Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ski - Hønefoss med Ion?

Startet av teslaS84, lørdag 10. mai 2014, klokken 20:16

« forrige - neste »

teslaS84

Er på utkikk etter skiboks til min TMS med Whisp bar-stativ, og har fulgt godt med på trådene her inne som omhandler dette.
For å få en oversikt over hvilke typer skibokser som folk har fått montert på sine biler, og hvilke erfaringer de har med sine type boks, håper jeg folk kan svare på denne tråden. Tanken er å lage en oversikt over hvilke bokser som passer, og hvordan hver modell påvirker åpning av bakluken på TMS.

Har fulgt med på tråden om skistativ til TMS hvor skibokser har blitt diskutert sporadisk, men denne tråden begynner å bli lang og omhandler flere tema enn bare skiboks.

Hvilken skiboks har folket på forumet?


gbzdoc

Har god erfaring med Calix Nordic Loader.

Bakluka går langt nok opp til at jeg ikke tenker på at den egentlig kan gå lenger. ;-)

Men Whispbar'en flekser litt mye, noen som har prøvd Thule sitt stativ som nå skal passe på Model S?

Oreo

Min Packline FX passet ihvertfall bra på mitt Whispbar stativ. Trakk den maksimalt frem for å kunne åpne bakluka mest mulig. At den kom et lite stykke fremfor bakerste del av frontruta syntes jeg ikke gjorde noe, og jeg er nok litt mer pirketete enn de som slenger oppå en skiboks og ikke bryr seg med at den er symetrisk på midten.
Vurderte å gå for Packline FX-SUV da den er litt kortere, men fikk et bra tilbud på FX'en.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Sense

Jeg har Whishbar takstativ med Packline FX SUV. Den er beregnet for store bakluker, er lavtliggende og gir liten luftmotstand.
Får plass til 4 par langrennski og 4 par slalomski, og 8 par staver.

Synes Whispbar takstativet er ganske kronglete å montere. Har lært det nå, men det tar lenger tid enn med mange andre stativer.

krister461

Legg gjerne ut bilder av boksene deres også. Gjerne fra siden (er spent på om de peker oppover) ;-)

Sense

Sitat fra: krister461 på fredag 25. april 2014, klokken 18:52
Legg gjerne ut bilder av boksene deres også. Gjerne fra siden (er spent på om de peker oppover) ;-)

Går ikke. Den er nå demontert for sommeren og henger i taket av garasjen.
Til jul, kanskje...

kjølholdt

Jeg gikk for løsningen med å leie ski i påska.var bare 2 dager.kjempefornøyd med å slippe takboks ser for jæv...... Ut. Men jeg skjønner jo at må man så må man.....
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Sense

Jeg synes takboksen ble skikkelig kul på Teslaen. Eller for å si det sånn, bilen ble kul med boksen på.
På min gamle store Volvo S80 lå boksen ganske mye over frontruta, som den gjør på mange biler, men Teslaen er såpass stor, at den ser du ikke fra førersetet.

Nå merket ikke jeg noe rekkeviddetap opp til fjells i vinter (221 km), men selv om boksen er veldig aerodynamisk er det neppe noe rekkeviddeforlenger heller.

turfsurf

Sitat fra: Sense på lørdag 26. april 2014, klokken 00:18
Jeg synes takboksen ble skikkelig kul på Teslaen. Eller for å si det sånn, bilen ble kul med boksen på.
På min gamle store Volvo S80 lå boksen ganske mye over frontruta, som den gjør på mange biler, men Teslaen er såpass stor, at den ser du ikke fra førersetet.

Nå merket ikke jeg noe rekkeviddetap opp til fjells i vinter (221 km), men selv om boksen er veldig aerodynamisk er det neppe noe rekkeviddeforlenger heller.

Ingen biler er fin med takboks IMO. Noen kler det dog bedre enn andre. Jeg har Whispbar på min, og på alle Model S jeg har sett med dette, så peker nesa i været. Ser rimelig tåpelig ut.

Du har garantert rekkevidde tap. Holder du deg stort sett under 80 så gir det ikke så mye utslag, men ta en tur på motorveien...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Bjoris

Finnes det løsninger som gjør at boksen står vater?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Sense


Jeg har Whispbar på min, og på alle Model S jeg har sett med dette, så peker nesa i været. Ser rimelig tåpelig ut.
[/quote]

Hva mener du med at nesa peker i været?

krister461

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. april 2014, klokken 14:34
Ingen biler er fin med takboks IMO. Noen kler det dog bedre enn andre. Jeg har Whispbar på min, og på alle Model S jeg har sett med dette, så peker nesa i været. Ser rimelig tåpelig ut.

Du har garantert rekkevidde tap. Holder du deg stort sett under 80 så gir det ikke så mye utslag, men ta en tur på motorveien...
Synes skiguard 860 ser grei ut på bilen. Og vil tro en aerodynamisk boks er mye bedre en klassiske skiholdere i alle fall. :-)

Car-El

Sitat fra: Sense på søndag 27. april 2014, klokken 21:25
Hva mener du med at nesa peker i været?

Som han skrev. Han har whiplash og dermed går han rundt med "nesa i sky".
(Fy flate æ e i tullehumør no!)  8)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sense

Sitat fra: Car-El på søndag 27. april 2014, klokken 22:34
Sitat fra: Sense på søndag 27. april 2014, klokken 21:25
Hva mener du med at nesa peker i været?

Som han skrev. Han har whiplash og dermed går han rundt med "nesa i sky".
(Fy flate æ e i tullehumør no!)  8)

Skitt, nå fikk kona den dokumentasjonen hun har ventet på.  At jeg ikke har humor.

TTLied

Den bakre Wispbaren er litt lavere enn den fremre. Dermed "steiler" boksen en tanke, med mindre man gjør noe for å korrigere
P85 VIN229xx
Ferdig 01.11.13
Levert 12.12.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA