Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liste over problemer du har hatt på din Leaf

Startet av cra, søndag 11. mai 2014, klokken 12:19

« forrige - neste »

janmb

Helt enig.

Ikke misforstå. At ingeniøren i meg alltid er nysgjerrig og interessert i hva som er teknisk gjørbart betyr ikke at jeg mener det er en lur ide  ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Sitat fra: janmb på onsdag 07. mai 2014, klokken 08:43
Helt enig.

Ikke misforstå. At ingeniøren i meg alltid er nysgjerrig og interessert i hva som er teknisk gjørbart betyr ikke at jeg mener det er en lur ide  ;)

Kjenner meg igjen der  :D

Rent elektrisk tror jeg chademo-adapteren er en grei affære å lage. Det er bare å bruke grove nok kabler og få festet alt ordentlig.

Men styringen kan være en helt annen greie.

  • Bilen må i det minste kommunisere med chademo-adapteren
  • Og chademo-adapteren må kommunisere videre med chademo-laderen.
  • Hvis ikke bilen snakker direkte med chademo-laderen med pass-through på signalene gjennom chademo-adapteren.

Det er ikke sikkert bilen kommuniserer på samme måte som chademo-laderen.

  • Hvis de elektriske delene av signaleringsprotokollen er like, så er det bare å implementere protokollen på bilsiden.
  • Men det kan også være forskjeller i de elektriske delene av protokollen. Dvs. man trenger en hardware-duppeditt for å kunne kommunisere i tillegg til å forstå protokollen.

Her kan også være kryptering ute å går i verste fall. Kanskje lisens-kostnad til chademo-eiere for å få lov til å kommunisere og styre en chademo-lader.

Og til slutt hvordan skal man styre chademo-laderen når batteriet er i den ene eller den andre tilstanden.


Her er masse dill-dall å fikle med, så jeg skjønner forsåvidt at den adapteren tar tid  ::)

fredag

Det er en tråd på TMC om å lage et selvbygget adapter for Chademo-lading / DC-lading av Model S og finne ut av supercharger-protokollen til Tesla:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19591-Supercharger-protocol-for-diy-CHAdeMO-adapter
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RaBalder

Sitat fra: fredag på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:58
Det er en tråd på TMC om å lage et selvbygget adapter for Chademo-lading / DC-lading av Model S og finne ut av supercharger-protokollen til Tesla:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19591-Supercharger-protocol-for-diy-CHAdeMO-adapter

Digg  :D    Det blir kjempe lesestoff....

Balrog

Skulle gjerne hatt et slikt adapter i sommer. Har noen fått noe oppdatert info fra Tesla om forventet levering av disse lovede adapterne?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

RaBalder

Sitat fra: Balrog på fredag 06. juni 2014, klokken 15:57
Skulle gjerne hatt et slikt adapter i sommer. Har noen fått noe oppdatert info fra Tesla om forventet levering av disse lovede adapterne?

Ja, har spurt og fikk svar 5. juni.

"Vi har dessverre ingen dato for når Chademo adapteret blir tilgjengelig."

hgs

Sitat fra: Balrog på fredag 06. juni 2014, klokken 15:57
Skulle gjerne hatt et slikt adapter i sommer. Har noen fått noe oppdatert info fra Tesla om forventet levering av disse lovede adapterne?

Henta bil i dag og spurte DS om det samme. Han innrømte greit at han ikke hadde anelse, og mente iallfall at før 2015 var urealistisk. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Muffinman

Når jeg leser slikt minnes jeg 13 måneder gamle ord sagt under prøvekjøring... "Denne kan til og med lade på hurtigladerene til Leaf".

Perioden jeg kan ha bruk for dette adapteret ser heldigvis til å gå mot slutten med tanke på sc utbyggingen, men det er jo et litt komisk skjær over hele saken.

OddB

Med et så høyt ambisjonsnivå som det lille selskapet Tesla har er vel slike "feilskjær" ikke uventet. Det handler nok om begrensede ressurser og knallhard prioritering. Tror de fleste av oss tror at vi forholder oss til et større selskap en vi faktisk gjør.  Vi klager på for lite konkret info, og når vi får den og det oppstår forsinkelser klikker vi i vinkel..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

RaBalder

Men når jeg bestilte Chadmo-adapter, så ble det gjort sammen med bilen på samme måte som jeg krysset av for hattehylle.

Kan ikke huske at det var noen beskrivelse at adapteret ikke var ferdig eller at det ikke kunne leveres sammen med bilen.

Og formelt sett, da forventer jeg at det kom sammen med resten av bilen.


At leveringstidspunkt for adapteret er helt i det blå fremdeles burde være unødvendig.

  • Kunder har bestilt adapteret.
  • Kunder har ventet på adapteret.
  • Kunder har ventet en god stund på adapteret. Kanskje til og med ventet lenge.
  • At man fremdeles ikke vet noe som helst er i beste fall dårlig kundebehandling.



Øyvind.h

CHAdeMO adapteret er vel tatt ut av bestillingsprosessen igjen? Dvs. ikke lenger mulig å kjøpe sammen med bilen? Så får folk tolke det slik de vil, men jeg føler meg ikke sikker på at det kommer. Mulig de skyver på det i påvente av kraftig SC utbygging, og satser på at når SC nettverket er bedre utbygd så vil få trenge CHAdeMO adapter?

CHAdeMO ladiing vil jo være dyrere enn 22kW, og ref nedetid på en drøss med CHAdeMO ladere den senere tid virker ikke driftsstabiliteten å være særlig oppløftende.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Det beste hadde selvsagt vært om de gikk ut å fortalte ærlig hva som er problemet. Her er der mye som skal klaffe mot tredjepart.  Lisenser fra Nissan og godkjenning  fra der offentlige. bl.a....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

#27
Sitat fra: OddB på lørdag 07. juni 2014, klokken 01:11
Det handler nok om begrensede ressurser og knallhard prioritering.
Det er nok en del av det, men først og fremst er det nok mangel på god styring som ligger bak, muligens i kombinasjon med uavklart kommunikasjonsplan og flat organisasjonsstruktur.

Med bakgrunn i organisasjonsteorien kan man identifisere flere trekk som tyder på dysfunksjonalitet. For eksempel at det kan se ut som selskapet har begrenset evne til dobbeltkretslæring, ihvertfall fra et kundeperspektiv. Saken med Chademo-adapteret er bare en liten del av det, men er et godt eksempel på et prosjekt i selskapet som _kanskje_ burde vært gjenstand for en grundigere gjennomførbarhetsstudie.

khh

Det er nå mulig å bestille Chademo-adapter ved bestilling av ny Model S. Ref. Tesla hjemmeside.

sondell

Sitat fra: khh på lørdag 07. juni 2014, klokken 11:57
Det er nå mulig å bestille Chademo-adapter ved bestilling av ny Model S. Ref. Tesla hjemmeside.
Se der ja. Håper det betyr at de fått alt klart da. Fremdeles spörsmål om når den kommer, men föles litt mer sikkert at den kommer om ikke alt for lang tid da. 6300 NOK ved bestilling av bil. Regner med det betyr at en må legge på 25% MVA når en bestiller etter å ha fått bilen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA