Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Senkefjærer og 18" Leaf

Startet av Torpedo Ted, lørdag 10. mai 2014, klokken 22:27

« forrige - neste »

Frodebo

Sitat fra: Oreo på fredag 25. april 2014, klokken 11:11
Kjerringa hadde brukt takluka i går på "vent" posisjon og lukket den da hun parkerte i garasjen...trodde hun.
Vel den var lukket men kun på venstre side. Høyre side sto fortsatt i åpen posisjon og det så litt jæv.ig ut. Fikk litt vondt inni meg (ja jeg er psyk).
Fikk lukket luka og åpnet den igjen. Fortsatt så den litt skeiv ut etter å ha stått på "halv tolv" hele natta.
Kjørte innom Tesla for å rapportere og spørre om dette. De hevdet det var en feil som hadde kommet i 5.9 sw. De drev nå å samlet VIN nr. på de bilene dette hadde skjedd med. Tydligvis var det flere som hadde fått erfart dette.

Samme hos meg. I flg. Tesla Trh, er det meldt inn en rekke VIN-nr som har denne feilen, vil bli løst ved SW-oppdatering. I mellomtida er det "soltakforbud" :-(
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

VigdisA

#16
Takluketrøbbel her og. Har ikke hatt trøbbel med det før 5.9, men nå har det skjedd to ganger siste uken. Første gang så det ut som taket sto i "vent", men var mye høyere enn "vent" ved forsøk på å lukke. Kom på plass etter å ha åpnet helt og litt triksing frem og tilbake.
I dag la taket seg skjevt igjen - og så gikk det i ball for bilen om luken var åpen eller igjen når jeg forsøkte å åpne igjen. Etterhvert nektet bilen å gjøre det jeg ba den om - den ville ikke legge igjen taket. Resatte den store skjermen da skjermen rett og slått virket treg - (information overflow)
Fikk lagt igjen takluken etterpå heldigvis.
Tror jeg har hatt takluken åpen etter oppgraderingen uten at det var trøbbel, men ikke helt sikker..
Hører rykter om ny SW nå - fikser kanskje dette problemet ?  VIN S13xxx - så ikke akkurat av de nyeste bilene..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

heimabrygg

Har opplevd hakkete åpning og lukking i det siste, samt skjev lukking én gang. Som Oreo var det høyre side som stod åpen.

Har vært utenlands og ikke brukt bilen på en måned, har v5.9 og VIN15xxx.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

VigdisA

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Tesla-man

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. april 2014, klokken 07:22
Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 22:44
Er det så mye tull med dette panotaket altså? Mugg og tak som ikke åpner og lukker seg?
Ble kjørt en undersøkelse om mugg på filtbiten her for en stund siden. Selv denne feilen som "alle" hadde var kun ca 20% av kundene som hadde tror jeg (husker ikke nøyaktig).
Jeg hadde overtakelse 31. august i fjor (bilen måtte riktignok stå igjen en uke pga ferie og skilt-problemer), og har ikke hatt noen problemer med taket. Bruker taket mye! Utrolig deilig på solfylte dager å åpne en så stor del av taket. Siste uken har vært en sammenhengende drøm, og en hyggelig forsmak på hvordan de neste månedene vil være. Glasstaket gir også en veldig lys og luftig kupe resten av året, samt fester for takstativ. Skulle det oppstå en feil de nærmeste årene er reparasjonen bare en telefonsamtale til Tesla unna. Nå i 2014 sliter en del med at taket kjører seg fast (ser enkelte eldre biler også gjør det), men det må være noe midlertidig i produksjonen, for fastkjøring i dette omfanget var det ikke snakk om i fjor høst.

Taket er en stor misære for Tesla - iflg verkstedet i Drammen er over halvparten av alle feil de reparerer knyttet til takluka - det er med andre ord ikke småtteri.
Selv har jeg hatt takluke de siste 20 åra uten at den har vært nevneverdig i bruk.  Etter air-conition ble vanlig er det rett og slett ikke behov, og på min P85 droppa jeg den etter å ha lest om alle feilene.  Glad for det nå  8)

Leser at mange er skeptiske til luftfjæring ettersom det er kostbart å reparere på og at det KAN BLI mye feil (ref. andre merker, Range Rover er vel nevnt??)  I såfall ville jeg vært ytterst skptisk til Teslaluka - her ER det mye feil.

Selvfølgelig vil det slå negativt ut på brukbilprisen (ref. luftfjærene som 'ingen' vil ha).
Reparasjon er på ingen måte "en telefonsamtale unna", det vitner jo ikke minst tittelen i denne tråden på.  Kjipt å få bilen halvfull av vann er det også... 

Nei - for nye kjøpere: styr unna hvis du vil unngå mugg/sopp, lekkasjer, tekniske feil og våkenetter med bekymring for om taket ditt står åpent og lekker  ::)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

OddB

#20
Er du så bekymret over feil og mangler er det nok bedre å satse på gode sko og kollektivtrafikk :-)
Alle biler er komplekse mekaniske innretninger der det kan oppstå feil. Har hatt en ny Toyota i fem år nå og selv denne bilen med sitt plettfrie rykte har jammen hatt sine småfeil, som f.eks clutchbytte etter 60k km.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Tesla-man

Sitat fra: OddB på søndag 11. mai 2014, klokken 10:45
Er du så bekymret over feil og mangler er det nok bedre å satse på gode sko og kollektivtrafikk :-)
Neida - det holder å droppe luka.  Min P85 er uten feil og uten luke  :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

OddB

Hadde litt problemer med heng de første par ukene men nå oppfører den seg perfekt. Ikke bekymret.
Jo mer "avansert" teknikk man putter inn i et produkt jo større statistisk sjanse for feil får man. En PC har større sjanse for å feile enn penn og papir.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. april 2014, klokken 07:22
Jeg hadde overtakelse 31. august i fjor (bilen måtte riktignok stå igjen en uke pga ferie og skilt-problemer), og har ikke hatt noen problemer med taket. Bruker taket mye! Utrolig deilig på solfylte dager å åpne en så stor del av taket.

Samme her. Overtagelse 16/9 i fjor, kjørt nesten 17kkm etter det. Null mekaniske problemer med taket, null lekkasjer. De to småtingene som har dukket opp er:

- Litt mugg på den filtbiten. Anser dette som et meget lite problem som jeg antar er fikset før neste vinter.
- Brukket ben på ett av dekslene til takstativfeste. Visstnok er det nye utgaver på gang som skal være mer solide.

Jeg hadde kjøpt taket igjen. Eller, kan si det sterkere, jeg hadde ikke kjøpt bilen uten taket. Det er ikke snakk om å popnagle fester til taket for min del, og jeg må ha tilgang på enten hengerfeste eller takstativ.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#25
Taket er en drøm. Det er jo helt enormt, mye større enn hva man får i konkurrentenes biler. Gir lys og luftig kupe, og de seneste ukene har det vært MYE åpent  8) Taket vil være nesten sammenhengende åpent fra mai til september, og gir så mye glede at jeg ikke vil la enkelte kjøperes problemer stå i veien for den merverdien det gir. Ungene digger taket, og minstefrøkna babler i vei om sol, måne og stjerner.

Er det frykt for feil som dominerer er nok Toyoya Avensis 2,0 dritkjip et smartere valg enn første egenproduserte bil fra en fersk produsent. Dette er for øvrig et forum hvor feil diskuteres, så statistikk er viktig for å dokumentere opplevde feil. Selv filtbiten som alle var i harnisk over og "alle" hadde problemer med, berørte bare 20%. Ulv ulv ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AndersinOslo

Taket er helt supert, og feilfritt på min bil. Men etter å ha lest på dette forumet tør jeg snart ikke åpne det...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Voll1

Oppdaget nettopp noe interessant med luka. Min luke åpner seg bare ca 80% selv om den sier den er "helt åpen". Men hvis jeg trykker på at luka skal lukke seg, og deretter raskt trykker på pakningen (med innebygget "knapp" for klemsikring), så åpner luka seg slik den skal til 100%.   :-)   
Model S  2013-2018
Model X  2017-

D.O

Sitat fra: Voll1 på mandag 12. mai 2014, klokken 09:03
Oppdaget nettopp noe interessant med luka. Min luke åpner seg bare ca 80% selv om den sier den er "helt åpen". Men hvis jeg trykker på at luka skal lukke seg, og deretter raskt trykker på pakningen (med innebygget "knapp" for klemsikring), så åpner luka seg slik den skal til 100%.   :-)
Hvis du åpner til 80% hvor stopper den da? på 80 eller mindre?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Voll1

Min 80% tilsvarer kanskje 60% åpning.

Her ser du 100% åpning på min luke:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14002.msg212435.html#msg212435

Fra denne posisjon så starter jeg lukking, deretter trykker på pakningen slik at luka tror noe er kommet i klem - og vips - så åpner luka seg helt (100 %). Dette er eneste framgangsmåte for å få full åpning.
Men det fine er jo at dette betyr at det bør kunne "repareres" via software. For rent mekanisk går det jo å åpne luka helt.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA