Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Wimp i bilen

Startet av Kjærra, mandag 12. mai 2014, klokken 00:14

« forrige - neste »

Kjærra

Har hatt bilen i to uker og allerede vært to ganger på verksted hvor følgende deler er byttet:
- motor (pga. ulyd)
- girkasse (pga. ulyd)
- display (bulletin)
- lyssensor (defekt)
- tre hjullager (ulyd)
- trekantvindu foran (vannlekkasje)
- skinn i baksete (merke/stripe før innfarging)

Dette ser ut til å være en "mandagsbil". Skal jeg godta dette eller kreve omlevering eller annen "erstatning"?

Kjør debatt!
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Muffinman

Heving vil ikke være et tema før det er utført to mislykkede utbedringsforsøk for samme feil. Med samme feil menes det slik den framstår for kunde; for eksempel er død bil død bil uansett om det skyldes forskjellige ting hver gang.

Synes vel det er litt i overkant å diskutere omlevering på grunn av noen feil, så lenge bilen blir satt i stand.

ew

Etter forbrukerkjøpsloven har Tesla rett til å forsøke å rette samme feil to ganger. Den tredje gangen kan du kreve omlevering eller heve kjøpet. Så hvis du har hatt samme ulyd begge gangene og nå får ulyd kan du kreve ny bil eller pengene tilbake. Med tanke på tiden det vil ta å omlevere håper jeg at de har funnet feilen.

De andre feilene regner jeg med ble fikset første gang du var inne med bilen, og er dermed ikke noen grunn til heving av kjøp eller omlevering.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Øyvind.h

Sitat fra: Kjærra på fredag 25. april 2014, klokken 13:03
Har hatt bilen i to uker og allerede vært to ganger på verksted hvor følgende deler er byttet:
- motor (pga. ulyd)
- girkasse (pga. ulyd)
- display (bulletin)
- lyssensor (defekt)
- tre hjullager (ulyd)
- trekantvindu foran (vannlekkasje)
- skinn i baksete (merke/stripe før innfarging)

Dette ser ut til å være en "mandagsbil". Skal jeg godta dette eller kreve omlevering eller annen "erstatning"?

Kjør debatt!
Uffda, ikke bra. Ser du har tre punkter knyttet til ulyd. Hadde disse noen sammenheng? Dvs. man hørte en ulyd og forsøkte å bytte en ting først, og deretter flere andre? Virker jo merkelig om motor, girkasse OG tre hjullagre er defekte på en ny bil?
Ulyd i motor og girkasse - tipper de har byttet begge deler i samme slengen, evt. gjorde de feil reparasjon først og deretter den korrekte? At delene er byttet betyr ikke nødvendigvis at det var noe galt med delen som var byttet, men at de trodde feilen kunne ligge i delen som ble byttet og dermed skiftet ut mer enn nødvendig fordi de gjorde feil rep først?

Nytt display - mulig du fikk en skjerm fra en dårlig batch som de måtte skifte. Dvs. ikke noe å tenke på nå etter byttet.

Def. lyssensor - merkelig feil. Om den ikke kommer tilbake er vel også dette OK?

Trekantvinduet - designutfordring. Dette vinduet vil nok være litt trøblete frem til de kommer med skikkelig redesign/pakningsendring. Skal seff ikke være vannlekkasje, men en del sliter med at det trekker fra vinduet.

Skinnseter - helt klart feil ved levering. Få dem til å bytte setet.

Heving er ikke umiddelbart noe du kan kreve. For det første har Tesla mulighet til å utbedre, og selv etter flere utbedringsforsøk skal saken vurderes individuelt ift. ulempe for både kjøper og selger. Ingen automatikk i at man kan heve om feilen oppstår en tredje gang.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ew

Loven er temmelig klar på det med to forsøk på å rette samme feil, altså (§29-30, eller http://www.dinside.no/899144/kan-jeg-heve-kjopet-etter-tre-feil). Etter det kan kunden velge hva som skal skje, og dette må skje med mindre det påfører selgeren urimelige kostnader. Det vil neppe være en (lovmessig) urimelig kostnad for Tesla å kjøpe tilbake en bil de lett kan selge videre etter å ha fikset feilen.

I akkurat dette tilfellet er det dog ikke mulig å kreve noe som helst, hvis ikke samme feil oppstår én gang til.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Espen Hugaas Andersen

*To* ganger til. Først får de ett til forsøk på å fikse det, og om det så skulle skje igjen, så har man en sak.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kjærra

Takk for svar.

Så konsensus så langt er at dette er en "ikke-sak", så lenge feilene blir utbedret, på tross av at det er flere og svært sentrale deler av bilen som er defekte/må byttes allerede ved levering?
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Thomas Parsli

Du skal være glad du har kjøpt Tesla, jeg har hørt historier om like dyre tyske biler hvor forhandler/importør først påstår at ingen ting er feil -for så å gå over til at "ting er innenfor spesifikasjon".

Gi Tesla litt mer tid -men spar på all kommunikasjon!

Det er nok heller ikke så enkelt å heve kjøpte som forbrukerkjøpsloven får en til å tro:
http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/når-er-det-nok-for-mandagsbilen

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

Kvalitetskontrollen ved fabrikken er ikke kjempegod, men når det først virker så virker det, stort sett. Det er fint mulig du aldri vil ha ett problem med bilen igjen, så da er det noe man må tolerere.

Men så klart, skjønner at det var en litt kjip start på Tesla-eierskapet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ew

@Kjærra: Dette er en "ikke-sak" så lenge bilen nå er i orden. Gratulerer med ny og spennende bil!


@Thomas Parsli: Jo, det er faktisk så enkelt å heve kjøpet, så lenge man beviselig har loven på sin side. To-forsøk-regelen er veldig bra og håndfast, men den er ikke alltid like enkel å bevise. Som i den saken du refererte til.


I alle saker der man kjøper noe viktig og/eller kostbart er det viktig at man tar vare på kvitteringer, og i ettertid all kommunikasjon som foregår mellom kjøper og selger. Lurt å f.eks. ta vare på alle servicerapporter o.l. for hele bilens levetid, ikke minst for neste eier. Det blir litt å ta vare på, men man har da skanner og Google Disk til slikt...  ;)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

maxmekker

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 25. april 2014, klokken 14:02
Du skal være glad du har kjøpt Tesla, jeg har hørt historier om like dyre tyske biler hvor forhandler/importør først påstår at ingen ting er feil -for så å gå over til at "ting er innenfor spesifikasjon".

Gi Tesla litt mer tid -men spar på all kommunikasjon!

Det er nok heller ikke så enkelt å heve kjøpte som forbrukerkjøpsloven får en til å tro:
http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/når-er-det-nok-for-mandagsbilen

Thomas

ikke at dette har så mye med nevnte tesla å gjøre , men jeg har en slik tysk mandagsbil, og bare drømmer om (en tesla) å kunne få service som enkelte her snakker at de får ( nå gjelder det sikkert ikke alle da )
Min 06 touran har akkurat bytta turbo for 2 gang, og nå fikk jeg beskjed om at svinghjul måtte byttes , igjen.
det går ikke på garanti selv om det er byttet før. 19 for turbo og 16 for svinghjul takk. Selv om jeg har klaget, så får jeg alltid, finner ikke feil, eller det er normale arbeidslyder  osv. Så kommer alt det vanlige som knekt fjær, hjullager ,endeledd vannlekkasje ryggesensor forvarmer, forstilling som eter dekk rust osv osv.   Håper du får en god ordnings på det hele Kjærra, for man kan bli sprø av mindre.

Ebbe

Flott at Tesla ordner opp, men kvalitetskontrollen etter produksjon må bli bedre hos Tesla.
Tesla er et ganske nytt merke og med Model S som nå er produsert i 2 år bør man ha klart å luke ut de fleste feil.
Tesla kan gå på en smell som ikke blir hyggelig for dem eller oss om ikke de får bedre kvalitetskontroll. Husk at Model S er en dyr bil utenfor Norge, og kjøpes av folk som er vant til god kvalitet og god service.
P39240

frekri

Jeg hadde latt Tesla fikse bilen, men det kommer jo litt an på hvor mye tid du har til å dra innom.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Øggen

Sitat fra: Kjærra på fredag 25. april 2014, klokken 13:57
Takk for svar.

Så konsensus så langt er at dette er en "ikke-sak", så lenge feilene blir utbedret, på tross av at det er flere og svært sentrale deler av bilen som er defekte/må byttes allerede ved levering?

Hei!
Hva er ditt VIN nummer???

Tai

Jeg regner med at Tesla både henter og bringer bilen din samt at du får låne en Tesla mens din er inne? I så fall ser jeg ikke problemet. Surt? Ja. Men historien er full av bilmerker som ikke fikser opp for kundene sine.

Vær glad du har kjøpt en Tesla. De er opptatt av at kunden skal ha et førsteklasses produkt og vil strekke seg mye lengre enn de fleste andre bilmerker for å holde deg fornøyd.

Og forresten: Mandagsbiler eksisterer ikke lenger, det er et konsept som fantes på den tiden da bilene var montert i stor grad for hånd. Nå for tiden monteres bilene av roboter og de har ikke dårlige mandager ;D

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA