Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Wimp i bilen

Startet av Kjærra, mandag 12. mai 2014, klokken 00:14

« forrige - neste »

Bjoris

Ikke for å være kritisk, det er leit å få mange feil på bilen, men bilen har ingen girkasse og motoren byttes jo på 1, 2, 3 så det å få byttet motor på en Tesla er jo ikke i nærheten av å få motorhavari på en fossilbil. Dvs det høres mye mer dramatisk ut enn det er...

De tre hjullagerne må jo ha vært at de har lett etter ulyden? Har ikke hørt om hjullagerfeil før så tre av fire skulle ryke hos deg er vel iallefall statistikk nesten umulig?

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kjærra

Takk igjen for bra engasjement!

Ja, hjullagrene var første hypotese og avhjelp på ulyden som ble oppdaget allerede etter et par km kjøring etter levering. Ved neste besøk ble motor og girkasse byttet.

Og ja, servicen har vært god, med lånebil til disp ved andre gangs verkstedbesøk. Ingen henting og bringing, men imøtekommende og løsningsorientert oppfølging.

Imidlertid er det ikke service og viljen til å løse feilene som det er spørsmål ved, det tar vi som en selvfølge (og andre bilmerkers middelmådige service bør ikke være en målestokk). Problemet er kvaliteten på hoveddelen av produktet; bilen. Hvor store/mange avvik skal man tolerere?

Et annet spørsmål er hvordan annenhåndsverdien vil påvirkes? Det første jeg spør om ved kjøp av brukt bil er om det har vært vesentlige problemer med, eller skader på, bilen. Det samme blir jeg for øvrig spurt om i disse dager ved salg av den gamle bilen.

Så får vi faktisk håpe at robotene hadde en lei mandag på jobben, heller enn at kvalitetsavvikene på vår bil er representative for robotenes presisjon og kvalitetsbevissthet  ;).
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

afitch80

Sitat fra: ew på fredag 25. april 2014, klokken 14:33

@Thomas Parsli: Jo, det er faktisk så enkelt å heve kjøpet, så lenge man beviselig har loven på sin side. To-forsøk-regelen er veldig bra og håndfast, men den er ikke alltid like enkel å bevise. Som i den saken du refererte til.


Nei, det er ikke så lett. Det er stor forskjell på å få pengene igjen for en bærbar PC, som du linket til, og en bil. Som forbrukerrådet skriver i linken til Thomas, så har selger og rettigheter. Det er ikke bare å kjøpe den tilbake og selge den igjen. De kan ikke selge den som ny. Og hvem vil ha en bil som selger har måttet kjøpe tilbake? Det vil jeg si er en uforholdsmessig stor kostnad for selger.

Sitat fra: Kjærra på fredag 25. april 2014, klokken 20:04

Ja, hjullagrene var første hypotese og avhjelp på ulyden som ble oppdaget allerede etter et par km kjøring etter levering. Ved neste besøk ble motor og girkasse byttet.



Det ser ut som Tesla har prøvd seg litt frem her. Har byttet hjullager fordi de trodde det var de som laget ulyden. Men det ser jo ikke ut som at det var de siden lyden fortsatte og motor senere ble byttet. (En TMS har vel ikke girkasse..?)
Med andre ord var den vel aldri noe gale med hjullagerne..? Og da blir det vel feil å ta de med i listen over feil..?
Du skriver at du har hatt den inne to ganger på to uker. Det må jeg si er kjapt levert. Hos andre merker må du vente mye lenger enn det for å få fikset ting og tang.

Sitat fra: Ebbe på fredag 25. april 2014, klokken 16:56
Tesla er et ganske nytt merke og med Model S som nå er produsert i 2 år bør man ha klart å luke ut de flere feil.


Ja, Tesla har produsert MS i 2 år. Men det er jo ingen tid for en bilprodusent. De aller fleste andre har produsert i MANGE år. Og de fleste modellene deres er en evolusjon, så fra år til år endrer ikke så mye seg. De har mange års erfaring i å luke ut feil fra produksjonslinjen. Mens Tesla er helt i starten. Derfor må man forvente høyere andel av feil. Husk bare hvor mye feil det var på Skoda og Hyundai i begynnelsen. De ble jo beskrevet som drittbiler i mange år. Men begge har nå luket ut mye feil og har gode biler.
Etter å ha lest opp, ned, frem og tilbake på dette forumet er det ganske tydelig at Tesla tar alle feil veldig seriøst og er veldig kjappe til å fikse de.
Jeg har nå en tysk bil i påvente av min TMS. Den fikk plutselig to feilmeldinger for noen måneder siden der den ene var at oljenivået var lavt. Bilen hadde da bare kjørt 10K km. Jeg var da helt sikker på at dette var en software/føler feil. På verkstedet sto de hardnakket på at denne bilen måtte på oljeservice fordi den "hadde kjørt lenge med lite olje". Måtte krangle vel og lenge før de aksepterte å ta den inn som en garantisak. Og det var bare etter at je aksepterte at de kunne ta oljeservicen hvis det skulle vise seg og ikke være en garantisak. Måtte i tillegg forhandle litt for å få en lånebil mens de hadde min. Da fikk jeg en kjedelig 109hk diesel, selv om jeg selv har en sportslig bensin.
Så vil at Tesla gir veldig god service. Og dere må tenke på at vi er litt beta-testere på en måte. Roadster var Alpha-testere. Når X og E kommer vil nok de aller fleste feilene være luket ut.
Men meg gjør det ingenting å være "beta-tester" når servicen er så bra som den ser ut til å være.
Saken til trådstarter viser egentlig hvor bra servicen er. Det virker ikke som at de har kranglet på noe og tatt skikkelig tak i saken.
Før amerikansk, nå tysk.

Teslanewbie

Kollega til meg fikk bilen 2 mndr før meg . Han var veldig skuffet over kvaliteten , han solgte bilen etter en uke...  Har hørt om flere som har solgt bilen i skuffelse . Jeg er tilfreds foreløpig, bilen har rullet 800km på 6 uker...
Synes noen av feilene som var tilstede fra dag ein burde ha blitt utbedret.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjørn

Sitat fra: bjoris på fredag 25. april 2014, klokken 19:37
men bilen har ingen girkasse

Joda.. bilen har girkasse..! 440/600nm blir for lite til å dra igang en 2T bil. Fast utveksling på 9,75/1 el noe slikt. Det er denne stikk akslingene til hjulene kommer ut fra.

cyber

Sitat fra: afitch80 på lørdag 26. april 2014, klokken 01:06
Jeg har nå en tysk bil i påvente av min TMS. Den fikk plutselig to feilmeldinger for noen måneder siden der den ene var at oljenivået var lavt. Bilen hadde da bare kjørt 10K km. Jeg var da helt sikker på at dette var en software/føler feil. På verkstedet sto de hardnakket på at denne bilen måtte på oljeservice fordi den "hadde kjørt lenge med lite olje". Måtte krangle vel og lenge før de aksepterte å ta den inn som en garantisak. Og det var bare etter at je aksepterte at de kunne ta oljeservicen hvis det skulle vise seg og ikke være en garantisak. Måtte i tillegg forhandle litt for å få en lånebil mens de hadde min. Da fikk jeg en kjedelig 109hk diesel, selv om jeg selv har en sportslig bensin.
Så vil at Tesla gir veldig god service. Og dere må tenke på at vi er litt beta-testere på en måte.

Med de enorme problemene som du har hatt med bensinbilen din er det ikke rart du gleder deg til å få en problemfri TMS  ;D
Å sjekke oljen på en fossilbil er ingen spøk.

cyber

Sitat fra: Kjærra på fredag 25. april 2014, klokken 20:04
Et annet spørsmål er hvordan annenhåndsverdien vil påvirkes? Det første jeg spør om ved kjøp av brukt bil er om det har vært vesentlige problemer med, eller skader på, bilen. Det samme blir jeg for øvrig spurt om i disse dager ved salg av den gamle bilen.

Hvor fremkommer det som er gjort med bilen din ? ( synliggjøres det i MyTesla ? )

Det er enkelt å få frem historikken på en nyere bil i Norge ( fra chassis / reg nr. ) - er Tesla like imøtekommende til å gi ut opplysninger om en spesifikk bil slik andre produsenter er ?

Thor2014

Jeg tenker, så fremt de ordner opp på en ordentlig måte og alt blir bra, er det vel bare å smile.

cairnz

Sitat fra: cyber på lørdag 26. april 2014, klokken 10:27
Sitat fra: Kjærra på fredag 25. april 2014, klokken 20:04
Et annet spørsmål er hvordan annenhåndsverdien vil påvirkes? Det første jeg spør om ved kjøp av brukt bil er om det har vært vesentlige problemer med, eller skader på, bilen. Det samme blir jeg for øvrig spurt om i disse dager ved salg av den gamle bilen.

Hvor fremkommer det som er gjort med bilen din ? ( synliggjøres det i MyTesla ? )

Det er enkelt å få frem historikken på en nyere bil i Norge ( fra chassis / reg nr. ) - er Tesla like imøtekommende til å gi ut opplysninger om en spesifikk bil slik andre produsenter er ?

De har relativt detaljerte work orders når bilen din er inne. Disse skal man få på mail etter service. Men den er neppe søkbar fra andres systemer.
Elbilist

Bjoris

Ulyden var fra motoren/drivlinja da?

Jeg syns ikke det er så enkelt at om de fikser bilen så er alt ok, men det ser jo ut til at biler som blir fikset fugerer, men det er altfor tidlig å si noen om holdbarhet over tid, det er det jeg er mest opptatt av, noen småting i begynnelsen betyr lite...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Er det negativt å kjøpe en diesel/bensin bil dersom motor og girkasse og hjul lager er byttet?

Er mye mer deler på en tradisjonell bil som blir slitt og går i stykket, alle bilet foringes over tid og sansynligheten på at deler er og bør være byttet blir større og større jo eldre den er.

At bytt og test metoden blir brukt til å luke ut lity difuse feilårsaker er ikke unormalt, mye deler er og mye kjappere å bytte ut på elbil en trafisjonelle biler.
Så litt spøk:
Tror ikke du ser BMW byttet ut motor pga ulyd i bilen, kanskje sette inn elmotor, då blir det mer stille med en gang. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

BMW850

Jeg forstår deg godt. Du må nok bare godta det men det er jo best å slippe slike ting. Bilen er sikkert akkurat like bra. Bare det at de nå utsetter levering av bilen min pga at de må bytte deler/håndtak på døra liker jeg ikke skjer før jeg engang har mottatt bilen. Bagatell i forhold til deg selvfølgelig og det er glemt i det øyeblikket jeg har fått bilen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

timingbeltkiller

Sitat fra: Tai på fredag 25. april 2014, klokken 18:52
Og forresten: Mandagsbiler eksisterer ikke lenger, det er et konsept som fantes på den tiden da bilene var montert i stor grad for hånd. Nå for tiden monteres bilene av roboter og de har ikke dårlige mandager ;D
Mulig det.
Men like fullt er det ingen bilfabrikk som produserer uten mennesker, med null prosent feil og uten reklamasjoner fra kjøperne.

Rent økonomisk er det heller ikke mulig å produsere med null feilprosent.
For grensekostnaden med å kvitte seg med den siste prosenten feil er betydelig høyere enn kostnaden med å garantifixe feilen.

Så "lemons" blir vi neppe kvitt. Og for den uheldige kjøper som får en slik bil, er det ingen trøst om han
deler skjebne med 0,5 eller 1 eller 5 prosent av kjøpergruppen. Eneste trøsten er et bilmerke som retter opp feilene uten krangling.

Noen bilmerker oppfører seg eksemplarisk her slik som Tesla og Toyota.
Andre bruker alle mulige og umulige knep for å vri seg unna ansvaret.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Car-El

Hvist det er en trøst i disse ord.
Jeg har kjøpt og betaler (i dyre dommer) en Mercedes E-klasse (fossilbil) og det er vist til tider verkstedet som "bruker" den.

:-\
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cyber

Sitat fra: Car-El på lørdag 26. april 2014, klokken 14:31
Hvist det er en trøst i disse ord.
Jeg har kjøpt og betaler (i dyre dommer) en Mercedes E-klasse (fossilbil) og det er vist til tider verkstedet som "bruker" den.

:-\

Hvis du har kjøpt en ny Mercedes E-klasse hvor det innen to uker er byttet motor, gearkasse, display og tre hjullagre er din erfaring til stor trøst for mannen.
Hvis du derimot sier at Mercedes lager elendige biler blir det tøvete.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA