Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 lader i Steinkjer ved NSB?

Startet av Mippen, søndag 11. mai 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

Mippen

Er det eventuelt noen måte man kan bruke denne kabelen for å være mer sikker? Kan man kjøpe noe å koble mellom schuko kontakten og kabelen for eksempel?
Fremtiden er elektrisk.

MindViruz


Sitat fra: Mippen på søndag 11. mai 2014, klokken 15:43
Er det eventuelt noen måte man kan bruke denne kabelen for å være mer sikker? Kan man kjøpe noe å koble mellom schuko kontakten og kabelen for eksempel?

Du kan montere en vanlig jordfeilbryter i en tett koblingsboks med strekkavlasting på kablene. Fungerer nok 100%, men blir litt klumpete,så må du ha ett skrujern liggende i bilen til å åpne boksen om jordfeilvernet skulle slå ut.

Det er vel 20mA jorfeilvern i kladdene, vet ikke om det finnes i "vanlig utgave".?

Ett vanlig jorfeilverne fungerer kun nedstrøms, altså kan kun detektere jordfeil etter vernet. Dette er strømstyrt og fungerer slik at hvis det ikke kommer lik strøm i retur (altså, det forsvinner noe på veien) så vil summen av dette slå ut vernet.
Det er noen som påstår at kladden kan detektere jordfeil FØR kladden, og derfor slutte å lade. Dette har jeg vanskelig for å tro, men si gjerne hvis jeg har feil, og kom med en forklaring på dette. Den eneste måten jeg vet om å detektere feil før kladden er ved å komtrollere spenningene mellom fasene og jord. Men dette kan altså indikere veldig mye annet enn jordfeil, og som oftest også noe annen enn kun jordfeil. Det er også veldig avhengig av nettsystem og jordforhold hvordan nullpunktet forskyver seg i forhold til fasene.

Mippen

jeg tror jeg har jordfeilbryter i sikringsskapet på den aktuelle kursen. altså egen bryter for elbil.
Fremtiden er elektrisk.

2mash

Har purret igjen i dag, så får vi se....
Om de nekter for å bytte, eller refundere, går jeg på kredittkortselskapet. Hurra for norske regler :-)
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

elektrolux

Sitat fra: Mippen på søndag 11. mai 2014, klokken 20:51
jeg tror jeg har jordfeilbryter i sikringsskapet på den aktuelle kursen. altså egen bryter for elbil.

I så fall trenger du ikke ytterligere vern og kan benytte V2 som den er.Ellers finnes både stikk med innebygget jordfeilbryter til å bruke om kretsen ikke allerede er sikret, eller ledningsmonterte vern.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

2mash

Jeg har vern på hovedsikringen. Bør jeg da anskaffe løse jordfeilbrytere, og finnes det for 32A cee?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

MindViruz


Sitat fra: 2mash på onsdag 21. mai 2014, klokken 06:49
Jeg har vern på hovedsikringen. Bør jeg da anskaffe løse jordfeilbrytere, og finnes det for 32A cee?

Hovedsikringen er ett overstrømsvern. Har du med intergrert jordfeilvern, eller har du eget 30mA jordfeivern før hele installasjonen?

Så lenge det er ett froankoblet 30mA jordfeilvern/jordfeilbryter er du godt nok beskyttet.

Er du usikker, slå av jordfeilvernet og sjekk om det det strøm i stikkontakten din.

2mash

Er nok foran hele installasjonen, ja. Jeg trodde jeg måtte ha jordfeilautomater til garasjen, men elektrikeren min sa det kun var nødvendig med vanlig automatsikring, nettopp pga vernet over anlegget som sådan.
OT: fikk nettopp regningen. 10mm2 3+j PFSP koster litt........
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

emil

Sitat fra: 2mash på onsdag 21. mai 2014, klokken 09:15
Er nok foran hele installasjonen, ja. Jeg trodde jeg måtte ha jordfeilautomater til garasjen, men elektrikeren min sa det kun var nødvendig med vanlig automatsikring, nettopp pga vernet over anlegget som sådan.

Problemet med den løsningen er vel at en jordfeil i garasjen tar all strøm og da kan f.eks kjøleskap/fryser bli stående uten strøm i lang tid.

MindViruz

Sitat fra: emil på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:15
Sitat fra: 2mash på onsdag 21. mai 2014, klokken 09:15
Er nok foran hele installasjonen, ja. Jeg trodde jeg måtte ha jordfeilautomater til garasjen, men elektrikeren min sa det kun var nødvendig med vanlig automatsikring, nettopp pga vernet over anlegget som sådan.

Problemet med den løsningen er vel at en jordfeil i garasjen tar all strøm og da kan f.eks kjøleskap/fryser bli stående uten strøm i lang tid.

Men sånn var det vanlig å gjøre før. 80% av leilighetene i bergen er bygget på den måten.

Får man jordfeil i garasjen slår man av denne kursen, og resten av kursene på. Da mister man fortsatt kun strøm på garasjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA