Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av Midgard, fredag 09. mai 2014, klokken 21:43

« forrige - neste »

Midgard

Er det noe jeg bør ta hensyn til ved vask i motorrommet? Var fryktelig skittent der etter bare 70 mil.
Etter dagens vask og voks merket jeg også en god del tectylsøl på bilen, skuffende klargjøring fra forhandler.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

MrMastodon

Jeg fikk beskjed av forhandler om at det var bare å spyle løs. Regner med at man bør ta ut batteriet i hvert fall :)

nr1rayner

Da spyler jeg også "bare løs"  :D
En ren bil skal jo ikke se sånn ut i motorrommet  ;)
Ta ut batteri? Nei hvorfor i all verden skulle man det?

På fossilbil bør man være forsiktig rundt sikringsboks/releboks, enkelte komponenter bør man passe litt på, men ellers bare å dundre på.
Selve batteriet har også bare godt av en vask  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Lynet

Ikke bruk høytrykksspyler rett mot elektriske koblinger, komponenter osv. Vann kan faktisk presses inn!
Mitt motto er at hvis en bil kan kjøres i saltsuppa i Norge kan den ihvertfall vaskes i motorrommet.
Ikke nødvendig å ta ut 12V-batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Daeedor

Sitat fra: Midgard på onsdag 23. april 2014, klokken 22:09
Er det noe jeg bør ta hensyn til ved vask i motorrommet? Var fryktelig skittent der etter bare 70 mil.
Etter dagens vask og voks merket jeg også en god del tectylsøl på bilen, skuffende klargjøring fra forhandler.

Ha en plastpose rundt sikringsboks(er) oppe til høyre i motorrom. (når du står foran bilen) Du bør ikke spyle hardt og direkte lenge på noe som helst , men sveipe over flatene går helt fint. Dusj på litt avfetting først og la det virke 3-4 minutter . Blir så bra så. :)

smaug01

Bare spyl i vei. Jeg bruker en varmtvannsvasker og Surfex HD og sparer ikke på konfekten og det går helt fint. Står ikke å dytter inn spyledysen direkte mot noen koblinger men jeg spyler til det blir rent. Holder 30-40cm avstand. Sånn har jeg gjort på alle biler. Dekker ikke til noe. Er stort sett bare på franske biler jeg er ekstra forsiktig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

tomgri

Avfetting som Surfet HD sammen med en felgbørste av typen fra Mother's funker veldig bra. Eller en litt større rund malekost.

Da er det bare å skylle av etterpå.

Lynet

Vil advare litt mot avfetting da det kan løse opp et rustbeskyttelsen i motorrommet!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

fredsjo

Ja det lurer jeg og på..?

Jeg har for vane å alltid la bilen stå å tørke en time eller to etter motorvask, om det har noe for seg vet jeg ikke, men kan tenke meg at det er greit å la vannet renne ut av evt koblinger det har sneket seg inn i.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

smaug01

Har vannet sneket seg inn noen steder, er løpet kjørt uansett om bilen står eller ikke. Åpne koblinger har godt av en vask. Kommer vann inn, kommer også skitt inn og da er en vask fornuftig. Er det tette koblinger, ja da er de tette...inntil rimelighetens grenser selvsagt. Kjørte en fransk bil i mine montørdager og den likte ikke en skikkelig vask - eller skikkelig plaskregn.
Min teori er at et motorrom må vaskes jevnlig uansett hvordan man snur og vender på det og da er det liksom ikke noe vei utenom skikkelig avfetting(kan anbefale Surfex HD) og høytrykkspyler. Alt annet blir liksom bare dilling. Japsen er flink på skikkelige tette koblinger.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA