Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Cato76, lørdag 10. mai 2014, klokken 10:18

« forrige - neste »

Cato76

Skiftet fra vinterdekk til sommerdekk i går hos dekkhotellet og ser at dekket nesten er helt slitt gjennom på innsiden av dekkene (bakhjulene). Dekkene (Nokian R2 20' 255/35) var slitt, men hadde aldri trodd at de skulle være så galt   ???
Det var flaks at vi kom oss helskinnet hjem fra Bergen til Grenland i helgen. Tørr ikke å tenke på hva som kunne skjedd om dekket eksploderte i 100 km/t på motroveien  :o

Dekkforhandleren som skiftet dekkene mente at dette helt klart er bilforhandler som skal dekke, da hjulene har en kraftig negativ cambervinkelen bak.
Jeg har lagt merke til at bilen virket litt høyere fremme enn bak, og i går målte jeg ca 1,8 cm forskjell på mellomrommet fra skjerm til hjul (2 cm bak og 3,8 cm fremme), og vinkelen på bakdekkene er betydlig større enn fremme. Kan det være defekte eller feil kalibrering av luftfjæringer bak? Føler også at bilen overstyrer veldig mye. Har passert 18.000 km på telleren og ikke merket noe særlig til dette tidligere, men med sommerdekkene så føles dette ubehaglig. Jeg ønsker ikke å kjøre så mye med bilen før dette utbedres, i fare for at sommerdekkene og slites på samme måte.

Noen som har kommentarer til hva som kan være galt?
Hva bør jeg gjøre?
Bør Tesla dekke kostnadene for nye dekk, da dekkene er skjevt utslitt pga negativ camber? 

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

pberg

Du kan jo måle cambervinkelen bak med et vater og en tommestokk, så kan du jo fort finne ut om den er innenfor spesifikasjonene. Hvis det ikke er det, så bør du nok ta en diskusjon med Tesla.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Cato76

Dekkene var like slitt på begge sider. Fremme var det ikke antydning til forskjeller i slitasje på sidene. Kan også nevne at jeg har kjørt med 48-50psi trykk i dekkene (sjekket lufttrykk ofte, da jeg ikke har sensorer på vinterdekkene)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Batteritralla

Sitat fra: Cato76 på torsdag 24. april 2014, klokken 09:49
Skiftet fra vinterdekk til sommerdekk i går hos dekkhotellet og ser at dekket nesten er helt slitt gjennom på innsiden av dekkene (bakhjulene). Dekkene (Nokian R2 20' 255/35) var slitt, men hadde aldri trodd at de skulle være så galt   ???
Det var flaks at vi kom oss helskinnet hjem fra Bergen til Grenland i helgen. Tørr ikke å tenke på hva som kunne skjedd om dekket eksploderte i 100 km/t på motroveien  :o

Dekkforhandleren som skiftet dekkene mente at dette helt klart er bilforhandler som skal dekke, da hjulene har en kraftig negativ cambervinkelen bak.
Jeg har lagt merke til at bilen virket litt høyere fremme enn bak, og i går målte jeg ca 1,8 cm forskjell på mellomrommet fra skjerm til hjul (2 cm bak og 3,8 cm fremme), og vinkelen på bakdekkene er betydlig større enn fremme. Kan det være defekte eller feil kalibrering av luftfjæringer bak? Føler også at bilen overstyrer veldig mye. Har passert 18.000 km på telleren og ikke merket noe særlig til dette tidligere, men med sommerdekkene så føles dette ubehaglig. Jeg ønsker ikke å kjøre så mye med bilen før dette utbedres, i fare for at sommerdekkene og slites på samme måte.

Noen som har kommentarer til hva som kan være galt?
Hva bør jeg gjøre?
Bør Tesla dekke kostnadene for nye dekk, da dekkene er skjevt utslitt pga negativ camber?

Du er ikke den første som opplever dette.

Mener jeg shar sett artiklerher på dette forum, eller var det på det Amerikanske forumet?

Uansett, det skal selvfølgelig ikke være sånn - og Tesla er nok interessert i å ordne opp i dette.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Cato76

Sitat fra: pberg på torsdag 24. april 2014, klokken 09:54
Du kan jo måle cambervinkelen bak med et vater og en tommestokk, så kan du jo fort finne ut om den er innenfor spesifikasjonene. Hvis det ikke er det, så bør du nok ta en diskusjon med Tesla.

Jeg har målt med vater, men i halvmørket i går kveld. Det var store forskjeller. Fremme var ca 0,5 cm i forskjell fra felgkant nede og oppe. Bak var det nok ca 1,5 - 2 cm i forskjell.
Hva er innenfor spesifikasjon?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Kjell Leaf

#5
Sitat fra: pberg på torsdag 24. april 2014, klokken 09:54
Du kan jo måle cambervinkelen bak med et vater og en tommestokk, så kan du jo fort finne ut om den er innenfor spesifikasjonene. Hvis det ikke er det, så bør du nok ta en diskusjon med Tesla.
Hvorfor skal han måle noe som helst ?
Alle kan se på dekkene at her er noe røskende galt uansett om målene måtte være innenfor eller utenfor.
På en ny bil bør dette uten tvil være en garantisak, det bør da også inkludere nye dekk.
Med muligens enda bredere sommerdekk vil det bli enda verre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tibber73

Jeg har kjørt MC i noen år og da var det helt normalt med 1, 2 eller 3 dekkskift per sesong.
Det bør ikke komme som en overraskelse at en Tesla spiser piggfrie vinterdekk. Masse dreiemoment og en morsom akselerasjon sier sitt :D

Dekkene dine er slitt masse på innsiden, men de er også helt utslitt på midten.

Hør med Tesla om de kan ta en kontroll av camber (og evt. spissing).
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

OleJA

Det er et velkjent problem at hjulstillingen på noen Model S er helt 'utenfor'.
Søk på 'tire wear' på teslamotorsclub.com, eller gå rett til:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21977-Abnormal-Tire-Wear

Så vidt jeg forstår så er det mer feil 'toe in' (Spissing?) som forårsaker
at dekket spises slik du opplever. Såfremt du ikke har kjørt ekstremt mye (>30Kkm),
så er dette en feil på bilen. Jeg har 10K på mine Nokia, og har enda nesten 6mm igjen
på bakdekka.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

BMW850

Sitat fra: viffer på torsdag 24. april 2014, klokken 10:04
Jeg har kjørt MC i noen år og da var det helt normalt med 1, 2 eller 3 dekkskift per sesong.
Det bør ikke komme som en overraskelse at en Tesla spiser piggfrie vinterdekk. Masse dreiemoment og en morsom akselerasjon sier sitt :D

Dekkene dine er slitt masse på innsiden, men de er også helt utslitt på midten.

Hør med Tesla om de kan ta en kontroll av camber (og evt. spissing).

Har kjørt MC i 18 år og dekkene har holdt i årevis ;) Kommer selvfølgelig an på hvor mye du kjører!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

fonberg

Sitat fra: viffer på torsdag 24. april 2014, klokken 10:04
Det bør ikke komme som en overraskelse at en Tesla spiser piggfrie vinterdekk. Masse dreiemoment og en morsom akselerasjon sier sitt :D

Feil.

Offensiv eller aggressiv kjørestil med en TMS vil spise (piggfrie vinter)dekk, men med riktig justert hjulstilling er min påstand at man kan få 30 000 km ut av Nokian R2. Jeg tok av mine R2 etter 14.000 km i går, og de bakdekkene tåler like mange km til neste vinter (men da skal jeg sette dem foran; slitasjen er klart størst bak).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cato76

Sitat fra: P85TMS på torsdag 24. april 2014, klokken 10:08
Det har vært en service bulletin (nr: SB-13-31-004) på bytte av bolter bak som korrigerer camber. Har du fått gjort dette? Hvis ikke så er det bare for Tesla å betale for nye dekk. Da vet de om problemet og har ikke kalt deg inn for å korrigere det.

Jeg har ikke hatt denne service bulletin.
Forrige gang jeg var inne med bilen var i oktober. Jeg hadde en liten skjevhet på rattet, så jeg ba om å få en kontroll på hjulene, men da hadde de ikke utstyret til dette, og skulle ta det ved neste besøk. Jeg har avtale 19.mai for å ta noe småtterier, men nå bør jeg vel få inn bilen raskere.  :(
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

#11
På eks forrige generasjon BMW X3 og X5 har jeg sett hjullstilling som er så skjev bak at det ser ut som noe er galt. Men i praksis er bilen antakelig satt opp slik for mer forutsigbar og kontrollerbar reaksjon.
Med Teslas ESP og antispinn kunne man sikkert løst opp litt, for bilen går som på skinner :)

Er bildene i første post resultat av 18.000km kjøring? Synes uansett det er alt for mye slitasje, og jeg har ikke noe i nærheten av dette etter ca 10K km på vinterdekk. Det er riktignok 245/45/19.

Uansett - dette viser hvor viktig det er med dekktrykksensor. Med en gang dekket blir tynt nok finner luften veien ut svakeste punkt, og da siver den ganske raskt ut av et dekk som er slitt på den måten. I høy fart vil sentrifugalkraften bidra til at du ikke går rett på felgen når du punkterer, men i sving vil det gå svært dårlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cato76

Sitat fra: Cato76 på torsdag 24. april 2014, klokken 09:49
Jeg har lagt merke til at bilen virket litt høyere fremme enn bak, og i går målte jeg ca 1,8 cm forskjell på mellomrommet fra skjerm til hjul (2 cm bak og 3,8 cm fremme) Målt i Low

Er det noen som har forklaring på høydeforskjellen da?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren


Cato76

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. april 2014, klokken 10:36
Er bildene i første post resultat av 18.000km kjøring? Synes uansett det er alt for mye slitasje, og jeg har ikke noe i nærheten av dette etter ca 10K km på vinterdekk. Det er riktignok 245/45/19.

Har kjørt ca 13.000 km på vinterdekkene.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA