikk dei til å handle bil  ;D
Men dei har ivertfall 400 V i huset om ikkje anna.
Takker for raske svar  :)
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Om du vil få dem til å kjøpe Model S - la dem låne din en ukes tid. For å si det sånn, jeg kan lukte hvilken vei det går i heimen hos mine foreldre. De har fått låne min blant annet til hytta og for å besøke venner i Tønsberg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kristian O

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. april 2014, klokken 23:07
...en ukes tid...

Tanken er god, men henger meg opp i denne delen av innlegget ditt. Det var da drøyt lenge!
Har nettopp henta bilen, så dette hadde blitt hardt  :'(
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Sitat fra: Kristian O på lørdag 26. april 2014, klokken 23:10
...en ukes tid...

Tanken er god, men henger meg opp i denne delen av innlegget ditt. Det var da drøyt lenge!
Har nettopp henta bilen, så dette hadde blitt hardt  :'(
Skjønner jeg godt :) Har ikke lånt bort min sammenhengende mer enn en helg. Men man må ha den noen dager for å skjønne hvor rå den er :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leif1

Om du vil få dem til å kjøpe Model S - la dem låne din en ukes tid. For å si det sånn, jeg kan lukte hvilken vei det går i heimen hos mine foreldre. De har fått låne min blant annet til hytta og for å besøke venner i Tønsberg.

Ehh... Hvordan fikk du til det der?
Måtte vel svi når du leverte fra deg nøkkelen?
Konvertitt fra S til X

Car-El

No e ikke æ helt sikker her. Men skal ikke det gå å hente ut 230V 1~ 16A tre ganger på en slik kontakt?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Leif1

Om nulleder mangler kan du ikke hente 230v.
Det er 400v mellom fasene og 230 mellom fase og N.
Laderen i Tesla bruker sistnevnte.
Det er likevel mulig denne finnes i sikringsskapet.
Opplegg uten N finnes stort sett bare på skip hvor 400 benyttes til motordrift.
Da er N overflødig.
Konvertitt fra S til X

Griffel

Sitat fra: Car-El på søndag 27. april 2014, klokken 00:52
No e ikke æ helt sikker her. Men skal ikke det gå å hente ut 230V 1~ 16A tre ganger på en slik kontakt?
Som Leif1 skriver så går ikke dette. Kontakten slik den er montert kan derfor ikke brukes for noen elbiler.
(Hverken for en tulling med Tesla eller 3 tullinger med trillinger).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Gressvikingen

Hvis du er tulling nok kan det nok gå med et passende sykt adapter, hvis det ikke er jordfeilbryter i forskyningen - ved å benytte jord som PEN leder  ::)
P85D"+"

Leif1

Oi oi.... Ikke prøv det der. Gummihansker og gummistøvler sterkt anbefalt ved til og frakobling av ladekontakten din.
Konvertitt fra S til X

Gressvikingen

Det kan gjøres ganske sikkert, men jeg skal ikke gå videre med den...
P85D"+"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA