Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liste over problemer du har hatt på din Leaf

Startet av cra, søndag 11. mai 2014, klokken 12:19

« forrige - neste »

Muffinman

Frister ikke mye dette adapteret nå gitt. Halvferdig til tross for år med forsinkelser.

adahl

Enig, denne tråden har faktisk fått meg til å legge adapterkjøpet på is.
Det at det trolig er hurtigladerne som er skyld i en del av problemene (klarer ikke maks last over tid) forandrer ikke det faktum at løsningen ikke fungerer tilfredsstillende i dag.

emil

Sitat fra: pagal på mandag 06. april 2015, klokken 16:07
Ante ikke at disse fantes i Norge. Takk for opplysningen.

Til nå er det vel kun disse tre laderene som er satt opp av det jeg har fått med meg.

Mippen

Noen flere erfaringer med chademo adapteret? Har bestilt selv men vet ikke om jeg vil hentet det når det kommer hvis det bare virker på noen ladere.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Hva i alle dager er poenget med å sette opp en lader som konker dersom den benyttes? Den må da minimum tåle full effekt kontinuerlig?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

adahl

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. april 2015, klokken 18:52
Hva i alle dager er poenget med å sette opp en lader som konker dersom den benyttes? Den må da minimum tåle full effekt kontinuerlig?
Ledende spørsmål? [emoji4]

Produsentene vil selvsagt maksimere profitten, det er capitalism 101.
En lader som bare klarer max load i 10 min er billigere enn én som klarer det non-stop. Til nå har de sluppet unna med det, siden ingen biler med chademo /ccs har kunnet belaste maks lenge.

Vi får for de lokale ladeaktørenes skyld håpe at de har en god sak mot produsentene nå..

RaBalder

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. april 2015, klokken 18:52
Hva i alle dager er poenget med å sette opp en lader som konker dersom den benyttes? Den må da minimum tåle full effekt kontinuerlig?
Laderne har sansynligvis fungert som de skulle når det er "små" batterier som skal lades. Da er det full effekt bare i et kort tidsrom (nå synser og tror jeg).

Når et Tesla-batteri kommer og skal lades, så kan det stå å slurpe til seg mer effekt enn det en vanlig Chadmo-lader kan levere i mer enn en time. Så det er vel endrede ladebehov/muligheter som nå avdekker en svakhet med mange chadmo-ladere.

Kjølingen er dårlig, full effekt kan ikke holdes over lang tid.

Og hvis jeg skal synse litt mer, så er jeg usikker på om firmware i laderen har programmert hva som skal skje om noe er iferd med "å koke over". Det logiske ville være å redusere lade-effekten før det blir kritisk, fortsette å lade med redusert effekt. Men det jeg har sett av ladere og videoer, så går det direkte på en feil og ladingen avbrytes. Jeg tipper det ikke finnes noe deteksjon og aksjon på en varm ladestasjon. Bare sluttpunktet om at den er for varm og at ladingen må avbrytes med en feil.

Car-El

KIA Soul fikk jo CHAdeMO laderene til å knele. Bilen er vist laget for å ta mye mere enn de 50kW og over lengere tid. Dette tålte vist ikke disse "billig boksene". 

Tror det er også skrevet om dette på Elbil.no
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sn0le

#278
Mulig jeg husker feil, men var det ikke at KIA'ene ga for høy spenning på no signaler som går til laderen og dermed svidde noe elektronikk i laderen?

Edit:
Husket rett.....
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3449-gront-lys-for-hurtiglading-av-kia-soul
SitatHovedgrunnen til at saken oppsto i november, var overspenning på kommunikasjonsbuss mellom bil og hurtigladestasjon.
Informasjonen tydet på at det var bilene som genererte overspenningen, og det var derfor ingen risiko for skade på bilene. Utfordringen var at flere hurtigladere ble påført skader som gjorde at de ikke kunne benyttes av andre elbilister.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

pagal

Svar fra Statoil angående kompatibilitet med Circontrol laderne.

Hei

Våre ladere er utviklet og levert slik at Chademo-biler kan lade med Chademo-kontakten, CCS-biler med CCS-kontakten, og Renault, Tesla m. fl med AC-kontakten. Dette fungerer som det skal.

Hverken vi eller vår leverandør har ikke blitt kontaktet av Tesla med forespørsel om testing av Chademo-adapteren. Følgelig kan vi heller ikke si om den fungerer, eller om den i verste fall kan ødelegge laderen. Meg bekjent er det allerede påvist tilfeller der bruk Tesla-adapteren har ødelagt Chademo-ladere. Sånn sett er det noe merkelig at Tesla velger å selge et produkt som synes å ikke være tilstrekkelig testet før det tilbys i markedet.

I håp om å finne en løsning på utfordringen vil vi, i samarbeid Proxll, ta et snarlig initiativ overfor Tesla for å undersøke om de er interessert i å gjennomføre et testopplegg for å se hvordan vi kan få adapteren til å fungere. I påvente av utfallet av en slik test vil jeg be deg om å ikke bruke adapteren på våre ladere, men heller bruke AC-kontakten når du må lade.

Early CHAdeMO adapter Jæren

RaBalder

#280
Det var jo forsåvidt et ærlig svar fra Statoil.

Når man opplever såpass mye tull med chadmo-ladere (virker ikke, går i stykker, ...), så lurer jeg på om alle følger chademo-standarden eller om enkelte tar snarveier.

KIA og overspenning på signalerings-ledere som svidde en del relleer tyder jo på at ting ikke er robust.

  • Enten fulgte ikke KIA standarden, brukte for høy spenning på signalering og ødela ladestasjonen.
  • Eller så fulgte KIA standarden, signalerte med ok spenning i henhold til standarden, men ladestasjonen var for puslete bygget og taklet ikke spenningen. Og paiet.
  • Siste utvei er at standarden ikke definerer hva slike signalerings-spenninger skal være. Da kan man vel ikke skylde på hverken bil eller ladestasjon, men standarden er ikke robust nok til at man kan få en sikker implementasjon.

Hva tror vi om chadmo-adapteret? Følger det standarden?

En av grunnene til at det tok så lang tid å få laget og produsert den er vel at det måtte testes så mye. Og på masse ulike chademo-stasjoner. Det kan tyde på at chademo-standarden er uklar.

Hadde standarden vært klar og tydelig på alle områder, så kunne man fått sjekket et adapter i løpet av et par timer/dager. Og da ville et adapter fungert på alle stasjoner.

NB: Jeg har ikke satt meg inn i chademo-standarden på noe vis. Jeg observerer bare effektene av den.

Amoss

Sitat fra: RaBalder på onsdag 08. april 2015, klokken 17:37
Hva tror vi om chadmo-adapteret? Følger det standarden?

En av grunnene til at det tok så lang tid å få laget og produsert den er vel at det måtte testes så mye. Og på masse ulike chademo-stasjoner. Det kan tyde på at chademo-standarden er uklar.

Hadde standarden vært klar og tydelig på alle områder, så kunne man fått sjekket et adapter i løpet av et par timer/dager. Og da ville et adapter fungert på alle stasjoner.

Siden både Tesla og Kia har opplevd problemer, og det fungerer med noen, men ikke alle lader-produsenter, så holder jeg en knapp på at enten er standarden uklar, eller at enkelte produsenter har tatt noen snarveier når de har laget laderne. Til deres forsvar kan det nevnes at de neppe har hatt noen biler å teste på som trekker mer enn 50kW eller trekker dette over litt tid?

Holder også en liten knapp på at grunnen til at det tok så lang tid for Tesla å teste dette var at de så de hadde problemer med enkelte ladere, så de måtte verifisere hvem av dem som faktisk fulgte standarden før de slapp ut adaptert, og føler seg trygge på at det er laderne som ikke støtter standarden som definert.

Sitat fra: RaBalder på onsdag 08. april 2015, klokken 17:37
NB: Jeg har ikke satt meg inn i chademo-standarden på noe vis. Jeg observerer bare effektene av den.

Ditto :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pagal

The purpose of CHAdeMO certification system is to:
•Confirm that the charger complies with CHAdeMO specification.
•Secure interoperability between charge and vehicle.

The CHAdeMO logo is the proof that the charger has passed CHAdeMO certification test. Certified chargers are listed in our website.



Fig1. Concept of certification test
Early CHAdeMO adapter Jæren

hgs

Uansett hva som er årsaken til dette tror jeg det vil ta tid før alle ChaDeMo - ladere er kompatible med dette adapteret dersom det viser seg at det er laderne som ikke tåler høy effekt over lengre tid. Slik sett får man jo håpe at det er adapteret som er problemet, men det blir vel ikke fikset i morgen det heller.

Glad det ble dobbeltlader da vi bestilte bilen. Det var elle melle mellom det og ChaDeMo-adapteret. ChaDeMo begynner i mitt hode å bli synonymt med noe som ikke virker uansett hvilken bil som prøver å lade der.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

jog

har fungert bra for meg, har testet det på fire forskjellige Chademo ladere.
Har hatt problem tidligere med Nissan leafen min som måtte oppgraderes for å funke med alle ladere.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA