Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liste over problemer du har hatt på din Leaf

Startet av cra, søndag 11. mai 2014, klokken 12:19

« forrige - neste »

Fush

De har Chademo adaptere på lager hos Tesla i Drammen nå (mange tror jeg) tok like greit med meg et, men har ikke fått testet enda :-)
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

Csalthe

#361
Tipper brukerfeil... Skal teste senere


fredag

Sitat fra: Csalthe på mandag 29. juni 2015, klokken 07:38
Prøvde å lade med chademo på Åsen i Stavanger. Klarte ikke å få en watt ut av laderen med trippel standard og kun chademo standard. Testet kun chademo.

Brukte du ladekort?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

inverter

Når jeg hentet mitt adapter fikk jeg beskjed om at dersom jeg ikke fikk ladet ved å følge bruksanvisningen så kunne jeg prøve å koble til i motsatt rekkefølge for å se om det gå bedre resultat.

Kjelli

Keg ser her at det er fler som får lav effekt på enkelte ladete. Er dette ett problem med laderen eller er det adapteret sin "feil". Er det noen som vet?

Kjell

Andreas #2316

#365
Fikk kjøpt CHAdeMO-adapter hos Tesla Forus på Fredag og prøvde adapteret på ladestasjon hos Statoil Forus på ettermiddagen.
Det var en liten skuffelse: Maks ladehastighet var 20kW og da laderen stoppet etter tilmålt tid (15min), var resultatet 4,7kWh. 44kr for 4,7kWh synes jeg var i dyreste laget (dvs 20kr mila).
Tenkte derfor å teste ut andre CHAdeMO-ladere og det var da jeg oppdaget hvor bortskjemt man er blitt med Tesla superladere.
Neste lader (Ålgårds Auto) var ute av drift.
Dro videre til Lyse sin lader på Lura(Sandnes) og prøvde å betale med sms. Fikk da beskjed om at lader var klar, men i det jeg trykket start, fikk jeg beskjed om å sende ny sms. Ved neste sms fikk jeg melding tilbake om at det allerede var lading på gang. Prøvde å ringe vakttelefonen, men etter 5minutter pausemusikk, koblet jeg fra hele dritten og kjørte hjem.

Begynte å lure litt på om det var noe galt med adapteret mitt, men i helga fikk jeg testet det på Grønn kontakt sin nye stasjon på Helleland (ABB lader). Det stod allerede en Golf og ladet (CCS combo), så jeg fikk beskjed om at lading ville starte når denne var ferdig. 15 minutter (og en softis) senere var den ferdig og CHAdeMO-laderen overtok:
Oh joy: 43kW strømmet inn i bilen (hadde ca 50% på batteriet). Etterhvert som batterispenningen steg, steg også effekten. Strømmen lå på 118-120A. Avsluttet etter 14 minutter (+10kWh). Da var ladeeffekten 46kW.

Oppsummering:

Statoil-10 poeng
Lyse0 poeng
Grønn Kontakt+10 poeng

CHAdeMO-adapteret har jeg som en reserveløsning og i forhold til dobbeltlader, som jeg i ettertid noen ganger har angret på at jeg ikke bestillte, er dette et vel så godt alternativ.

Dennis

Grensen på flere chademo ladere som tidligere ladet treigt på bare 25 kw er vist økt til 45 kw med siste fw .250 eller nyere skal man tro flere brukere ink en fra Finland :)

Har ikke fått testet mitt adapter enda.

arvid44

Cookie Monster, du skriver Fw .250 .  Er dette FW på Mod S  eller CHAdeMO  adapteret ?  Jeg har 6.2 (2.4.249) på min P85+
Jeg kjøpte nytt CHAdeMO adapter i juni, men har aldri klart å komme over  25 kW ved ca 50 % SOC,  flere ladere er testet Fortum ,Grønn Kontakt og Statoil) . Synes det  det liten vits å betale kr 20 pr mil  når 22kW punktene i koster under halvparten  og er like raske !     Tesla support skylder på CHAdeMO laderen, men jeg har ikke noen tro på dette.  >:(  Noen som har CHAdeMO  som lader med 40 kW og som bor i Oslo eller Jessheim området som er villige til å låne bytte CHAdeMO for en test ?   

Dennis

Mener fw 250 eller nyere på bilen.

El-boy

Sitat fra: arvid44 på lørdag 18. juli 2015, klokken 10:44
Cookie Monster, du skriver Fw .250 .  Er dette FW på Mod S  eller CHAdeMO  adapteret ?  Jeg har 6.2 (2.4.249) på min P85+
Jeg kjøpte nytt CHAdeMO adapter i juni, men har aldri klart å komme over  25 kW ved ca 50 % SOC,  flere ladere er testet Fortum ,Grønn Kontakt og Statoil) . Synes det  det liten vits å betale kr 20 pr mil  når 22kW punktene i koster under halvparten  og er like raske !     Tesla support skylder på CHAdeMO laderen, men jeg har ikke noen tro på dette.  >:(  Noen som har CHAdeMO  som lader med 40 kW og som bor i Oslo eller Jessheim området som er villige til å låne bytte CHAdeMO for en test ?
Jeg bor ett annet sted i landet og kan ikke byttelåne med deg.
Men det jeg kan si er at mitt adapter måtte oppgraderes av en Tesla tekniker før jeg fikk det utlevert.
Jeg får ladet med 110-115A på Grønn Kontakts ladere uten problem.

Jeg tror ditt adapter ikke er oppgradert som det skal og det er årsaken til dårlig ladeeffekt.
Anbefaler å høre med Tesla og be de sjekke om adapteret er oppgradert slik det er 100% sikkert. Det er ikke nok for Tesla å si att adapteret er oppgradert, det må fysisk sjekkes av en tekniker...

Forøvrig kan du vel kreve kjøpet hevet med henvisning til forbrukskjøpsloven i og med adapteret ikke gir forespeilet ladeeffekt.

arvid44

Ja, jeg tror det er noe feil med adapteret.   Det skal ha vært oppgradert FW på det  før levering , men det skader sikkert ikke å dobbeltsjekke !.    Jeg starta nok i feil ende når jeg kontaktet Tesla support ,   bedre å få Service Center til å sjekke dette.  Takk for godt tips.

jono

Hvordan sjekker man hvilken FW adapteret har? Og kan man bare stikke innom for oppdatering, eller må man bestille time?

Muffinman

Ladet 39-80% på ABB laderen på Brekstad for et par dager siden. Hadde kjørt langt og alt var gjennomvarmt. Startet på 40kW før det steg ganske raskt til 45-46kW og lå der til det var ferdig. Fylte etter litt neste dag, og hadde bare kjørt 3 mil uten range mode (slik at batterivarmeren hadde gjort sitt), og fikk da 38kW før det steg til 40 før jeg var ferdig et lite kvarter senere. Hadde nok ikke tilstrekkelig varme i batteriet til å få full effekt.

Første gangen fikk jeg i gang ladingen på andre forsøk, mens andre gang på fjerde. Laderen skap byttes til Fortum sin foretrukne i månedsskiftet. Med hurtiglader på Brekstad og i Åfjord begynner det å ligne noe på Fosen.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. februar 2016, klokken 20:00
Bump'er denne da jeg lurer på det samme som jono.

Og hvor raskt får man ladet med CHAdeMO?
Jeg har prøvd 2 ganger nå, men ikke fått mer enn 36kW noen av stedene.
(ABB og en Vattenfall)

Hvor mange ampere? Selv på en DBT-lader får jeg 107A ved 370V eller så, 39.5kW. Mer på andre merker ladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sims

Noen som har prøvd (eller kan stikke og prøve  ;D) hvor mye effekt man får på den nye CSS/Chademo laderen til Arctic Roads på Grelland vest? https://www.google.com/maps/dir//59.513194,10.202748/@

Den skal jo kunne gi opp til 120kW...... og så er den gratis å bruke i en testperiode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA