Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S 60 Kw utgave for effekt måling i Dynapack i Bergen ønskes

Startet av JBS, torsdag 08. mai 2014, klokken 11:57

« forrige - neste »

JBS

Har forsøg at søge efter den post om et træk tilpasset til Leaf med tågelygte under kofangeren, men uden held. 
Nogle som kan hjælpe ?
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kornman

#2
Jag har monterat en QRhitch på min Leaf. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11386.msg160250/topicseen.html#msg160250
Den tar hänsyn till att vi har dimljus här i skandinavien.
Om den är HQ vet jag inte. Den är välgjord, passar bra och fungerar bra, men eftersom den är löstagbar så glappar den lite när man bromsar och gasar eller kör på gropig väg. Dessutom måste man ner på knä när man monterar den. Men jag drar inte ofta och tycker inte att det är något problem.

I veckan gjorde jag den första "långkörningen" med släpkärran, 10 mil.
Jag kör den sträckan varje vecka, så jag vet att utan släp och med dagens betingelser (+6 och torra vägar) så är snittförbrukningen 1,2kWh/mil (inga backar).
Med släpkärran blev snittförbrukningen 1,5kWh/mil.
Mer trubbigt mätt så ökade förbrukningen från åtta "batteristreck" till tio.

Jag hade ca 200kg last hela sträckan, och eftersom kärran väger 246 kg så släpade jag på ca 450 kg. Hastighetsbegränsningarna på sträckan är 30, 50, 60, 70, 80, och 100. Jag kör max tillåtet överallt (till det använder jag alltid "Limit"-funktionen, vilken jag tycker är en otroligt bra funktion) utom på 100-sträckorna där jag kör 80 (om jag inte får kö bakom då kör jag 90-100 eftersom vi i Sverige har de förhatliga mitträckena där vi långa sträckor bara har ett körfält och man inte kan köras om, vilket är dåligt för oss elbilsägare).

Leaf:ens effektmätare är ganska nyckfull, och det är svårt att få något stabilt värde under färd. Men bilen drar ca 10kW vid 70 km/h och släp, mot ca 8kW utan.

Øyvind.h

#3
Hvordan fungerer godkjenning av tilhengerfeste i Sverige kornman? Jeg antar at dette egentlig er forbudt, men at du tar sjansen på at det går greit å kjøre med?

PS: Leaf har veldig stor misvisning på speedometeret. Om du bare setter cruise på 80 i 80-sonen kjører du antakelig bare i ca 73km/t! Legger du cruise på 100 i 100-sonen kjører du bare i ca 91-92km/t! Det er alt for sakte, og bidrar til at andre trafikanter får et svært negativt syn på elbiler. Mål med GPS og finn feilvisningen på din bil, så ser du hva du må sette limit på. Fartsgrensene skal følges uavhengig av om du kjører el- eller bensinbil (så lenge forholdene tilsier det). Jeg skjønner for øvrig ikke helt hva midtrekker har med din hastighet å gjøre? Du skal (i hvert fall i Norge) kjøre uten å sinke trafikken, uavhengig av midtrekkverk eller ei. Lager du kø må du kjøre av veien ved første anledning, eller følge fartsgrensen (kompensert for feilvisning på speedometeret).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjbu

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. april 2014, klokken 07:45
Fartsgrensene skal følges uavhengig av om du kjører el- eller bensinbil (så lenge forholdene tilsier det). Jeg skjønner for øvrig ikke helt hva midtrekker har med din hastighet å gjøre? Du skal (i hvert fall i Norge) kjøre uten å sinke trafikken, uavhengig av midtrekkverk eller ei. Lager du kø må du kjøre av veien ved første anledning, eller følge fartsgrensen (kompensert for feilvisning på speedometeret).

Sinke medtrafikkanter eller ei, lavere fart er mer miljøvennlig og sikrere. Dessuten er det ikke krav til å følge fartsgrensene i Norge.
Bil med tilhenger uten brems : 60km/t
Bil med tilhenger med brems : 80km/t
Lastebiler : ligger vel i ca 90km/t (94km/t på Leaf's speedometer - denne farten velger jeg på motorvei)

Jeg kjører i den farten jeg vil, for å komme fra A til B med den lille energimengden vi har i el-bilene våre. Om jeg blir stemplet som en mann-med-hatt, får det så være  ;)
Fart er en batteri-dødare, spesielt når vi kommer opp i 80-90-100-sonene.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Øyvind.h

#5
Sitat fra: kjbu på fredag 25. april 2014, klokken 08:48
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. april 2014, klokken 07:45
Fartsgrensene skal følges uavhengig av om du kjører el- eller bensinbil (så lenge forholdene tilsier det). Jeg skjønner for øvrig ikke helt hva midtrekker har med din hastighet å gjøre? Du skal (i hvert fall i Norge) kjøre uten å sinke trafikken, uavhengig av midtrekkverk eller ei. Lager du kø må du kjøre av veien ved første anledning, eller følge fartsgrensen (kompensert for feilvisning på speedometeret).

Sinke medtrafikkanter eller ei, lavere fart er mer miljøvennlig og sikrere. Dessuten er det ikke krav til å følge fartsgrensene i Norge.
Bil med tilhenger uten brems : 60km/t
Bil med tilhenger med brems : 80km/t
Lastebiler : ligger vel i ca 90km/t (94km/t på Leaf's speedometer - denne farten velger jeg på motorvei)

Jeg kjører i den farten jeg vil, for å komme fra A til B med den lille energimengden vi har i el-bilene våre. Om jeg blir stemplet som en mann-med-hatt, får det så være  ;)
Fart er en batteri-dødare, spesielt når vi kommer opp i 80-90-100-sonene.
Miljø er et godt poeng, men dessverre uvesentlig når du ferdes på offentlig vei. På offentlig vei er det lovpålagt å ikke sinke andre trafikanter, og da bør man minimum følge fartsgrensen så lenge forholdene tilsier det. Kjører du under fartsgrensen og sinker annen trafikk skal du ved første anledning slippe bilen(e) bak forbi.

90km/t faktisk hastighet i 100 sonen er etter mitt syn OK selv om man også da kan oppleve å være en propp i 100-sonen. Om man derimot legger Leafs cruise på 80km/t i 100-sonen kjører man reelt rundt 73-74km/t. Det er alt for sakte i en 100-sone, når resten av trafikken gjerne flyter litt over fartsgrensen.

Til den siste kommentaren din "jeg kjører dit jeg vil med den energimengden jeg har": Ja, folk gjør akkurat som de vil på veien. Politiet bøtelegger dessverre for sjeldent de som sinker annen trafikk, men det forekommer når de oppdager det. Jeg skjønner ikke hvorfor valg av elbil skal føre til at man skal gjøre seg til lovbryter? Har da kjørt Leaf``en mange ganger til hytta, og da hurtiglader jeg på veien. Leaf``en gir meg ikke frikort på noen måte til ikke å følge annen trafikk? Må jeg være propp har jeg valgt helt feil bil og må ta konsekvensene ved dette (ta ladepause eller bytt bil).

Tror jeg stopper avsporingen her. Mitt poeng var bare at man ikke må bli lovbryter og sinke bare fordi man kjører elbil. Velger man den egoistiske varianten og sinker annen trafikk fordi man selv har valgt feil bil - da bidrar man til at andre trafikanter får et svært negativt syn på elbiler. Dvs. man blir lovbryter og skader elbilens rykte samtidig. Jeg synes det er en uting uavhengig av hva slags elbil man kjører, men at folk ikke viser hensyn i trafikken er dessverre normalt og ikke noe jeg får gjort noe med.
Takk for meg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JBS

Sitat fra: kornman på fredag 25. april 2014, klokken 07:09
Jag har monterat en QRhitch på min Leaf. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11386.msg160250/topicseen.html#msg160250
Den tar hänsyn till att vi har dimljus här i skandinavien.
Om den är HQ vet jag inte. Den är välgjord, passar bra och fungerar bra, men eftersom den är löstagbar så glappar den lite när man bromsar och gasar eller kör på gropig väg. Dessutom måste man ner på knä när man monterar den. Men jag drar inte ofta och tycker inte att det är något problem.

I veckan gjorde jag den första "långkörningen" med släpkärran, 10 mil.
Jag kör den sträckan varje vecka, så jag vet att utan släp och med dagens betingelser (+6 och torra vägar) så är snittförbrukningen 1,2kWh/mil (inga backar).
Med släpkärran blev snittförbrukningen 1,5kWh/mil.
Mer trubbigt mätt så ökade förbrukningen från åtta "batteristreck" till tio.

Jag hade ca 200kg last hela sträckan, och eftersom kärran väger 246 kg så släpade jag på ca 450 kg. Hastighetsbegränsningarna på sträckan är 30, 50, 60, 70, 80, och 100. Jag kör max tillåtet överallt (till det använder jag alltid "Limit"-funktionen, vilken jag tycker är en otroligt bra funktion) utom på 100-sträckorna där jag kör 80 (om jag inte får kö bakom då kör jag 90-100 eftersom vi i Sverige har de förhatliga mitträckena där vi långa sträckor bara har ett körfält och man inte kan köras om, vilket är dåligt för oss elbilsägare).

Leaf:ens effektmätare är ganska nyckfull, och det är svårt att få något stabilt värde under färd. Men bilen drar ca 10kW vid 70 km/h och släp, mot ca 8kW utan.

Det var præcis den jeg søgte !!!! Undre mig at jeg ikke kan se den når jeg søger på hengefeste ??
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

emil

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. april 2014, klokken 07:45
PS: Leaf har veldig stor misvisning på speedometeret. Om du bare setter cruise på 80 i 80-sonen kjører du antakelig bare i ca 73km/t! Legger du cruise på 100 i 100-sonen kjører du bare i ca 91-92km/t! Det er alt for sakte, og bidrar til at andre trafikanter får et svært negativt syn på elbiler. Mål med GPS og finn feilvisningen på din bil, så ser du hva du må sette limit på.

Dette har vært oppe i diverse tråder før og det er en del variasjon mellom bilene. Vet ikke om det forskjell på Japan/Euro produserte, eller om hvor de leveres har noe å si, men min har en feilvisning på 3km/t i 70-90km/t med standard dekkdimmensjon. Leaf er den bilen med minst feilvisning jeg noen gang har hatt eller kjørt over lengre tid.

Powerflux

Sitat fra: emil på lørdag 26. april 2014, klokken 08:17Leaf er den bilen med minst feilvisning jeg noen gang har hatt eller kjørt over lengre tid.
Du må ha et spesialeksemplar :o
Min viser 6-9 km/t feil og det er mer eenn på noen annen bil eller sykkel jeg har hatt ???
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kornman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. april 2014, klokken 07:45
Hvordan fungerer godkjenning av tilhengerfeste i Sverige kornman? Jeg antar at dette egentlig er forbudt, men at du tar sjansen på at det går greit å kjøre med?
Här hade jag verkligen flax. Det har kommit en ny bestämmelse som säger att man inte längre behöver besiktiga dragkrokar. Varken registreringsbesiktning när man monterar den, eller på den årliga kontrollbesiktningen. Det är en EU-bestämmelse som började gälla förra året. :)
Antagligen är det förbjudet att dra med Leaf, men inte helt säkert. På mitt registreringsbevis står det:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:  1535 
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2285

(se bilden)
Jag har en kopia av detta i bilen+ fakturan som visar att dragkroken är avsedd för Leaf.
Det som gör att jag verkligen vågar köra med släpet är förvissningen att polisen vid vägkanten inte har en aaaning om detta, och knappast bötfäller mej när jag visar registreringsbeviset. I värsta fall kan han be mej ställa släpet vid vägen, men knappast bötfälla.
Om jag sedan hållit hastigheten, surrat lasten ordentligt, sett till att alla lampor fungerar osv. tror jag det är lugnt

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. april 2014, klokken 07:45
PS: Leaf har veldig stor misvisning på speedometeret. Om du bare setter cruise på 80 i 80-sonen kjører du antakelig bare i ca 73km/t! Legger du cruise på 100 i 100-sonen kjører du bare i ca 91-92km/t! Det er alt for sakte, og bidrar til at andre trafikanter får et svært negativt syn på elbiler. Mål med GPS og finn feilvisningen på din bil, så ser du hva du må sette limit på.
Jag mätte med GPS idag:
Leaf 30 km/h GPS 28 km/h,
Leaf 50 km/h GPS 47 km/h
Leaf 60 km/h GPS 57 km/h
Leaf 70 km/h GPS 67 km/h
Leaf 80 km/h GPS 76 km/h
Leaf 90 km/h GPS 86 km/h
Leaf 100 km/h GPS 95 km/h.
Även andra bilar har en "säkerhetsmarginal", så det kan inte skilja så mycket.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. april 2014, klokken 07:45
Du skal (i hvert fall i Norge) kjøre uten å sinke trafikken .
Här kanske det skiljer i kultur mellan våra länder.
För några år sedan var det mycket info att hastighetsmarkeringen inte var rekomenderad hastighet utan bara maxhastighet. Ingen ska köra snabbare än han/hon kan bemästra fordonet.
Jag kan tänka mej tusen orsaker till att inte hålla maxhastighet, där andra obehindrat kör fort. Tex.
Man har helt nytaget körkort.
Man upplever risk för halka där andra inte gör det.
Svårt med sikten vid kraftigt regn, där andra chansar och kör maxhastighet i blindo.
Vissa har svårt med att köra i snöfall medan andra kör obehindrat.
Rädsla för vattenplaning, där andra skiter i det eller inte fattar.
Man har bilen full med barn, egna och andras, och är livrädd för att en olycka ska hända.
Man kan ha svagt mörkerseende.
Man har en åksjuk person i bilen.
Man har en person i bilen som är rädd att åka bil.
I Sverige får även svårt handikappade köra bil (specialbyggda). Om man då bara har rörelseförmåga i en arm, eller ett ben, vill man av naturliga skäl ta det lugnare.
Man kanske är äldre och inser att man har sämre reaktionstid och vill köra långsammare. (i Norge kanske ni har råd att ha gamlingarna på ålderdomshem, men här läste jag i tidningen om en 100-åring som inte fick hemhjälp eller plats på ålderdomshem för att man ansåg honom för frisk. Han bodde på landet och hade inga anhöriga så han var tvingad att ta bilen för att köpa mat. I övrigt är svensk åldringsvård en katastrof, men det är en annan historia).
Utöver detta finns många andra humana skäl att ta köra lite långsammare. Det är definitivt inga böter på att köra långsammare än maxhastighet här.
Alla måste få plats i vårt samhälle.
Inte bara A-människor i karriären har rätt att färdas på våra vägar.
Vi har också sedan länge matats med information som att "Det är farten som bryter, krossar och knäcker!"
Senast idag hörde jag på nyheterna att man ska få det svenska folket att köra långsammare.

Utöver dessa humana skäl finns det andra skäl som inte är så direkta, utan mer ideologiska eller ekonomiska men ändå godtagbara (tycker jag).
Man är rädd om miljön.
Man vill spara bensin.
Man har dålig ekonomi.
Man har elbil, med sin begränsade räckvidd och starkt hastighetsberoende förbrukning........
Man är invandrare och har bytt sitt utländska (afrikanska?) körkort mot ett svenskt och vet egentigen ingenting om svensk trafik.
osv.

Sen får var och en naturligtvis tycka vad man vill om detta, men eftersom du frågade så svarar jag.
Men jag förstår din synpunkt då även jag varit stressad och svurit över vägsniglar (men skämts efteråt)





© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA