Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av Mippen, lørdag 10. mai 2014, klokken 23:35

« forrige - neste »

laumb

Dvs. 106kWh for 240'000kr?
Ikke langt unna hva pakken faktisk koster Tesla. Hva de tar for pakkene ut er en annen ting. Tipper Pedersen tippet helt rett her - med unntak av at de valgte å lage pakken mindre (85kWh) og selger den dyrere ut.

Torz

#106
Lithium-air batteries have the potential of 5 -15 times the energy density of current lithium-ion batteries. (Fra Wiki)

Teknologien er velkjent, men det gjenstår en del utvikling før den eventuelt kan kommersialiseres. At det kun tar 3 år er helt sikkert optimistiske anslag.

Uansett, en ting er å få utviklet teknologien, en annen ting er å få produksjonen i gang.

Øyvind.h

#107
Sitat fra: laumb på søndag 11. mai 2014, klokken 00:03
Dvs. 106kWh for 240'000kr?
Ikke langt unna hva pakken faktisk koster Tesla. Hva de tar for pakkene ut er en annen ting. Tipper Pedersen tippet helt rett her - med unntak av at de valgte å lage pakken mindre (85kWh) og selger den dyrere ut.
53kWh kostet 120.000,- i følge artikkelen. Tesla hevdet at prisen ville være halvert etter 5 år, samtidig som kapasiteten var doblet. I mitt hode blir det 60.000,- for 106kWh. Før inflasjon vel og merke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Lithium-Air har vel fortsatt ganske kort levetid ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

tho

Hovedproblemet med Lithium-Air er etter det jeg har forstått veldig lav utladningeffekt. Dvs. De utlades tregt og lades tregt. Tror det var derfor Tesla snakka om både vanlige lithium celler og litium air celler i samme pakke i patentet.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

sigurdi

Air batterier dør og raskere (forurending fra luft binder seg og hindrer videre reaksjon) altså tåler mindre ladesykluser en tradisjonelle litium batterier.
Blir bedre med ren O2 i lukket krets men da går vekt opp og den største fordelen firsvinner. 
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mai 2014, klokken 22:39
For nærmere 6 år siden (september 2008) prøvekjørte Dinside.no Tesla Roadster, i følge med Teslas europasjef Esben Pedersen.

De presenterte da følgende tall:
SitatNår det gjelder batteripakken skal den normalt holde i fem år eller 160.000 kilometer. Å erstatte den koster per i dag 120.000 kroner - men teknologien utvikler seg hele tiden og Tesla antar at det kun vil koste halvparten om fem år, samtidig som kapasiteten på det nye batteriet burde være doblet.

Og da er det jo ganske utrolig at det skal nå skal koste 350 000 kroner for å bytte batteriet på den omtalte Roadsteren...

christian1986

Egentlig ikke. Så lenge tilgangen på batteri begrenser salget av biler, betyr salget av et løst batteri tap av en solgt bil.

Ergo ikke rart at de setter opp prisen.

snurrehue

Sitat fra: christian1986 på mandag 12. mai 2014, klokken 09:59
Egentlig ikke. Så lenge tilgangen på batteri begrenser salget av biler, betyr salget av et løst batteri tap av en solgt bil.

Med andre ord: når du om 8 år finner ut at batteriet på din Model S har tapt 50% av kapasiteten, og du innser at det er håpløst å skulle dra på langtur med bilen, bestemmer du deg for å kjøpe nytt batteri. Du er vel vitende om at Tesla 8 år tilbake i tid sa at batteriprisen skulle reduseres med minst 30% samtidig med at batterikapasiteten skulle økes. Du ber Tesla om pris på nytt batteri. Tidligere har du hørt antagelser om en pris på 80 000 kroner for nytt batteri. Tesla kommer med tilbud til deg: 350 000 kroner, takk. Grunn: salget av et løst batteri betyr tap av en solgt bil.

Håpløst?
Det du sier er jo rett og slett å tråkke på sine kunder. Og bidrar jo ikke akkurat til å skape et bilde av en pålitelig produsent.

sigurdi

Pr i dag er det batterier en mangelvare.
Er ikke uten grunn Tesla begynner å bygge egen fabrikk sammen med Panasonic for å få nok batterier til eget bruk og for ettermarked.
De begynner faktisk å bygge to fabrikker hvor en skal settes i drift i første omgang.
Produksjons kapasiteten til fabrikken er større en det som trengst for å levere 500 000 biler pr år i 2020, så resterende er nok tenkt på ettermarked, konkurenter,backup for solceller osv.

At ikke andre begynner å bygge litium ion fabrikker i f.eks Kina skal en heller ikke se bort fra.
Test av elektriske busser viser jo gode resultater, men er litt større batteri en biler he he.

Har du rest kapasitet på 50% er dette et batteri som er ønsket i ettermarked for solceller! så en viss pant kan en nok regne med.

Så at markedet har endret seg om 7-8 år fra nå er 100% sikkert.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

christian1986

Sitat fra: snurrehue på mandag 12. mai 2014, klokken 11:09
Sitat fra: christian1986 på mandag 12. mai 2014, klokken 09:59
Egentlig ikke. Så lenge tilgangen på batteri begrenser salget av biler, betyr salget av et løst batteri tap av en solgt bil.

Med andre ord: når du om 8 år finner ut at batteriet på din Model S har tapt 50% av kapasiteten, og du innser at det er håpløst å skulle dra på langtur med bilen, bestemmer du deg for å kjøpe nytt batteri. Du er vel vitende om at Tesla 8 år tilbake i tid sa at batteriprisen skulle reduseres med minst 30% samtidig med at batterikapasiteten skulle økes. Du ber Tesla om pris på nytt batteri. Tidligere har du hørt antagelser om en pris på 80 000 kroner for nytt batteri. Tesla kommer med tilbud til deg: 350 000 kroner, takk. Grunn: salget av et løst batteri betyr tap av en solgt bil.

Håpløst?
Det du sier er jo rett og slett å tråkke på sine kunder. Og bidrar jo ikke akkurat til å skape et bilde av en pålitelig produsent.
Som det har blitt nevnt tidligere er batterier for øyeblikket en mangelvare. Dette endrer seg garantert når Tesla/andre får på plass flere fabrikker.

Så på sikt, og lenge før batteriet skal byttes har markedet med stort sannsynlighet regulert seg selv.

mecanica vergara

Sitat fra: laumb på fredag 09. mai 2014, klokken 22:06
350'000kr?
Fikk nytt batteri i går; 0,- :)
Det kan se ut som de forventer at noen batterier må byttes. Disse tre pakkene stod på verkstedet i Drammen på mandag.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Svesa

Spurte Tesla men de sa de ikke hadde noen pris... men hva hvis du ødelegger batteriet selv slik at ikke garantien dekker det, eller at noen stjeler det :-)   Må jo kunne oppgi en pris? Noen som vet?

Stemmer denne (Riktignok en Roadster...)  : http://www.tv2.no/2014/04/24/underholdning/tesla/tv-2-hjelper-deg/5533999

Mener å ha lest at man kan kjøpe seg inn på et eller annet til en ganske ok pris så får man nytt batteri når man trenger det... ?  Kan dette ha vært i USA? Hva var i tilfelle prisen?

Anew

Tesla har (tidligere?) tilbudt en batteribytteavtale i USA, hvor man betaler $12000 nå (mener jeg å huske) og får nytt batteri om 8 år. Ikke nødvendigvis det samme som "når man trenger det".
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

t0ffluss

#119
prisen er kunstig høy. Skal de selge en batteripakke er det egentlig det samme som å ta en hel bil ut av produksjonen. Batterimangel kalles det, derav megafabrikken som er under bygging.

Oppe til høyre er det et hvitt felt med "søk" knapp.

Skriv inn 350.000 og trykk. Et voilà!

edit: når noen flytter en slik post som denne blir liksom innholdet ikke helt det samme.. men novel.. greit.. gratulerer med dagen imorgen godtfolk.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA