Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av Mippen, lørdag 10. mai 2014, klokken 23:35

« forrige - neste »

Mippen

Jeg så akkurat på tv2 hjelper deg. Var en roadster som hadde ødelagt batteripakke. Bilen ble kjøpt gjennom en liten importør og ble levert med bunnladet batteri slik at dette var ødelagt. Ny batteripakke kostet 350tusen kr hos tesla. Hva tror dere en batteripakke på tms koster?
Fremtiden er elektrisk.

alexander

TMS P85 grønn,21" grå,beige seter, alt utstyr untatt + og barne seter. Levering i midten av juni 2014 :) Levert 03.03.14. Drøm å kjøre.

Bmw i3 fra 01.05.14 :)

jazzwheel

Siden Roadster har 56kwh og TMS har 85kwh så blir det ca 531250 kr hvis vi skal ta det utgangspunktet.

HKS

Det har vel kommet frem fra andre tråder at prisen på 85 kWh batteri til TMS per dags dato er rundt 350k inkludert moms.
Tesla Model S 90D

Øyvind.h

#4
Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 20:53
Jeg så akkurat på tv2 hjelper deg. Var en roadster som hadde ødelagt batteripakke. Bilen ble kjøpt gjennom en liten importør og ble levert med bunnladet batteri slik at dette var ødelagt. Ny batteripakke kostet 350tusen kr hos tesla. Hva tror dere en batteripakke på tms koster?
Rundt 370" tror jeg Ferdinand bil måtte ut med for bytte på en bil de selv importerte.
Prisene vil garantert falle kraftig med fallende batteripriser, økende volum etc. Forhåndssolgt batteribytte i USA ligger på $12.000. Da kan du bytte etter 8-10 år.

Akkurat nå er batteriproduksjonen så begrenset at en separat solgt batteripakke medfører tapt bilsalg. Da prises nok separat pakke opp for å kompensere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Reel pris for pakkene er vell 110k for 60 og 150k for 85 ift kostpris, men dette med at det er for lite batterier driver nok opp prisen en god del. Når det gjelder roadsteren så har den helt annen batterikjemi\pakke enn Model S så den er ikke sammenlignbar...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

RE

I kjøpskvitteringen min (på bilen) stod det listet opp priser på bilen og alle pakkene, og der var batteri spesifisert til 60100,- NOK. Er det ingen andre som har dette i sine kjøpskvitteringer ?

Det er mulig dette er forventet pris på batteriet en gang i fremtiden...(?) Dersom noen trenger et batteri nå så vil det jo si ett mindre bilsalg for Tesla, det er vel ikke usannsynlig at de priser inn 'tapet' i batterisalget.
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Mippen

Syns det er skummelt hvis en ny batteripakke koster 350tusen kr. Jeg så for meg rundt 100-150k. Greit at det er garanti på den i 8 år men hvis noe skulle skje som ikke dekkes av garantien, da svir det...
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 24. april 2014, klokken 21:47
Reel pris for pakkene er vell 110k for 60 og 150k for 85 ift kostpris, men dette med at det er for lite batterier driver nok opp prisen en god del. Når det gjelder roadsteren så har den helt annen batterikjemi\pakke enn Model S så den er ikke sammenlignbar...

Hva mener du med et mindre bilsalg? At i stedet for at folk kjøper ny bil så kjøper folk nytt batteri slik at tesla ikke tjener penger på en ny bil til? Det er såfall ganske sprøtt både med tanke på miljø og med tanken på at en bil kan vare i ganske mange år. Hvis bilen slutter å virker er det med stor sannsynlighet noen som kjøper den billig hvis den ikke blir fikse av første eier og uansett taper da tesla et salg. Ser ikke for meg at en tms blir kjørt på dyngen etter garantien går ut.
Fremtiden er elektrisk.

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. april 2014, klokken 21:20
Rundt 370" tror jeg Ferdinand bil måtte ut med for bytte på en bil de selv importerte.

Gunnar skrev for 4-5 mnd siden at de skal i en rettsak for å avklare om det er de, kjøper eller Tesla som skal dekke dette. Denne rettsaken skal gå nå i April.
Resultatet her vil bli fantastisk å få vite utfallet av. Dersom Ferdinand blir dømt til å betale betyr det at det ikke lenger blir mulig å fraskrive seg reklamasjonsansvar ved å presisere i kontrakten at man "kun er mellommann mot et gebyr". Dette kan faktisk bli en meget viktig rettsak for alle "videreformidlere" av importbiler i hele Norge - enten vil de få et ekstremt utvidet ansvar, eller de kan fortsette å fraskrive seg alt ansvar.

Prisen du skisserer stemmer med kvitteringen han postet.

Sitat fra: RE på torsdag 24. april 2014, klokken 22:23
I kjøpskvitteringen min (på bilen) stod det listet opp priser på bilen og alle pakkene, og der var batteri spesifisert til 60100,- NOK. Er det ingen andre som har dette i sine kjøpskvitteringer ?

Det er mulig dette er forventet pris på batteriet en gang i fremtiden...(?) Dersom noen trenger et batteri nå så vil det jo si ett mindre bilsalg for Tesla, det er vel ikke usannsynlig at de priser inn 'tapet' i batterisalget.

Dette er kun for oppgraderingen fra 60kWh som er standard til 85kWh. Altså 60'000kr for 25kWh som setter den faktiske prisen nærmere 204'000kr for et 85kWh batteri på nybilprisen. Selvfølgelig + mva.

Mippen

Så i overkant av 260tusen for en pakke da til tms?
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 22:27
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 24. april 2014, klokken 21:47
Reel pris for pakkene er vell 110k for 60 og 150k for 85 ift kostpris, men dette med at det er for lite batterier driver nok opp prisen en god del. Når det gjelder roadsteren så har den helt annen batterikjemi\pakke enn Model S så den er ikke sammenlignbar...

Hva mener du med et mindre bilsalg? At i stedet for at folk kjøper ny bil så kjøper folk nytt batteri slik at tesla ikke tjener penger på en ny bil til? Det er såfall ganske sprøtt både med tanke på miljø og med tanken på at en bil kan vare i ganske mange år. Hvis bilen slutter å virker er det med stor sannsynlighet noen som kjøper den billig hvis den ikke blir fikse av første eier og uansett taper da tesla et salg. Ser ikke for meg at en tms blir kjørt på dyngen etter garantien går ut.
En gang havner også drømmebilen deres på søppelhaugen selv om det er utenkelig nå. Biler blir utslitt og vedlikeholdet dårlig på en del biler etter å hatt flere eiere. Så blir batteriet dårlig og kanskje flere ting som er dyrt å fikse, trøbbel med elektronikk osv. Da ender den som mange andre aldrende glis på dynga  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MartinezSC

#12
Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 22:45
Så i overkant av 260tusen for en pakke da til tms?
Nei, kort oppsummert for 85kWh batteripakke (kjøpt løst i Norge):
Dagens pris: 370k
Om 8-10 år: ca. 50-80k

Batterigarantien er som kjent 8 år, og den dekker så og si alt ;)

laumb

Forskjellen her er:
Batteripris kjøpt løst (rundt 350k).
Batterpris kjøpt med bil (rundt 206k, eks mva, men inkl 25% fortjeneste til Tesla)
Batteripris produksjon: rundt 130-150k
Batteripris om 8-10 år: 50-70k
Produksjonspris om 8-10 år: kanskje 20-40k?
Batteripris

Mippen

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 24. april 2014, klokken 22:51
Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 22:27
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 24. april 2014, klokken 21:47
Reel pris for pakkene er vell 110k for 60 og 150k for 85 ift kostpris, men dette med at det er for lite batterier driver nok opp prisen en god del. Når det gjelder roadsteren så har den helt annen batterikjemi\pakke enn Model S så den er ikke sammenlignbar...

Hva mener du med et mindre bilsalg? At i stedet for at folk kjøper ny bil så kjøper folk nytt batteri slik at tesla ikke tjener penger på en ny bil til? Det er såfall ganske sprøtt både med tanke på miljø og med tanken på at en bil kan vare i ganske mange år. Hvis bilen slutter å virker er det med stor sannsynlighet noen som kjøper den billig hvis den ikke blir fikse av første eier og uansett taper da tesla et salg. Ser ikke for meg at en tms blir kjørt på dyngen etter garantien går ut.
En gang havner også drømmebilen deres på søppelhaugen selv om det er utenkelig nå. Biler blir utslitt og vedlikeholdet dårlig på en del biler etter å hatt flere eiere. Så blir batteriet dårlig og kanskje flere ting som er dyrt å fikse, trøbbel med elektronikk osv. Da ender den som mange andre aldrende glis på dynga  ;)

Det er sant, men har lest at gjennomsnittlig levealder for biler i Norge i 2012 var 18år når de ble vraket. Dyrere biler ser ut til å være i toppen når det gjelder alder.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA