Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av Mippen, lørdag 10. mai 2014, klokken 23:35

« forrige - neste »

larsr

Department of Energy i USA satser tungt. Målet er at dagens batterikapasitet skal økes 5 ganger til en femtedel av prisen i løpet av 5 år.Googlet litt om dette for et par mnd. siden og fant at hele 8 tyngre forskningsmiljøer i USA jobber mye med batteriutvikling. Flere har allerede kommet langt med troverdige alternativer.
Hvis dette slår til, aner jeg en elbilrevolusjon som sparker ut bilen med forbrenningsmotor. Hydrogen og brenselcelle vil heller ikke være et alternativ.
Tror ikke vi trenger en så omfattende infrastruktur på lading heller, men total ladekapasitet må økes betraktelig. Ikke vanskelig i Norge, men kan by på utfordringer i verden forøvrig.

christian1986

Tviler på at dette er tilgjengelig om fem år. Hvorfor? Jo fordi en alltid leser om disse fantastiske tingene som snart er her.  Ting tar da stort sett lengre tid.

Når det gjelder ladere så blir ikke behovet mindre av denne grunn. Ok, batteripakkene får nok litt større kapasitet, men neppe mye. Årsaken til dette er at problemet med dagens elbiler er nettopp prisen på batteriet. Dermed må de ofre "syk" rekkevidde for pris og vekt. På den måten kan den på sikt konkurrere mot alternativene. Det betyr at vi enda vil være avhengige stor utbredelse av ladestasjoner.

OddB

Tror Tesla har truffet bra med en kjørelengde på 400 km. I flg kvartalsrapporten brukes superladerne på kun 5.5% av kjørelengden., dvs ca fire ganger pr år.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: sigurdi på onsdag 07. mai 2014, klokken 21:31
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. mai 2014, klokken 20:46
Mitt inntrykk er at det stadig kommer artikler om påståtte kvantesprang på batterifronten, mens utviklingen i praksis er ganske jevn (rundt 5-10% kapasitetsøkning, og 5-10% prisfall i året).
At det skjer noe de neste tre årene som kutter prisen til 20% og i tillegg gir 5x kapasitet har jeg ingen tro på. Batteriene må inneha en rekke egenskaper for å passe til bruk i elbil. De må blant annet:
- Være slitesterke
- Stabile og trygge
- Mulig å resirkulere
- Ha god kapasitet ift vekt
- Kunne lades opp raskt
- Kunne utlades raskt
- Og ikke minst - billige i produksjon/lett å masseprodusere

At det skal gjøres kvantesprang som samtidig dekker alle "kravene" og kommer ut til en lav pris - på tre år? Tvilsomt :) Men skulle jeg ønske det skjedde? Absolutt!Hadde vært utrolig artig å kunne bytte ut batteriet i min bil om 3-4 år til 50K og fått 425kWh pakke i bilen.

En ting du glemmer - stort volum produksjon gir lavere priser
Kort transport fra råvarer til ferdig produkt gir også lavere kostnad.
Når muligheten kommer for å tjene store penger, blir mer penger brukt på forskning og utviklingen skyter fart.

Er bare å se på batterier til mobiltelefoner, har skjedd ganske mye bare på noen få år. :-)

Gigafabrikken til Tesla gjør noe med dette, i dag er det selgers marked på batterier, klarer ikke å produsere nok på versnes basis.

Når Tesla alenen kommer til å doble verdens batteri produksjon så blir det en stor endring.

Det er vel stor sannsynlighet at andre følger etter:
http://www.reuters.com/article/2014/01/23/us-samsung-sdi-idUSBREA0M03O20140123

sigurdi
Du overså kanskje det siste punktet mitt om masseproduksjon :) For Teslas del vil nok prisene komme noe ned på cellene de produserer kontra å kjøpe dem fra eks panasonic da de kan redusere marginene og til dels frigjøre seg fra markedet innen ferdigproduserte 18650 celler. Men det er ikke sikkert panasonic har høye marginer på salg til tesla i dag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. mai 2014, klokken 06:48
Du overså kanskje det siste punktet mitt om masseproduksjon :) For Teslas del vil nok prisene komme noe ned på cellene de produserer kontra å kjøpe dem fra eks panasonic da de kan redusere marginene og til dels frigjøre seg fra markedet innen ferdigproduserte 18650 celler. Men det er ikke sikkert panasonic har høye marginer på salg til tesla i dag.

Ett par ting jeg tok med meg i fra Q&A i går:
1. Tesla skal IKKE produsere battericeller! Den eneste produsenten som skal produsere battericeller i denne fabrikken er Panasonic. Andre underleverandører (av Panasonic) skal også holde hus i denne fabrikken, og Tesla skal produsere ferdige batteripakker. Akkurat dette overrasket meg, hadde ikke fått med meg denne biten tidligere.
2. De forventer at batteriene (etter 30% prisreduksjon på cellene) ikke skal utgjøre mer enn ca 1/4 del av prisen på GIII. Altså godt under US$10K.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tstens

Det snakkes mye om økt rekkevidde . For min del så holder det m 4-500 km rekkevidde . Det jeg vil ha er kortere oppladningstid . Selv dagens SC som da tar ca en time , noe som er leeenge sett i forhold til vanlig drivstoff fylling . Det er dette som mange jeg kjenner setter som et stort minus v elbiler . Selv m Leaf rekekkevidde hadde vært greit om man hadde hatt 5-10 min påfylling . Klart dette krever noe helt annet ang ladestruktur . Men tror nok at dette skal "ta av" så kreves det kortere ladetid .
Terje
P85,White

Olatho

Det er selvsagt en balanse mellom rekkevidde og ladetid. De fleste mennesker vil normalt ha behov for 8-10 timers "pause" i døgnet. Så om ladeinfrastrukturen er godt utbygd er det helt greit for de fleste om det tar 8 timer å lade, så lenge man ikke behøver å gjøre det så ofte. Med feks 6-700 km reell rekkevidde vil behovet for lading underveis minske, og man kan i de fleste tilfeller klare seg med lading i løpet av natta.

Å utvikle lading av 600 km på fem minutter er bare sløsing med ressurser. Da er det viktigere å bygge ut mange nok steder man kan lade de samme 600 km mens man sover. Det er jo nettopp det å kunne lade over alt, ikke bare på dedikerte drivstoffstasjoner som er et viktig poeng med elbil-infrastruktur.

sigurdi

Charge by night - ny hotell kjede. :-)
(Eller - Bad, breakfast and power)
he he he

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Batteritralla

Sitat fra: sigurdi på torsdag 08. mai 2014, klokken 09:28
Charge by night - ny hotell kjede. :-)
(Eller - Bad, breakfast and power)
he he he

sigurdi

Noe for hoteller med basseng?

Vi lader - De bader . .

Lugubre Moteller kan reklamere med: Vi lader - De leser (porno) blader . .

:o

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sigurdi

@Batteritralla

Ups, kan ikke skulde på autokorrekt heller denne gangen.

Men er viktig med eget bad og mulighet å få tatt en dusj, men seng er jo greit om en skal overnatte. ;-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Cato76

Om det kommer en batteripakke som leverer 425kW så vil det bety en optimal rekkevidde på 2500km (dersom en tar utgangspunkt i 85kW ~ 500km).

Selv så har jeg stor tro på at dette kommer om 3-5 år. Husk at bilindustrien har store kapitaler og frem til nå har det ikke vært den store interessen i å utvikle/forske på dette. Det som selger i fremtiden er rekkevidde. Om bilen har 420HK eller 150HK er ikke så viktig for alle, men at bilen kommer fra A til B uten å ha rekkeviddeangst er det som er viktig.

Tesla Model S og Roadsteren har satt ny standard for rekkevidde, men de store bilmerkene kommer nok etter og "topper heile driden"  ;)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Lanber

Vi vil ikke få samme utvikling på batterier som vi har hatt på PC av den enkle grunn at det er fysisk betinget med kjemiske reaksjoner....så lenge vi ikke har superledere tilgjengelig.

Men at vi får bedre batterier med større kapasitet? KLART
Model S og X pakker som får følgende kapasitet mener jeg er sannsynlig:
2015 -100kwh
2020 -120kwh

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lanber på fredag 09. mai 2014, klokken 10:43
Vi vil ikke få samme utvikling på batterier som vi har hatt på PC av den enkle grunn at det er fysisk betinget med kjemiske reaksjoner....så lenge vi ikke har superledere tilgjengelig.

Men at vi får bedre batterier med større kapasitet? KLART
Model S og X pakker som får følgende kapasitet mener jeg er sannsynlig:
2015 -100kwh
2020 -120kwh
Dette tror jeg er realistisk. Vi er nå oppe på en rekkevidde der det gir ikke så mye mening i å øke rekkevidden, i forhold til å kutte kostnadene. Samtidig som rekkevidden økes noe vil kostnadene og vekten gå drastisk ned.

Men det er en ikke ubetydelig mulighet for at vi vil se batteripakker som kombinerer flere kjemier. Om man har f.eks 50 kWh med li-ion og 200 kWh med li-luft, så vil man stort sett kun bruke li-ion til daglig, og så bruke li-luft på langturene. Disse vil nok være betydelig dyrere enn batteripakkene med kun li-ion, men betalingsviljen i de dyrere segmentene vil nok være til stede.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bb

Jeg hadde klart valgt et batteri som f.eks. har 200 kWh/1000 km rekkevidde. I praksis vil man på vinterstid/motorveiskjøring få 600-800 km. Dette er det man har på fossilbiler i dag. Å peise på med enda høyere effekt på superladerne mens batteriet har samme kapasitet vil slite mer på batteriet.

Har man stort batteri kan man på langturer lade til 70 %, kjøre 300-400 km til 30 % og superlade opp til 70 %. Et stort buffer er alltid et pluss. Framtidens Teslaer blir kanskje utstyrt med quad-ladere som takler 43 kW. Og da fyller man et batteri i løpet av 8 timer.

Et stort batteri vil også være mer fristende for blant annet Tyskland, Frankrike, Danmark, Italia, Nederland og Belgia. Der vil en slik bil kjøres i 140-180 km/t på motorveiene. Da snakker vi fort om 300+ Wh/km i ulike værforhold.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Mippen

Sitat fra: Cato76 på fredag 09. mai 2014, klokken 09:51
Tesla Model S og Roadsteren har satt ny standard for rekkevidde, men de store bilmerkene kommer nok etter og "topper heile driden"  ;)

Når det kommer er en annen sak, og om det vil komme før 2017 som mange mener vil ødelegge for elbilene. Spennende =)

Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA