Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Cato76, lørdag 10. mai 2014, klokken 10:18

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: viffer på torsdag 24. april 2014, klokken 10:04
Jeg har kjørt MC i noen år og da var det helt normalt med 1, 2 eller 3 dekkskift per sesong.
Det bør ikke komme som en overraskelse at en Tesla spiser piggfrie vinterdekk. Masse dreiemoment og en morsom akselerasjon sier sitt :D

Dekkene dine er slitt masse på innsiden, men de er også helt utslitt på midten.

Hør med Tesla om de kan ta en kontroll av camber (og evt. spissing).
Tror ikke MC er rette sammenligningen her ;D
Selvsagt er det slitasje på midten også, men mye mindre enn i siden, og i andre siden mye mindre slitt.
Syns du virkelig dette er helt OK og normalt ? Hvilke biler er det egentlig du har hatt ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Batteritralla

Hvis det er allment akseptert at det kan se sånn ut på en ny bil da skal jeg sannelig begynne som bilselger  :)

Jeg skifta hjullager begge sider på kjerringa sin  AUDI A4 TQ i fjor. I den forbindelse så måtte jeg skifte de nedre foringene,og har da ikke komt ut 100 % på hjulstillingen bak mht camber og toe in (hjulvinkler).

Den har ila vinteren slitt litt på innsiden, men bare i størrelsorden 1/3 så ille som dette.

Det er selvfølgelig ikke som det skal være, og feilen er min egen som ikke sjekket dette opp godt nok i etterkant.

Men skal det være sånn?

Nei . .
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Cato76

Jeg har akkurat sendt avgårde mail til min Service kontakt hos Tesla med kopi til Kjell-Arne Wold, så får vi se hva utfallet blir i denne saken.  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

turfsurf

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 24. april 2014, klokken 11:05
Hvis det er allment akseptert at det kan se sånn ut på en ny bil da skal jeg sannelig begynne som bilselger  :)

Jeg skifta hjullager begge sider på kjerringa sin  AUDI A4 TQ i fjor. I den forbindelse så måtte jeg skifte de nedre foringene,og har da ikke komt ut 100 % på hjulstillingen bak mht camber og toe in (hjulvinkler).

Den har ila vinteren slitt litt på innsiden, men bare i størrelsorden 1/3 så ille som dette.

Det er selvfølgelig ikke som det skal være, og feilen er min egen som ikke sjekket dette opp godt nok i etterkant.

Men skal det være sånn?

Nei . .

Jeg hadde dette på en Passat for en 7-8 år siden, slitt tilsvarende som trådstarters etter ca 13kkm. Møller prøvde seg med at det var "normalt", men gikk til slutt med på å dekke halvparten av kostnadene til nye dekk. Jeg ville forventet at Tesla og dekket noe av kostnadene her, men ikke alt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Lanber

Fikk tatt 4 hjulskontroll på min idag. Den har rullet 19000km.

Helt fin bak men den hadde 0,1 og 0,05 grad toe out foran. Justert inn til 0,01 toe inn begge sider.  Bilen ligger stødigere på vegen helt klart. Litt lavere forbruk men det er må jeg måle over lengre tid for å se.

Cato76

Sitat fra: Lanber på torsdag 24. april 2014, klokken 11:52
Fikk tatt 4 hjulskontroll på min idag. Den har rullet 19000km.

Helt fin bak men den hadde 0,1 og 0,05 grad toe out foran. Justert inn til 0,01 toe inn begge sider.  Bilen ligger stødigere på vegen helt klart. Litt lavere forbruk men det er må jeg måle over lengre tid for å se.

Ble du innkalt av Tesla? Er dette en del av service bulletin (nr: SB-13-31-004) som nevnes tildigere i denne tråden?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

timingbeltkiller

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 24. april 2014, klokken 10:01
På en ny bil bør dette uten tvil være en garantisak, det bør da også inkludere nye dekk.
Kjøpte for flere evigheter siden en  fabrikkny Volvo 245.
Den skeivsleitt dekka foran ned til ubrukelig på under 10K km.
Reklamasjon førte til samme slitasje, men nå på utsida mot opprinnelig innsida.
Hadde et fryktelig sjau med Volvo-forhandleren som tydelig mente det måtte være
noe galt med meg siden Volvoen sleitt dekk (+ lekket vann inn gjennom høyre framdør + lekket vann fra varmeapparatet).

Hadde en fryktelig tid med denne mandagsbilen (eller "lemon" som det heter på The Real Nynorsk) uten å få noen som helst kompensasjon.

Ga opp etter 30K km og solgte bilen med betydelig tap til kjøper som mente han skulle klare å få bil av volvoen. Traff han aldri siden. Så vet ikke om han klarte det.

Skygg unna Volvo og hold deg til Tesla!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pberg

I forhold til hjemmemåling, så dersom avstanden mellom målepunktene på vateret mot felgen er 14.32 tommer (364mm), så er en kvart tomme en grad. Rette mål på en tesla blir da:

Camber:
Foran: ,75 grader = 0.1875 tommer = 4,8mm
Bak: 1,75 grader = 0,4375 tommer = 11.1 mm

Spissing er .05 grader UT foran og .20 grader INN bak

Alt i følge denne:
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.teslamotorsclub.com%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D14591%26d%3D1358217998&ei=St5YU9CpAtKy7AaPwIDgCw&usg=AFQjCNG001r1v81tTmQFLd2BgAnPH2wweg&sig2=pLh-bW_syVa34os3SJvfwg&bvm=bv.65397613,d.ZGU&cad=rja
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

pberg

Når det gjelder høyde til hjulbue, så er det ikke alltid det indikerer så mye, så lenge det er likt på høyre og venstre side. Kanskje bilen er designet for å sitte med den vinkelen.  Ellers så står jo høydespesifikasjonene i linken jeg la inn.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Bjørn

Negativ camber (2') har lite å si på skjev slitasjen din.. dette er helt klart alt for mye toe-out ("spredning") noe som er helt galt da denne bilen skal ha litt toe-in ("spissing")

Cato76

Sitat fra: Bjørn på torsdag 24. april 2014, klokken 12:16
Negativ camber (2') har lite å si på skjev slitasjen din.. dette er helt klart alt for mye toe-out ("spredning") noe som er helt galt da denne bilen skal ha litt toe-in ("spissing")

Tror jeg gir opp... Er vel bare å få bilen inn til kontroll  ???

Sitat fra: pberg på torsdag 24. april 2014, klokken 12:02
I forhold til hjemmemåling, så dersom avstanden mellom målepunktene på vateret mot felgen er 14.32 tommer (364mm), så er en kvart tomme en grad. Rette mål på en tesla blir da:

Camber:
Foran: ,75 grader = 0.1875 tommer = 4,8mm
Bak: 1,75 grader = 0,4375 tommer = 11.1 mm

Spissing er .05 grader UT foran og .20 grader INN bak

Men om jeg skal sjekke dette hjemme så blir det noe ala slik?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Lanber

Nei, ikke innkalt men gjorde det av egen interesse på lokalt verksted.
Fikk ikke det forbruket jeg hadde trodd/håpet på påsketuren og tok affære selv.


Sitat fra: Cato76 på torsdag 24. april 2014, klokken 11:57
Sitat fra: Lanber på torsdag 24. april 2014, klokken 11:52
Fikk tatt 4 hjulskontroll på min idag. Den har rullet 19000km.

Helt fin bak men den hadde 0,1 og 0,05 grad toe out foran. Justert inn til 0,01 toe inn begge sider.  Bilen ligger stødigere på vegen helt klart. Litt lavere forbruk men det er må jeg måle over lengre tid for å se.

Ble du innkalt av Tesla? Er dette en del av service bulletin (nr: SB-13-31-004) som nevnes tildigere i denne tråden?

fonberg

Sitat fra: Cato76 på torsdag 24. april 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. april 2014, klokken 10:36
Er bildene i første post resultat av 18.000km kjøring? Synes uansett det er alt for mye slitasje, og jeg har ikke noe i nærheten av dette etter ca 10K km på vinterdekk. Det er riktignok 245/45/19.

Har kjørt ca 13.000 km på vinterdekkene.

Jeg har kjørt 14.000 km på mine R2, og har igjen 5 mm på bakdekkene (og 6,5 mm på fordekkene).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Leif1

Gubben hadde noe lignende slitasje på en ny Opel han kjøpte.
Eneste formen for spørsmål han fikk var når det passet å komme og hente nye dekk.
Konvertitt fra S til X

pberg

#29
SitatMen om jeg skal sjekke dette hjemme så blir det noe ala slik?

Ja.

Fant den urgamle artikkelen som ble skrevet om dette i 2002 på wayback-machine:

https://web.archive.org/web/20050215092504/http://home.netpower.no/pberg/camberkurver.html

Det er forresten lurt å måle på felgen, og ikke på dekket, siden dekk buler, det gjør ikke felger.. :-)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA