Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 lader i Steinkjer ved NSB?

Startet av Mippen, søndag 11. mai 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. mai 2014, klokken 09:07
SitatFor schuko i Norge ja... For CEE eller jorede kontakter i bl.a Danmark, Frankrike, England og sikkert diverse andre går kontaktene kun inn en vei
Hva mener du egentlig? At en produsent av ladekabler ikke kunne forutsett dette?
Han mener nok at de kablene som ikke kan brukes i de fleste Europiske land kan selges til Frankrike, bare de merkes tydelig med "forbudt å bruke i andre land enn Frankrike" google oversatt: l'utilisation est interdite dans les pays autres que la France.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Noen som har fått svar på mail fra evselect?
Fremtiden er elektrisk.

MindViruz


Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. mai 2014, klokken 09:07
SitatFor schuko i Norge ja... For CEE eller jorede kontakter i bl.a Danmark, Frankrike, England og sikkert diverse andre går kontaktene kun inn en vei
Hva mener du egentlig? At en produsent av ladekabler ikke kunne forutsett dette?
Schuko er ikke norsk. Schuko finnes også i Tsjekkia.  Den mest brukte kontakten i hele Europa.
Når importøren heller ikke vet om produktet har sjekk av jordfeil er vel dette en sak for DSB.

Ratio kabelen har 20ma jordfeilvern i kladden og overspenningsvern.

Jeg har lest høringsutkastet for ett nytt kapittel om elbil ladepunkt som kommer i Norsk Elektroteknisk Norm, NEK400:2014. Det blir stilt ganske mange spesifikke nye krav om opretting av ladepunkt. Og dette er fornuftige og gode krav som kommer, mener jeg. Desverre står lite om hvilken krav som gjelder for selve kladden.

Er det noen som vet hvilken normer som gjelder for ladekladder (mode 1 og mode 2) i norge? Så vil jeg gjerne vite hvilken normer dette er :)

Hvis dere finner produkter som dere mener burde vert tatt ut av markedet eller kan være farlige ville jeg tatt kontakt med ditt DLE. (Det Lokale Eltilsyn). DLE driver med markedskontroll, og dette faller inn under saker som de gjerne ser nærmere på.

Mippen

Problemet er at man kan bestille selv fra utlandet og da vet man ikke alltid om det er godkjent eller ikke.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Det skal være samme standard uansett hvor en handler, så det bør ikke være et problem. I dette tilfellet har det også kommet fram at det var en feiltolkning av koblingskjema og ikke en bevist unnvikelse fra standarden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

2mash

Ikke hørt noe enda. Lurer på når jeg evt. skal true med paypal eller norsk forbrukerlovgivning...

I 'worst-case' - kan man få fikset dette selv? Kjenner en el-ingeniør som lodder på ørsmå greier for oljeindustrien, og han er nok kvalifisert...

/thomas
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

MindViruz


Sitat fra: 2mash på søndag 04. mai 2014, klokken 19:53
Ikke hørt noe enda. Lurer på når jeg evt. skal true med paypal eller norsk forbrukerlovgivning...

I 'worst-case' - kan man få fikset dette selv? Kjenner en el-ingeniør som lodder på ørsmå greier for oljeindustrien, og han er nok kvalifisert...

/thomas

Problemet er at det er ett to-polt relè hvor den ene fasen er koblet på begge polene/kontaktsettene. Så sant merkestrømmen på releèt er 16A skal det gå fint å kappe den andre fasen og legge den inn på releèt.

Med sterkstrøm må loddingene bli solide, sånn at ikke koblingene blir varme og loddingen smelter.

Men garantien går vel til "heck" da.

Mippen

Ikke hørt noe selv. Sendte rett før helgen så får se om han svarer i løpet av mandagen.
Fremtiden er elektrisk.

2mash

Sitat fra: MindViruz på søndag 04. mai 2014, klokken 20:48

Problemet er at det er ett to-polt relè hvor den ene fasen er koblet på begge polene/kontaktsettene. Så sant merkestrømmen på releèt er 16A skal det gå fint å kappe den andre fasen og legge den inn på releèt.

Med sterkstrøm må loddingene bli solide, sånn at ikke koblingene blir varme og loddingen smelter.

Men garantien går vel til "heck" da.

Jaja, får se om man kan få skjema på den da.... :-)
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

MindViruz

Trenger sikkert ikke skjema for å se det ;)

emil

Uansett hvor enkelt det er å fikse selv eller via bekjente så bør forhandler/produsent ordne opp og gjøre det riktig.

Men etter å ha sett hvor "simpel" og hjemmemekka den evselect kabelen ser ut fikk jeg lyst til å åpne Charge-Amps kabelen min og se hvordan ting ser ut inni der.

Mippen

Hadde vært spennende å se hvordan den ser ut inni. Charge amps sin altså.
Fremtiden er elektrisk.

Rav4_EV

SitatMen etter å ha sett hvor "simpel" og hjemmemekka den evselect kabelen ser ut fikk jeg lyst til å åpne Charge-Amps kabelen min og se hvordan ting ser ut inni der.
Har åpnet Charge Amps sin. Forskjellen mellom den og Evselect er som natt og dag. Charge Amp har også inn sensor for jordfeil.
Ut fra bildene tviler jeg sterkt på at Evselect har det. At Elektrolux har sett en kabel fra jord til styringen henger sammen med at jordplanet er essensielt for pulsbreddesignalet.

For de som ønsker å få pengene sine igjen er det mangel av samsvarserklæring som er stikkordet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Mippen på søndag 04. mai 2014, klokken 22:16
Hadde vært spennende å se hvordan den ser ut inni. Charge amps sin altså.

Nå står bilen og koser seg på 10A lading (trenger ikke raskere når den skal stå hele dagen) på jobb. Har en litt hektisk ettermiddag/kveld i dag, men hvis ingen andre poster bilder av innmat legger jeg ut noe i en ny tråd sent i kveld.

elektrolux

Er spent på å se inne i Charge amp sin.

Enig i at EVS sin ser noe rotet ut i åpnet tilstand, og ville selv foretrukket at alle funksjonene ble samlet på et print og ikke i 3 separate enheter med kabelvirvar mellom dem.

Disse delene er riktignok forseglet mot fuktighet, men det må da også kunne gjøres med et felles kort.

Selve pistolene er jo ikke helt vanntette, men der er hull i bunn som slipper ut det som måtte sige inn, og EVS har gjort en god jobb med å forsegle toppen så godt det lar seg gjøre.

Har nå fått samlet inn omtrent samtlige kabler som er sendt ut, og vurderer om jeg skal tilby den oppgraderte versjonen i det hele tatt. Her må produsenten overbevise meg om at produktet virkelig er konkurransedyktig og i.h.h.t gjeldende krav.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA