Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 lader i Steinkjer ved NSB?

Startet av Mippen, søndag 11. mai 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

elektrolux

#60
Foreslår at du tar problemet opp med EVSelect. De kjenner saken fra oss, men har hittil vært tause. De har likevel alt å tjene på å løse dette problemet da Norge er et stort marked som de bør forsøke å beholde.

Har selv tatt tilbake de fleste kablene jeg har solgt og håper å kunne erstatte disse med oppgraderte kabler.

Som Griffel sier er 2 polt brytning av strømmen bare en av flere barrierer som sikrer bruker mot støt. Før en kan få støt ved å ta i bilen må der også foreligge jordfeil i selve bilen. Dette er likevel ingen unnskyldning for å godta en vare som ikke er i.h.h.t forskriftene og produsents markeringer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 30. april 2014, klokken 06:28
Foreslår at du tar problemet opp med EVSelect. De kjenner saken fra oss, men har hittil vært tause. De har likevel alt å tjene på å løse dette problemet da Norge er et stort marked som de bør forsøke å beholde.

Har selv tatt tilbake de fleste kablene jeg har solgt og håper å kunne erstatte disse med oppgraderte kabler.

Som Griffel sier er 2 polt brytning av strømmen bare en av flere barrierer som sikrer bruker mot støt. Før en kan få støt ved å ta i bilen må der også foreligge jordfeil i selve bilen. Dette er likevel ingen unnskyldning for å godta en vare som ikke er i.h.h.t forskriftene og produsents markeringer.

Spørsmålet her er jo om produsenten har feilmerket varene sine og om de oppfyller kravene i landet der varen produseres og selges. Hvis man kjøper en vare i utlandet oppfyller den automatisk ikke kravene i et annet land. Derfor er det vel kjøper (jeg) som må bære ansvaret men hvis det er samme krav der som her og/eller den er feilmerket har jeg grunn til å kreve kjøpet hevet eller utbedret. Er uansett en rett til å gjøre det for min del etter mitt skjønn siden jeg får opp feilmelding hele tiden og det skal ikke skje.
Fremtiden er elektrisk.

Rav4_EV

Tsjekkia er en del av EU.
Kabelen markedsføres i EU, og skal oppfylle europeiske krav.
Med enpolet brudd bryter den med regelverket.
Sikkerhetsmessig er det en fare fordi man forventer at koblingen er spenningsløs.
Det er helt klart at den ikke kan selges lovlig.
Du bør melde fra til DSB som kan varsle sine tsjekkiske kolleger.

I beste fall er du med i produktutvikling. I verste fall en levende testkanin.
Slikt skal være gjennomført før et produkt slippes på markedet.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

En titt på Elektrolux' bilde av Evselect stikket viser ikke noen overvåking av jordfeil.
Kan Robort bekrefte eller avkrefte at slikt finnes i kablen?

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Gode nyheter fra Tjekkia:

Hi Robort,

The new version is ready. The fault is as you say in the relay. Unfortunately, the technician soldering the final product misunderstood the schematic and made this stupid mistake.
I will work out the most reasonable way possible to replace all of your cables.


Når det gjelder overvåkning av jordfeil ser jeg at der går en liten gul kabel fra mickrochippen til jord, så jeg regner med at den er der for en grunn.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. mai 2014, klokken 16:07
Gode nyheter fra Tjekkia:

Hi Robort,

The new version is ready. The fault is as you say in the relay. Unfortunately, the technician soldering the final product misunderstood the schematic and made this stupid mistake.
I will work out the most reasonable way possible to replace all of your cables.


Når det gjelder overvåkning av jordfeil ser jeg at der går en liten gul kabel fra mickrochippen til jord, så jeg regner med at den er der for en grunn.

Betyr det at jeg også kan få byttet min kabel hvis jeg tar kontakt med han?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Helt klart. Kan ta ny samsending. Sender mine i retur til Tjekkia fortløpende.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Ok, da kan vi eventuelt gjøre som sist? Er dette noe som er feil på alle kabler eller bare de siste? Det er ikke alle jeg har sett som har problemer med de kablene.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Vil tippe feilen er der på alle kablene fram til nå. Det er jo ulogisk å bryte en ikke strømførende fase om en kun tenker TN nett. Og så fordeler en heller den ene lasten over releets 2 kretser og halverer belastningen på det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sendt han mail nå. Får se om han svarer.
Fremtiden er elektrisk.

Rav4_EV

SitatDet er jo ulogisk å bryte en ikke strømførende fase om en kun tenker TN nett.
Ja dersom du treffer riktig leder når du setter inn schuko. Det inntreffer statistisk 50% av gangene.
Jeg regner med at det følger med samsvarserklæring med produktet der der opplyses om hvilke normer og krav produktet følger.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 01. mai 2014, klokken 18:29
SitatDet er jo ulogisk å bryte en ikke strømførende fase om en kun tenker TN nett.
Ja dersom du treffer riktig leder når du setter inn schuko. Det inntreffer statistisk 50% av gangene.

For schuko i Norge ja... For CEE eller jorede kontakter i bl.a Danmark, Frankrike, England og sikkert diverse andre går kontaktene kun inn en vei

2mash

Jeg har samme feil på mine kabler (16+32). Evselect foreslo jeg kunne bytte om ledere på schuko  ;D

Sender mail jeg også nå, siden feilen er konstatert. Jeg har selv merket at feilen ikke oppstår om man kutter lading før den er ferdig.

/thomas
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Rav4_EV

SitatFor schuko i Norge ja... For CEE eller jorede kontakter i bl.a Danmark, Frankrike, England og sikkert diverse andre går kontaktene kun inn en vei
Hva mener du egentlig? At en produsent av ladekabler ikke kunne forutsett dette?
Schuko er ikke norsk. Schuko finnes også i Tsjekkia.  Den mest brukte kontakten i hele Europa.
Når importøren heller ikke vet om produktet har sjekk av jordfeil er vel dette en sak for DSB.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Mippen

Jeg testet med å snu schuko kontakten rundt. Da får ikke jeg feilmelding men tror ikke det er optimalt. La merke til i dag når det var is på bilen. Startet forvarmer for å få bilen varm og fjerne isen. Vanligvis slår forvarmeren seg av når jeg trykker på fjernkontrollen for å løse ut kabelene. Det gjorde den ikke i dag.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA