Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 lader i Steinkjer ved NSB?

Startet av Mippen, søndag 11. mai 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Griffel på mandag 28. april 2014, klokken 23:59
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 28. april 2014, klokken 22:46
Hvilken sikkerhetsbrist er det?

Sitat fra: elektrolux på lørdag 26. april 2014, klokken 16:49
..... kabelen har kun enpolt brytning, og bilen senser dette som at strømmen ikke er brutt etter fullført opplading....

Medfører dette noe fare for bilen?
Fremtiden er elektrisk.

Rav4_EV

Sikkerhetsbrister kan gi skader på mennesker.
Den "tykke" Panasonic klumpen levert på de japanproduserte bilene gir ikke et pulsbreddemodulert signal mellom 12 volt + og 12 volt - sett i forhold til jord.
Boksen leverer 12 volt + og laveste nivå == jord.

For at en ladekontakt skal bli strømførende ihht. J1772 osv. skal signalet være følgende:
12v+/12v- oppstart.
9v+/12v- ready to start.
6v+/12v- charging.

For at bilen skal kunne senke den positive spenningen og ikke den negative kreves det en diode og motstand.
En skikkelig boks (evse) sjekker at negativ signal alltid er 12 volt - under drift.

Bokser uten negativt signal kan aktivisere full spenning på pinnene dersom den havner i en sølepytt e.l.
(Søle == passende motstand).

Enda værre er er det i den tsjekkiske kablen som bare bryter den ene fasen.
Dette har ingenting med norsk strømnett å gjøre. Kun en livsfarlig feil i utstyret på grunn av inkompetanse. Faren er noe mindre på IT nett da fasespenningen er lavere.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#47
Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 29. april 2014, klokken 05:22
Det var rart. Panasonic kabelen er jo den som følger med bilen. Min har virket knirkefritt iover 2 år.
Det at ting virker betyr ikke det samme som at det tilfredsstiller alle normer og forskrifter.
Sikkerhetsbarrièrer kan mangle slik at der hvor det vanligvis må oppstå 2 feil før skade skjer, kan skade skje ved første feil.

Sitat fra: Mippen på tirsdag 29. april 2014, klokken 10:04
Sitat fra: Griffel på mandag 28. april 2014, klokken 23:59
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 28. april 2014, klokken 22:46
Hvilken sikkerhetsbrist er det?

Sitat fra: elektrolux på lørdag 26. april 2014, klokken 16:49
..... kabelen har kun enpolt brytning, og bilen senser dette som at strømmen ikke er brutt etter fullført opplading....

Medfører dette noe fare for bilen?

Det medfører økt risiko for skader på person siden en av barrièrene mangler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

#48
Det er jeg enig i. Jeg trodde mer at det var problematikken rundt feilmelding i bilen etter endt lading og topolt brudd det var snakk om, for det er ikke ett tema på ladekabelen som fulgte med Japan Leaf, nemlig Panasonic.
Problemstillingen som HMA snakker om ble jeg først klar over for en måneds tid siden, da noen monterte en type2 plugg på Panasonic ladekabelen og ikke fikk det til å virke. Da oppdaget han at pulsbredden ikke gikk til -12V. Det ville ikke Model S godta, og lading startet derfor ikke. Så i verste fall må en behandle Panasonic kabelen som en hvilken som helst skjøteledning som er tilkoblet strøm. Faktisk relativt ufarlig.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Mippen

Så det er ikke noe fare for meg eller bil å bruke denne? Er ikke så teknisk når det gjelder strøm...
Fremtiden er elektrisk.

Rasmus.B

Det er nok ikke farlig for deg å bruke den. Når det gjelder bilen, så har vi vel bare Electrolux sitt ord på at feilmeldingen skyldes enpolt brudd og ikke topolt som det burde ha vært. I så fall er det jo bare ett irritasjonsmoment, men som andre påpeker så skal bruddet være topolt for å møte krav til ladekabler. Jeg ville prøvd å få meg en annen kabel.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Mippen

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 29. april 2014, klokken 17:27
Det er nok ikke farlig for deg å bruke den. Når det gjelder bilen, så har vi vel bare Electrolux sitt ord på at feilmeldingen skyldes enpolt brudd og ikke topolt som det burde ha vært. I så fall er det jo bare ett irritasjonsmoment, men som andre påpeker så skal bruddet være topolt for å møte krav til ladekabler. Jeg ville prøvd å få meg en annen kabel.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Hva vil det si at den bare er enpolet og ikke topolet? Betyr det at det er forbindelse til den ene ledningen men ikke til den andre? Hvilke alternativer har jeg til ladekabler som er godkjent? Lyst på en justerbar kabel uten kladd helst.
Fremtiden er elektrisk.

Rasmus.B

Det betyr som du sier at etter endt lading skal ladekabelen koble fra strømmen i ladekabelen. Det skal gjøres ved å bryte forbindelsen mellom kabelen og bilen på begge ledningene. Det er for å minske risikoen for å få støt når kabelen ikke er tilkoblet bil, eller hvis det oppstår en eller annen feil i bilen som gjør at ladekabelen bør bli helt spenningsløs.
Jeg aner ikke hvem som selger godkjente justerbare ladekabler.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

elektrolux

Vi håper at det er plass til 2 polt rele i EVS kablene uten kladd. Dessverre har EVSupply vært usedvanlig tause siden jeg tok opp dette problemet med dem. I verste fall kan ikke disse kablene tilbys på det norske markedet, men vi håper på en snarlig løsning der vi oppgraderer eksisterende kabler og kun leverer ut kabler med 2 polt brytning.

Ellers er nå Ratio sine 31313 og 31323 lagervare og vil være det framover. Faktisk er alt på lager nå bortsett fra B3200S veggboks som er i restordre. Alle disse har 2 polt bryting av strømmen, og riktig +/- signal
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. april 2014, klokken 17:49
Vi håper at det er plass til 2 polt rele i EVS kablene uten kladd. Dessverre har EVSupply vært usedvanlig tause siden jeg tok opp dette problemet med dem. I verste fall kan ikke disse kablene tilbys på det norske markedet, men vi håper på en snarlig løsning der vi oppgraderer eksisterende kabler og kun leverer ut kabler med 2 polt brytning.

Ellers er nå Ratio sine 31313 og 31323 lagervare og vil være det framover. Faktisk er alt på lager nå bortsett fra B3200S veggboks som er i restordre. Alle disse har 2 polt bryting av strømmen, og riktig +/- signal

Noen som vet om det er 2 polet bryting på charge amps?

Hvis den ikke er godkjent så kan jeg kanskje returnere den til selger i Tsjekkia eller går det ikke?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Det er jo lett å ohme seg fram til. På EVSelect går ene faseledningen rett gjennom kabelen.

Åpnet opp en nå og ser at de har brukt et dobbelt rele, men koblet sammen 2 kontaktsett for å utnytte merkestrømmen 50%.

Dermed kan teoretisk EVS kablene bygges om, men jeg kommer til å se etter et 20-25A rele for lengre holdbarhet. Der er faktisk litt plass til overs inni der.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: Mippen på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:24
Noen som vet om det er 2 polet bryting på charge amps?

Målte nettopp min, ingen kontakt mellom schuko og type1 annet enn for jordleder, så denne skal være grei.

Mippen

Sitat fra: emil på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Mippen på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:24
Noen som vet om det er 2 polet bryting på charge amps?

Målte nettopp min, ingen kontakt mellom schuko og type1 annet enn for jordleder, så denne skal være grei.

Og det er ikke noe andre problemer med charge amps og det går ikke ut over bilen på noen måte?
Fremtiden er elektrisk.

emil


Sitat fra: Mippen på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:05
Sitat fra: emil på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Mippen på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:24
Noen som vet om det er 2 polet bryting på charge amps?

Målte nettopp min, ingen kontakt mellom schuko og type1 annet enn for jordleder, så denne skal være grei.

Og det er ikke noe andre problemer med charge amps og det går ikke ut over bilen på noen måte?

Som deg hadde jeg problemer med den første kabelen som jeg fikk levert. Den virket ikke i det hele tatt annet enn å gi bilen feilmeldinger ved oppstart. Var også problematisk å få kontakt med Charge-Amps for å få reklamert (tror de hadde litt "voksesmerter" og ikke helt hadde sett for seg hvor populær ladekabelen skulle bli). Men når de først svarte ordnet det seg veldig fort og jeg fikk ny kabel fra Sverige og ferdig betalt retureske med tollpapirer i orden.

Kan sikkert lete i gamle tråder etter når dette var, men det var vel rundt oktober i fjor. Etter at jeg fikk kabel nummer to har jeg kun brukt original ladekladd en gang (skulle stå tilkoblet strøm i noen dager på flyplass mens jeg var i utlandet). Etter en måneds tid ble originalkladden parkert i kjelleren. Ingen problemer med kabelen siden, og lader på både 6, 10 og 16A iløpet av en måned litt avhengig av hvor jeg lader hva annet som er tilkoblet. Eneste minuset jeg ser med kabelen min er ingen mulighet for å låse Type1 kontakten til gammel-leaf.  De har vel muligens endret på låsesaken så den kan låses på euro-leaf nå.

Mippen

Jeg har nye typen leaf og har ikke noe problem med å låse evselect kabelen til den, så kanskje det går med charge amps. Jeg har alt fått en ny kabel fordi den andre ikke virket. Den jeg har nå virker men får fra tid til annen feilmeldinger i bilen og siden den bare er enpolet bekymrer det meg litt. Vil ikke få støt eller risikere at bilen kan bli skadet. Jeg er ikke noe ekspert på dette så vil være sikker på at alt virker. Derfor lurer jeg på om det er grunnlag til å reklamere og få en ny kabel igjen eller få pengene igjen slik at jeg kan kjøpe meg en annen kabel. Jeg har kjøpt kabelen fra evselect direkte men fikk hjelp av elbilhjelpen når jeg skulle bytte den slik at jeg slapp dyr porto til utlandet og toll inn igjen. Eventuelt om det går fint å bruke den hvis jeg tar noen forholdsregler?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA