Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Wimp i bilen

Startet av Kjærra, mandag 12. mai 2014, klokken 00:14

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. april 2014, klokken 12:24
Sitat fra: Tai på fredag 25. april 2014, klokken 18:52
Og forresten: Mandagsbiler eksisterer ikke lenger, det er et konsept som fantes på den tiden da bilene var montert i stor grad for hånd. Nå for tiden monteres bilene av roboter og de har ikke dårlige mandager ;D
Mulig det.
Men like fullt er det ingen bilfabrikk som produserer uten mennesker, med null prosent feil og uten reklamasjoner fra kjøperne.

Rent økonomisk er det heller ikke mulig å produsere med null feilprosent.
For grensekostnaden med å kvitte seg med den siste prosenten feil er betydelig høyere enn kostnaden med å garantifixe feilen.

Så "lemons" blir vi neppe kvitt. Og for den uheldige kjøper som får en slik bil, er det ingen trøst om han
deler skjebne med 0,5 eller 1 eller 5 prosent av kjøpergruppen. Eneste trøsten er et bilmerke som retter opp feilene uten krangling.

Noen bilmerker oppfører seg eksemplarisk her slik som Tesla og Toyota.
Andre bruker alle mulige og umulige knep for å vri seg unna ansvaret.
Joda, mandagsbilene produseres fremdeles, og sånn kommer det alltid til å være.
Noen opplever å få en bil med mye mer feil enn andre selv om bilen blir godt behandlet og alle sevicer fulgt. Ingen produserte biler er 100 % like, ingen deler i bilen er 100 % like. Dersom to motor går med samme belastning og turtall under helt like forhold vil de ikke være utslitt / bryte sammen på samme tid,
det kan f.eks være ett lager som er litt dårligere enn alle andre, eller ett helt parti.
En bil kan få mye mer rust også enn en annen pga varierende stålkvalitet.
Min kone kjøpte en Opel Vectra ny i 1997, den hadde hun i 14 år, da var den kjørt 170.000 km.
Fra 140.000 km var bilen et helvete av feil, setevarme laget hull i setet og sluttet å virke, air condition ulyder og sluttet å virke, dynamo byttet og til slutt ulyder /dårlig drag i motor. Bilen var meget fint behandlet og alle servicer ble tatt på merkeverksted så lenge hun hadde den, men var altså et vrak etter 170.000 km og ble solgt billig til en polakk som ville kjøre til Polen å fikse den. Jeg kjenner andre med nøyaktig like biler som har fått mye mindre stell og har gått mye mye lenger i tillegg til at utstyr faktisk fremdeles fungerer. Ellers lyste av og til motorlyset fra bilen var 4-5 år, men Opel sa det var vanskelig å finne ut av og at dett ville bli veldig dyrt.
Så uheldig kan man faktisk være fremdeles når man kjøper ny bil, det hjelper ikke at den ikke er håndlaget.
Jeg har forøvrig vært på besøk på BMW fabrikken i Munchen, jeg ble overrasket over hvor mye folk det faktisk er der i produksjonslinjen. Veldig mye manuelt arbeid.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Car-El

@cyber

Du har nok rett.

Har bare bytter registerKJEDE tre ganger på 120 tusen kilometer. Girkasse på 90 tusen, og no tøve den igjen. Verkstedet kan ikke gjøre noe før det kommer feilmelding, som det ikke gjør. Den bare bryter sammen. Radiator byttet etter 1 måned med feilsøking på vannpumpe. Det hører med at 4 Mercedes eiere har byttet radiator før meg og 3 stykk etter meg. Det kan ikke lete på radiator først...  Dørlåser byttet. Støtdempere byttet. Dørhengsler byttet. Batteri byttet, måtte bare krangle i 5 måneder. Da bilen "står" i inngangsdøra og inne vil starte...  Tenningslås byttet. Regnsensor byttet, uten at det hjalp. Og dermed kan dem ikke gjøre noe mere. Hele luft inntaket.  Æ huske ikke alt som er byttet.  Måtte over 1 år krangle med dem om varmen i sidespeil. Baksete måtte skrues ut, skrues sammen og skrues inn. Blåtann til handfri telefonering må parres hvert 15 minutt, kan ikke repareres da det ikke er feilmelding på det.

Min Mercedes er ingen "mandagsbil". DEN ER SKRUDDSAMMEN EN FREDAG ETTER KLOKKEN 1400 NÅR ARBEIDERENE HAR ØL & MUS (æ bruke f-ordet) I TANKENE!

P.S. No rakkle det i registerkjede igjen etter 10-15 tusen kilometer.  >:(

P.P.S. Tro ikke at æ e alene. Mine kolleger, som også er drosjeeiere, plages dem å. Dem har bare kjøpt "verdens beste bil!". Dem vil bare ikke snakke om det.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

Unskyld mitt raseriutbrudd, men jeg ser (multicoat) rødt når noen mener Mercedes er så bra bil.

Uansett så er det trist når folk får seg en "mandagsbil". Håper at Tesla hjelper han/hun som startet denne tråden. Og alle andre som har problem med bilen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. april 2014, klokken 12:24

Noen bilmerker oppfører seg eksemplarisk her slik som Tesla og Toyota.
Andre bruker alle mulige og umulige knep for å vri seg unna ansvaret.
Min erfaringer med Toyota er at de prøver å vri seg unna minst like mye som andre ! Iflg. de juristene jeg snakket med hos NAF lever ikke Toyota opp til sine gamle idealer lengre... Håper jeg slipper slike ørkesløse runder med reklamasjoner med Tesla.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

De tre hjullagerne var såvidt jeg forstår ikke defekte? De ble byttet i et forsøk på å få bort en ulyd? Altså byttet man antakelig feilfrie hjullagre med nye feilfrie hjullagre, og klarte ikke få bort lyden?
Deretter byttet man motoren og girkassen, og da løste problemet seg?
Dvs. at ulyden kom fra motor eller girkasse, og at 5 deler ble byttet pga feil på 1 del.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

dotten

Sitat fra: Car-El på lørdag 26. april 2014, klokken 18:34
Unskyld mitt raseriutbrudd, men jeg ser (multicoat) rødt når noen mener Mercedes er så bra bil.

Uansett så er det trist når folk får seg en "mandagsbil". Håper at Tesla hjelper han/hun som startet denne tråden. Og alle andre som har problem med bilen.

Mercedes er da ingen dårlig bil. Se så rødt du vil, men det er av en grunn at store deler av taxi og næringsparken er mercedes.
Hadde mercedes vært en dårlig bil ville de gått konk.. :P
Så, se heller litt lyst på livet :-)
S85

P85D fra mars 2015

cyber

Sitat fra: Car-El på lørdag 26. april 2014, klokken 18:34
Unskyld mitt raseriutbrudd, men jeg ser (multicoat) rødt når noen mener Mercedes er så bra bil.

Uansett så er det trist når folk får seg en "mandagsbil". Håper at Tesla hjelper han/hun som startet denne tråden. Og alle andre som har problem med bilen.

Jeg har aldri eid en Mercedes, men jeg tror at hvis din bil hadde vært representativ for alle biler som kommer fra Stuttgart ville nok Mercedes, som også andre påpeker, vært borte for lenge siden.
At Mercedes sikkert ikke er hva det en gang var er derimot sikkert riktig. :-[

Det jeg reagerer på er at når noe er feil med en Model S, dukker det opp udokumenterte skrekkhistorier fra alle andre merker - som om det skulle endre noe som helst. 8)

Kjærra

Se bort fra hjullagrene, det blir en "pølse i slaktertida" i fht. øvrige feil.
Og for å gjenta meg selv; servicen har vært upåklagelig.

I dag hentet jeg bilen etter tredje besøk på verkstedet. Da ble tre nye feil avdekket:
- høyfrekvent ulyd i en vifte innenfor venstre hjulbrønn (høres ut som et dårlig lager..)
- ladelukeåpneknapp på UMC virker ikke lenger (skjønner at det er mange som opplever dette, men det er ingen unnskyldning)
- knirk og klappring fra bakkant av panotak (som forrige pkt)

Igjen: hvor store kvalitetsavvik skal vi tolerere før det burde få en konsekvens for leverandør, og en eller annen kompensasjon for kjøper?

Og her dreier det seg om antallet avvik og alvorlighetsgraden/omfanget heller enn hvor mange ganger samme feilen er forsøkt rettet. Hvor stor andel av bilens produksjonskostnad/pris utgjør motor og girkasse? Nytt baksete? Øvrige mangler?
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Car-El

Mercedes går da ikke konkurs. De har kjøpt 10% av Tesla aksene til en skamlav kurs!  ;)

Her er ikke forum for fossilbiler, så vi avslutter med konklusjon: Dere tar feil, jeg har rett!  :o

"Den feilfrie bil er ennå ikke laget!" -sitat ukjent.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kiefer

Sitat fra: Car-El på lørdag 26. april 2014, klokken 18:34
Unskyld mitt raseriutbrudd, men jeg ser (multicoat) rødt når noen mener Mercedes er så bra bil.

Uansett så er det trist når folk får seg en "mandagsbil". Håper at Tesla hjelper han/hun som startet denne tråden. Og alle andre som har problem med bilen.

Både og, i vores familie har vi kørt Mercedes siden 2000, jeg havde en Mercedes S-350 W221 inden jeg fik min Tesla. Mercedes'en lavede ikke andet end at holde på værksted og jeg havde efter de 4 år jeg havde bilen, brugt i gennemsnit mellem 25-30.000 DKK om året! på reparationer.

Konens W164 (ML 280 CDI) som hun selv kører og har kørt siden hun fik den fra helt ny i 2006 oplever vi praktisk taget ingen problemer med, har haft lidt småting men ikke noget at snakke om sammenlignet med min tidligere S-klasse. Nu venter hun kun på at X kommer på markedet så hun kan fortsætte med at køre 4x4 :)

Nå det kommer til "forhandlerservice" kan Mercedes i Danmark slet, slet ikke sammenligne sig med Tesla.

Forøvrigt, er Mercedes andel af Tesla aktier ikke nede på ca. 4.3%?

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

cyber

Sitat fra: Kiefer på mandag 28. april 2014, klokken 11:33

Både og, i vores familie har vi kørt Mercedes siden 2000, jeg havde en Mercedes S-350 W221 inden jeg fik min Tesla. Mercedes'en lavede ikke andet end at holde på værksted og jeg havde efter de 4 år jeg havde bilen, brugt i gennemsnit mellem 25-30.000 DKK om året! på reparationer.

Nå det kommer til "forhandlerservice" kan Mercedes i Danmark slet, slet ikke sammenligne sig med Tesla.

Martin

En ny Tesla Model S med garanti gir billigere bilhold enn en gammel Mercedes  ;D

Imidlertid kom  W221 på markedet for 8 - 10 år siden, og du sier ingenting om hvor mye S-klassen hadde gått, om du kjøpte bilen ny i DK, om den hadde vært skadet osv.  - derved blir det du sier svært irrelevant i en diskusjon om hvorvidt Mercedes generelt lager gode eller dårlige biler.

Er du tilfreds med din Model S ? 

Høgis

Jeg fikk også det jeg vil kalle en mandagsbil. Her var det mest kosmetiske feil. Etterhvert fikk jeg kontakt med en dansk service sjef i Nederland. Tesla ryddet opp over all forventing. Du kan jo lese litt i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10328.0.html
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

cyber

Sitat fra: Høgis på mandag 28. april 2014, klokken 14:42
Jeg fikk også det jeg vil kalle en mandagsbil. Her var det mest kosmetiske feil. Etterhvert fikk jeg kontakt med en dansk service sjef i Nederland. Tesla ryddet opp over all forventing. Du kan jo lese litt i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10328.0.html

Det skulle bare mangle om ikke Tesla hadde ryddet opp i dette -
litt usikker på hva du legger i " over all forventning " i en sak som denne ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA