Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vis frem dine sommerhjul (Bilder)

Startet av mortnbh, søndag 11. mai 2014, klokken 21:57

« forrige - neste »

mortnbh

 :( Jeg begynner å bli temmelig lei av å vente på at Ishavsveien skal få bygget sine hurtigladere nedover E18. De har lovet å bygge en på Stathelle, første dato jeg mener å huske var september 2013. Så ble det okotber, november, februar, mars, april og nå er noen forventet dato tatt bort.

Jeg trenger en hurtiglader på vei ned mot Risør, nå vet jeg ikke lenger hva som skjer.

Det jeg ser er at Hele E18 mellom Tønsberg og Arendal er helt fri for hurtigladere.  Kan ikke en av de andre leverandørene får på plass en eller flere hurtigladere på denne strekningen.
Kjører en Peugeot Ion :-)

Lars C. Krogenæs

#1
Ishavsveien har fått tildelt lovnad om stønad for å sette opp hurtigladerne nedover E18.
Tilbudet Ishavsveien har hatt det siste halvåret har vært dårlig og i strid med gjeldende regler for tildeling av støtte. Ishavsveien har lenge håpet å kunne bli overtatt av nye eier. Når ny eier tydeligvis ikke dukker opp, tror jeg veien til skifteretten nå blir kort. Jeg er redd for at Ishavseien AS allerede i dag drives for kreditors regning, når man ser på egenkapitalen (100.000kr), utgifter og inntekter som selskapet må ha.

Ishavsveien har frist til 31. mai med å komme opp med en ordentlig løsning for brukerbetaling av hurtigladere. Greier de ikke det mister de retten til stønad til de nye hurtigladerne nedover E-18. Håpet mitt er at Transnova ikke gir utsettelse til Ishavsveien for å følge reglene og at stønad til etableringen av disse blir lyst ut på nytt så fort som mulig.

Slik det er nå, er det umulig å kjøre til og fra Sørlandet med andre elbiler enn Teslaer.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

mortnbh

Det var endelig ett godt svar på situasjonen.
Jeg har hatt mistanke om at Ishavsveien er på vei til skifteretten. Jeg la merke til at deres hurtigladere ned mot Sverige igjen har blitt gratis å lade på. Det gjør meg veldig skeptisk ti l at det er noe fremtid for dem. Prisene og avtalene de har presentert har jo vært markedets dårligste.

Jeg håper Fortum er den som kommer videre nedover E18. De har etter min mening en god prispolitikk og betaling pr min.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 25. april 2014, klokken 11:31
Ishavsveien har fått tildelt lovnad om stønad for å sette opp hurtigladerne nedover E18.
Tilbudet Ishavsveien har hatt det siste halvåret har vært dårlig og i strid med gjeldende regler for tildeling av støtte. Ishavsveien har lenge håpet å kunne bli overtatt av nye eier. Når ny eier tydeligvis ikke dukker opp, tror jeg veien til skifteretten nå blir kort. Jeg er redd for at Ishavseien AS allerede i dag drives for kreditors regning, når man ser på egenkapitalen (100.000kr), utgifter og inntekter som selskapet må ha.

Ishavsveien har frist til 1. mai med å komme opp med en ordentlig løsning for brukerbetaling av hurtigladere. Greier de ikke det mister de retten til stønad til de nye hurtigladerne nedover E-18. Håpet mitt er at Transnova ikke gir utsettelse til Ishavsveien for å følge reglene og at stønad til etableringen av disse blir lyst ut på nytt så fort som mulig.

Slik det er nå, er det umulig å kjøre til og fra Sørlandet med andre elbiler enn Teslaer.

Lars
Kjører en Peugeot Ion :-)

emil

Hvem som ender opp med å bygge ut er ikke så nøye bare prisen for tilfeldig lading, som det typisk vil være for noen som drar på tur i sommerferien, ikke blir for høy. Skal du lade mer enn ca 40-50% (f.eks fra 10 til 80%) vill GrønnKontakt sitt klippekort som gir en "ubegrenset tid" hurtiglading til 50kr være et billigere alternativ.

Den store fordelen med Fortum sin tidsbetaling er at folk ikke blir stående lengre enn nødvendig, men jeg vil normalt sett komme meg avgårde fortest mulig så jeg lader ikke mer enn jeg må, og i hvertfall ikke hvis andre står og venter.

Det aller beste er at man får til en løsning der alle baserer seg på samme prispolitikk så man slipper å gjøre finregning før man velger ladestasjon.

I tillegg må laderene komme tett nok så man slipper å måtte fullade batteriet for å få en feriepakket bil frem til neste hurtiglader.

Lars C. Krogenæs

Jeg tror forøvrig at Kiwi kanskje kan komme som en reddende engel.. Håper de greier å få til noe langs E-18 relativt raskt. De har jo alle muligheter, med avklarte forhold til grunneier, stort sett tilgang på strøm, og mulighet til å avsette plass til lading der det passer i forhold til fremføring av strøm uten at det skal koste alt for mye.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

mortnbh

Jeg bare forstår ikke hvorfor det ikke kommer en hurtigladerstasjon ved Telemarksporten.  Enten det er burgerkjeden som står for den eller Statoil eller i fellesskap. En eller flere hurtigladere vil jo garantert gi en omsetningsøkning på annet. Både fra de som evt må vente på lading og de som får lade.


Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 25. april 2014, klokken 13:01
Jeg tror forøvrig at Kiwi kanskje kan komme som en reddende engel.. Håper de greier å få til noe langs E-18 relativt raskt. De har jo alle muligheter, med avklarte forhold til grunneier, stort sett tilgang på strøm, og mulighet til å avsette plass til lading der det passer i forhold til fremføring av strøm uten at det skal koste alt for mye.

Lars
Kjører en Peugeot Ion :-)

Thomas Parsli

Det er Fortum som til nå har satt opp ladere hos McDonalds, men de prioriterer åpenabart østfold fremfor vestfold (http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Hurtigladere/).

Det blir kanskje Grønn Kontakt som setter opp ladere langs E18?

Støtte for E18 Drammen-Arendal ble utlyst allerede 2011 uten at det har resultert i noe som helst ser det ut som: http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2011/02/Program-3-P6-2012.pdf

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Synd ting tar tid.

I 2007 beskrev jeg hvor man kunne sette opp hurtigladere for å kjøre mellom de store byene. Til nå er det bare Tesla som har kopiert plasseringene mine :-(

(OK, Tesla har valgt Lyngdal i stedet for Flekkefjort, og slått sammen Kr. sand og Porsgrunn til laderen på Cinderella). 

Nå innser jeg etterhvert at vi trenger mange flere hurtigladere nedover, da batteriutviklingen har gått mye tregere enn jeg trodde.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

emil

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 25. april 2014, klokken 15:04
Nå innser jeg etterhvert at vi trenger mange flere hurtigladere nedover, da batteriutviklingen har gått mye tregere enn jeg trodde.

Har tidligere foreslått Grelland (begge sider) - Fokserød - Rugtvedt - Brokelandsheia.

Sammen med Arendal, Lillesand og Kristiansand er man da veldig godt dekket for tur mellom Kristiansand og Oslo og tilbake. Hvis man i tillegg har plass til 2-3 ladende samtidig (trenger ikke 50kW til alle samtidig) tror jeg det vil gi en god løsning. Da kan selv en fullpakket Leaf klare turen på vinterstid uten større problemer.

Men i tillegg til at man får plassert ut hurtigladerene må de også fungre til en hver tid. Så stabiliteten til en del av de må forbedres kraftig.

svingen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 25. april 2014, klokken 11:31
Ishavsveien har frist til 1. mai med å komme opp med en ordentlig løsning for brukerbetaling av hurtigladere. Greier de ikke det mister de retten til stønad til de nye hurtigladerne nedover E-18. Håpet mitt er at Transnova ikke gir utsettelse til Ishavsveien for å følge reglene og at stønad til etableringen av disse blir lyst ut på nytt så fort som mulig.

Slik det er nå, er det umulig å kjøre til og fra Sørlandet med andre elbiler enn Teslaer.

Lars


mister den rette til stønad får alle som ikke er satt opp og? Tenkter spesielt på den på hønefoss og gran (rv4 mellom oslo og gjøvik) ville vært en stor fordell om det ble lyst ut på nytt og kom opp av en eller annen leverandør i løp av sommeren spør du meg.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

da har jeg sendt mail til transnova og spurt om status på det her.

Kort sakt håper jeg att dem mister all støtte og videre støtte og aktuelle plasser blir lyst ut så fort som mulig slik att andr i løp av sommeren kan sette opp det her (spesilet nedover e18 og hønefoss + jaren)

spennende hva dem sier om dem får utsettelse håper vikelig ikke det.

http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2014/03/Brev-til-hurtigladeoperat%C3%B8rer.pdf
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

kringon

Spurte Ishavsveien om status ang. hurtigladerene ved Grelland og Fokserød. Dette var svaret jeg fikk:

Ishavsveien har blitt forsinket med sin utbygging av den neste fasen i vårt hurtigladernett som en følge av utsettelse i lanseringen av statens nye utbyggingsstrategi for ladeinfrastruktur. Vi anslår ferdigstillelse av de nye laderene mot slutten av sommeren 2014.

Så det er staten som er synderen? Rart at de andre leverandørene får dette til..
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

emil

Sitat fra: kringon på mandag 05. mai 2014, klokken 08:32
Spurte Ishavsveien om status ang. hurtigladerene ved Grelland og Fokserød. Dette var svaret jeg fikk:

SitatIshavsveien har blitt forsinket med sin utbygging av den neste fasen i vårt hurtigladernett som en følge av utsettelse i lanseringen av statens nye utbyggingsstrategi for ladeinfrastruktur. Vi anslår ferdigstillelse av de nye laderene mot slutten av sommeren 2014.

Så det er staten som er synderen? Rart at de andre leverandørene får dette til..

Jepp, staten (Transnova) er synderen siden de mener at alle skal få lov til å lade uten å måtte selge sjela si ved å inngå dyre abonnementsordninger når utbygger har fått støtte fra dem.

Hadde det vært noe vilje fra Ishavsveien hadde de fått ting på plass før sommerferien så folk kunne ta elbilen på tur. Sånn som de holder på nå tror jeg ikke Ishavsveien eksisterer når dette året er over, men der håper jeg virkelig at jeg tar feil og at de kommer sterkt tilbake med alle planlagte hurtigladere og fornuftig pris/betalingspolitikk.

kringon

Sitat fra: emil på mandag 05. mai 2014, klokken 09:49
Hadde det vært noe vilje fra Ishavsveien hadde de fått ting på plass før sommerferien

Problemet her er vel at de også trenerer muligheten andre leverandører har til støtte fra fylkeskommune + transnova. Grelland, Fokserød, Gran burde kunne ha flere leverandører.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

svingen

ringte til transnova tidligere i dag og fikk snakke med en hyggelig kar.
han var litt tilbakeholdende med info,men fikk vite att det var nok utsatt til juni den fristen her og det var ikke lett og levere pga den nye "combo" standarden som flere leverandøren sleit med og ikke bare ishaveien,forklarte min iritasjon over ishaveien og forklarte att når man kjøper elbil og ser på ladekart att kommer om 2 mnd så blir det utsatt 1 mnd så blir det bare "ubestemt" blir man jo rimlig oppgitt,han skjønte det og lovet og følge opp leverandørene (moro att han alltid sa det så er det jo snakk om 1 leverandør som skiller seg ut her) dem hadde mottatt en plan av dem som han nå skulle sjekke om holder,men mitt inntrykk er att dem får utsettelse til juni med og "ordne opp" noen som tro att det kommer opp noen ladere før 1 juni? fra ishaveien,jeg har min tvil.....han lovet meg att han skulle svare på mailen som jeg sendte så blir moro og se hva han skriver.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA