Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HELT NY PÅ ELBIL - HJELP :-O

Startet av KreAture, fredag 09. mai 2014, klokken 23:45

« forrige - neste »

KreAture

Andre enn meg som har merket rar oppførsel på dashbord-lyset?
Hvis man kjører med LED-lys (altså på dagtid) og kjører inn i en lengre tunell vil belysningen i dashbordet som man da oppdager er på, sakte dimmes helt av!  Så hvis man kommer til ett opphold i tunellen igjen vil det skarpe utelyset reaktivere dashbordet!  Etter noen sekunder dimmes det ned igjen hvis det er mer tunell.

Dette må da være feil?  Har snakket med fler som sier de kunne ønske seg lys i dashbordet i tuneller uten å måtte skru på lyset og jeg ble overrasket da jeg oppdaget det faktisk ER lys der men bare når du kjører i kraftig lys! Ikke i mørk tunell.

Noen som har snudd opp ned på logikken?

odahle

Spørsmålet blir vel, kjører faktisk folk i tunneller uten baklys på? Det hørtes veldig skummelt ut. Men ellers kan jeg bekrefte at dette er slik det skal være. Kanskje det er en påminnelse til folk at lysene er av? Jeg har en teori på at instrumentene samler opp lys i dagslys når det står av, slik at du skal kunne se de skikkelig om det er veldig lyst.

Det er altfor mange som kjører uten lys bak dagen lang. Spesielt Nissan Leaf og div. Peugeot. Skaper mange farlige situasjoner når det blir mørkt. Det er vel kanskje en av grunnene til at det blir påbudt med automatisk lys?
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

KreAture

Takk begge to!

Veldig godt poeng odale.

Duken, jeg skjønner ikke hvorfor den tråden ikke kom opp på søket mitt.  Den er jo midt i blinken på alle søkeordene jeg brukte.  Uansett, der har vi samme saken ja.

Synes det er synd den ikke skrur på nærlys i tuneller og når det blir mørkt.  Det sier seg selv at dette er en sikkerhets-greie også, ikke bare bekvemelighet.

TB

Sitat fra: odahle på torsdag 24. april 2014, klokken 07:58
Det er altfor mange som kjører uten lys bak dagen lang. Spesielt Nissan Leaf og div. Peugeot. Skaper mange farlige situasjoner når det blir mørkt. Det er vel kanskje en av grunnene til at det blir påbudt med automatisk lys?

Alt for mange førarar som har lysbryter i posisjon "av", i staden for i posisjon auto. Dette gjeld fossilbilar og. 

Mulig enkelte (i elbil) trur rekkevidda blir kortare med lys på. Lys bak vil utgjere marginalt auka straumforbruk. Lys framme er heldigvis ikkje råd og slå av på dei fleste nyare bilar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KreAture

Ingen auto på e-up...

Kyrre

Sitat fra: TB på torsdag 24. april 2014, klokken 19:15
Sitat fra: odahle på torsdag 24. april 2014, klokken 07:58

Alt for mange førarar som har lysbryter i posisjon "av", i staden for i posisjon auto. Dette gjeld fossilbilar og. 

Mulig enkelte (i elbil) trur rekkevidda blir kortare med lys på. Lys bak vil utgjere marginalt auka straumforbruk. Lys framme er heldigvis ikkje råd og slå av på dei fleste nyare bilar.

TB

Idag var det ein Leaf bak meg, den var heilt uten lys framme og. Mulig USA Leaf?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Thomas Parsli

På Leaf er den første posisjonen "av" mens neste er "auto", noe som burde vært motsatt.
Jeg anser det som en konstruksjonsfeil -har selv kjørt uten lys (på dagtid) fordi kona hadde skrudd de av i vannvare.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA