Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av Mippen, lørdag 10. mai 2014, klokken 23:35

« forrige - neste »

Torz


K

Er det noen her som har satt seg detaljert inn i hvor god batterigarantien egentlig er? Dvs hvor dårlig må batterikapasiteten bli før garantien får betydning?

Brede

Sitat fra: K på torsdag 22. mai 2014, klokken 13:43
Er det noen her som har satt seg detaljert inn i hvor god batterigarantien egentlig er? Dvs hvor dårlig må batterikapasiteten bli før garantien får betydning?

Garantien dekker ingen form for restverdi, kun fabrikasjonsfeil/defekter slik jeg har forstått det.

jazzwheel

Det er visst 70% i følge amerikansk forum:

"I e-mailed ownership@teslamotors.com to find out when a % loss of range becomes a warranty issue. They replied that if my battery drops below 70% TM would replace it."

http://www.teslamotors.com/fr_CH/forum/forums/battery-warranty-model-s

Havebigfun

Med den (lille) erfaringen vi har hittil taper batteriet knapt noe om den behandles pent- Akkurat det har Tesla åpenbart god kontroll med- no worries :)

JTB

Jeg spurte selgeren før jeg bestilte og han sa ikke mer tap enn 30% på 8 år...
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

snurrehue

Sitat fra: JTB på torsdag 22. mai 2014, klokken 18:13
Jeg spurte selgeren før jeg bestilte og han sa ikke mer tap enn 30% på 8 år...

Les vilkårene!!! Der står det svart på hvitt at Tesla IKKE garanterer for noe som helst restkapasitet på batteriet! Så enkelt er det. Hva selgere sier er ett fett. Vilkårene er det som gjelder. Dersom du om 6 år har et batteri som ved maks opplading bare gir deg 200 kilometer rekkevidde, så har du ingen rettigheter på å få nytt batteri, og må krysse fingrene for at Tesla gir deg nytt batteri på goodwill.

JTB

Sitat fra: snurrehue på torsdag 22. mai 2014, klokken 18:49
Sitat fra: JTB på torsdag 22. mai 2014, klokken 18:13
Jeg spurte selgeren før jeg bestilte og han sa ikke mer tap enn 30% på 8 år...

Les vilkårene!!! Der står det svart på hvitt at Tesla IKKE garanterer for noe som helst restkapasitet på batteriet! Så enkelt er det. Hva selgere sier er ett fett. Vilkårene er det som gjelder. Dersom du om 6 år har et batteri som ved maks opplading bare gir deg 200 kilometer rekkevidde, så har du ingen rettigheter på å få nytt batteri, og må krysse fingrene for at Tesla gir deg nytt batteri på goodwill.

Jeg har ikke lest villkårene, men han sa nå det på telefon uansett. Tok jo egentlig det for god fisk da...
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

timingbeltkiller

Sitat fra: JTB link=topic=14084.msg222141#msg222141
Jeg har ikke lest villkårene, men han sa nå det på telefon uansett. Tok jo egentlig det for god fisk da...
Selgers muntlige løfter (i strid med de skriftlige vilkårene) er totalt verdiløse.
Og det gjelder generelt. Ikke bare bilbransjen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 22. mai 2014, klokken 17:41
Med den (lille) erfaringen vi har hittil taper batteriet knapt noe om den behandles pent- Akkurat det har Tesla åpenbart god kontroll med- no worries :)
Mye tyder på du har rett her.
Men det betyr jo den økonomiske risikoen for TM med å garantere en viss restverdi etter X år/Y km er bagatellmessig. Er derfor underlig at TM i motsetning til andre elbilfabrikanter vegrer seg for å gi en slik garanti.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

JTB

Det stemmer helt sikkert. Det tragiske i såfall er jo at teslas selgere juger for å selge biler...
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

Høgis

Jeg ble fortalt at de garanterte 80% kapasitet etter 8 år og at et nytt batteri vil koste ca. 80.000,-
Nå får vi ikke ut et annet beløp enn ca. 350.000,-  Veldig synd at jeg ikke fikk dette skriflig, men valgte og stole på selgeren.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

jazzwheel

Det mest interessante blir kanskje å se hvordan tilstanden er rett før 5 år har gått. Da gjelder fortsatt norske forbrukerrettigheter og det er vel grunn til å anta at man forventer at en bil har minst minst 70% kapasitet da, dermed er det også en rettighet man kan forlange fikset..?

Muffinman

Det er mange usannheter som ble servert fra servicesentrene i løpet av fjoråret, helt sikkert i god tro,  men dette er et grovt eksempel. Her bør Tesla sentralt ta grep og komme med offisiell avklaring, spesielt siden det later til at opplysninger gitt av ansatte har vært en del av kjøpsbeslutningen for mange.

Et annet eksempel er dette med chademo; jeg hadde for lengst signert kontrakt på bil når jeg prøvekjørte i mai 2013, og fikk da fortalt at bilen kunne lade på denne typen ladere. Over 12 måneder etterpå, og snart 7 måneder etter at jeg mottok bilen er dette fremdeles ikke tilfelle. Det hadde vært enklere å være kunde om man kunne fått servert konkrete, solide fakta nå når vi skriver mai 2014 - både når det gjelder batterigaranti, når ladingen som det er betalt for blir levert, når chademo - adapteret blir klart for levering, når man er klar med fiks for knekk på panser, riper i vinduer og utette dørpakninger. For å nevne noe.


TeslaK

Så lenge Tesla tillater å lade til 100% så kan de vel ikke garantere en spesifikk restkapasitet. Hvis en kunde alltid lader til 100% og lar den stå lenge på 100% vil det føre til mye raskere degradering.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA