Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liste over problemer du har hatt på din Leaf

Startet av cra, søndag 11. mai 2014, klokken 12:19

« forrige - neste »

pagal

#285
Sitat fra: pagal på onsdag 08. april 2015, klokken 16:14
Svar fra Statoil angående kompatibilitet med Circontrol laderne.

Hei

Våre ladere er utviklet og levert slik at Chademo-biler kan lade med Chademo-kontakten, CCS-biler med CCS-kontakten, og Renault, Tesla m. fl med AC-kontakten. Dette fungerer som det skal.

Hverken vi eller vår leverandør har ikke blitt kontaktet av Tesla med forespørsel om testing av Chademo-adapteren. Følgelig kan vi heller ikke si om den fungerer, eller om den i verste fall kan ødelegge laderen. Meg bekjent er det allerede påvist tilfeller der bruk Tesla-adapteren har ødelagt Chademo-ladere. Sånn sett er det noe merkelig at Tesla velger å selge et produkt som synes å ikke være tilstrekkelig testet før det tilbys i markedet.

I håp om å finne en løsning på utfordringen vil vi, i samarbeid Proxll, ta et snarlig initiativ overfor Tesla for å undersøke om de er interessert i å gjennomføre et testopplegg for å se hvordan vi kan få adapteren til å fungere. I påvente av utfallet av en slik test vil jeg be deg om å ikke bruke adapteren på våre ladere, men heller bruke AC-kontakten når du må lade.

Og her er svaret fra Tesla:
"Hello

Thank you for reaching out to Tesla. I would like to take away your concern.

The manufacturer of the chargers (CirControl) and Tesla have been working together to test and validate the operability of the CHAdeMO adapter on the chargers currently operational in the field. These test have proven to be successful, so there is no need to be concerned.

Tesla has been testing the adapter extensively across all markets and with different manufacturers of CHAdeMO chargers. If you do notice any issue with the network you are operating, please do not hesitate to contact us.
Kind regards,
Please consider the environment before printing this email or buying a gas guzzler.

PROXLL den Norske leverandøren:
Takker så mye for henvendelse med bra bakgrunns info.
Jeg tar dette videre mot produsent, og sørger for at saken blir tatt hånd om.
Jeg holder det oppdatert så snart vi har nyheter ang. dette.

Med vennlig hilsen

Proxll-gronn-teknologi
Early CHAdeMO adapter Jæren

pagal

Sitat fra: pagal på mandag 06. april 2015, klokken 16:07
AH! TRITIUM Veefil fra Australia.  Leste på USA forumet at CHAdeMO adapteret må ha en FW oppdatering ( 1.4.1)
http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=76208&d=1427596953
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/42176-CHAdeMO-Make-Model-Review-—-Using-with-a-Tesla/page14
Ante ikke at disse fantes i Norge. Takk for opplysningen.
PS
Manual: http://tritium.com.au/wp-content/uploads/2014/10/TRI93.134.3-Veefil-Instruction-Manual.pdf
DS

Ifølge Tesla så har adapterne utlevert i Norge FW1.4.5 og skal være kompatible med Veefil laderne.
Noen som kan teste på Brokelandsheia eller Berkåk 
Early CHAdeMO adapter Jæren

emil

Sitat fra: pagal på torsdag 09. april 2015, klokken 13:45
Ifølge Tesla så har adapterne utlevert i Norge FW1.4.5 og skal være kompatible med Veefil laderne.
Noen som kan teste på Brokelandsheia eller Berkåk

Berkåk er jo testet nylig med dårlig resultat:

Sitat fra: RaBalder på mandag 06. april 2015, klokken 14:13
På tur sørover forbi Berkåk i helgen stoppet jeg for å teste den nye hurtigladestasjonen (ikke for at jeg trengte lading for å komme sørover til Alvdal, men for å teste stasjon og mitt chademo-adapter). Var gratis å lade i påsken, for å få testet ting.

To stk ladere med Chademo og Combo. Skal komme AC-lading senere i vår (april-mai).

Den ene laderen lyste det konstant error på når jeg kom. Reagerte ikke på noen knapper i det hele tatt. Og ingen strøm.

Den andre plugget jeg i med chademo og trykke start på. I bilen startet ladingen og dro seg opp mot 46kW før det endte med full stopp. Stygge feil der jeg burde kontakte eier/leverandør av chademo-stasjonen. På ladestasjonen lyste det nå error. Fulgte symbolene på stasjonen (som var vanskelig å skjønne), men fikk ikke bort error-meldingen.

Midt på en søndag hadde jeg ikke håp om å få noen hjelp heller. Siden jeg ikke trengte strøm var ikke motivasjonen stor for å hive meg til på noen telefon for å få liv i stasjonen igjen.

Jeg fikk vel ladet omtrent 5kWh før det var slutt.

Vent gjerne til over helga med å prøve Brokelandsheia, jeg trenger den både fredag og søndag til Leafen min...

Camiri

Prøvde nytt adapter, med ny firmware, i dag ved Nissan i Sandnes (DBT). Virket ikke - feilmelding både på lader og i bilen.

pagal

Har testet  to ganger der, begge ganger i overkant av 20kWt.
Early CHAdeMO adapter Jæren

pagal

Sitat fra: pagal på fredag 27. mars 2015, klokken 17:29
Testet  den nye ladestasjonen Statoil Forus. Den viste seg å ikke være kompatibel med CHAdeMO adapteret.

           NY TEST

Etter å ha fått følgende informasjon fra Circontrol videreformidlet av Proxll:
" We have hear that in the market there are people that has similar problems and performing the connection of the CHAdeMO upside down can charge without problems.
In the CHAdeMO adapter manual of Tesla indicates that first it's needed to connect the adapter to the CHAdeMO cable and after to the car but, by regulations our charger doesn't allow it and we think that needs to be connected first the adapter to the car, and then connect the CHAdeMO cable to adapter."

Så etter å ha satt adaperet i bilen først deretter CHAdeMO pluggen i adapteret startet ladingen.
Fikk riktignok kun 20kwt. I følge Proxll som overvåket prosessen fra sin operasjonssentral , var det  pga. at SW i ladestasjonen begrenset effekten ved høy SOC. Hadde 78%.
Vil teste med lavere SOC ved en senere anledning.

Early CHAdeMO adapter Jæren

turfsurf

Sitat fra: pagal på torsdag 16. april 2015, klokken 17:49
Fikk riktignok kun 20kwt. I følge Proxll som overvåket prosessen fra sin operasjonssentral , var det  pga. at SW i ladestasjonen begrenset effekten ved høy SOC. Hadde 78%.

Det var da en merkelig design. Max effekt ved en gitt SOC er jo helt avhengig av bilen, og bør jo ikke begrenses av ladestasjon.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

pagal

I følge Proxll har ikke alle biler denne beskyttelsen i SW.
Early CHAdeMO adapter Jæren

RaBalder

#293
En slik uoppfordret begrensning fra ladestasjonen selv om bilen vil ha mer, hvordan er det i forhold til standarden?


"Chademo-lading på Tesla" ...... det er et nytt show hver eneste gang.
Ulike aktører, ulikt tempo og dem fullfører aldri  :-\


Camiri

Testet 15minutter ved Statoil Forus i dag tidlig. Koplet på som vanlig, dvs først adapter til Chademo, og bilen til slutt. Betalte i kassen og de slo på strømmen, og det fungerte. Hadde 44% SOC men kald bil. Kun 12kW, noe som var litt skuffende.

Testet igjen ved Nissan Forus/Lura, og den virker ikke. Prøvde alle kombinasjoner med å tilslutte adapteret.

olav69

Hentet CHADEMO adapteret mitt i dag. Testet på 3 ladere uten å komme høyere enn 24kW ved 20% SOC. Ved McDonalds på Frogner kom en Leaf og ville lade. Når han koblet til fikk han 44kW. Ladestasjonen hadde  et "vindu" på baksiden der vi kunne lese av hvor mange kW ladestasjonen trakk fra nettet. Når Teslan viste 24kW viste displayet i vinduet 27kW. Hvorfor leverer stasjonen så mye mindre til Teslan? 24kW er jo nærmest meningsløst sett i forhold til en vanlig 22kW stasjon. 2,50 kr/min for CHADEMO, mens det for 22kW laderen er 1 kr/min.

On CHADEMO laderen leverer 24kW i en time så er kostnaden for disse kW timene 150 kr, som utgjør 6.25 kr / kW.

Øyvind.h

Kanskje spenningen er for lav ved 20% SOC? Men bør ikke gi så stort utslag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: olav69 på fredag 17. april 2015, klokken 22:45
Hentet CHADEMO adapteret mitt i dag. Testet på 3 ladere uten å komme høyere enn 24kW ved 20% SOC. Ved McDonalds på Frogner kom en Leaf og ville lade. Når han koblet til fikk han 44kW. Ladestasjonen hadde  et "vindu" på baksiden der vi kunne lese av hvor mange kW ladestasjonen trakk fra nettet. Når Teslan viste 24kW viste displayet i vinduet 27kW. Hvorfor leverer stasjonen så mye mindre til Teslan? 24kW er jo nærmest meningsløst sett i forhold til en vanlig 22kW stasjon. 2,50 kr/min for CHADEMO, mens det for 22kW laderen er 1 kr/min.

McDonalds, det er vel Fortum og DBT-lader fra Nissan? Så vidt jeg skjønner tåler ikke disse full effekt i noe særlig tid og derfor justerer adapteret ned effekten slik at laderen skal overleve. Det ble ihvertfall rapportert om dette fra en bruker i England. Prøv en lader fra en annen fabrikant, som f.eks ABB?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Camiri

#298
Ladet ved Fortum Kiwi Ålgård (ABB) i dag og fikk 44kW. 72% SOC og varm bil/batteri etter ca 2 timer kjøring i forkant. Første positive erfaring med adapteret.






bb

20 % SOC burde gi rundt 36 kW:


Erfaringene som jeg hadde er omtrent det samme folk her rapporterer. Enkelte ladere gir bare 15-25 kW. Ganske skuffende. Da hadde det vært like greit å bruke 22/43 kW AC hvis den er billigere og mer stabil.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA