Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Radiatorvifta går når Leafen lader

Startet av ksnygard, torsdag 08. mai 2014, klokken 10:08

« forrige - neste »

ksnygard

Mange har sterke meninger rundt de fordelene elbilistene har i dag. Som eier av plugin-hybrid får jeg dessverre ikke nyte godt av disse fordelene, for når bilen kan kjøres på strøm fra bensinmotoren, så kan jeg kanskje ikke forvente elbilfordeler. Men at jeg er med på å gi mitt bidrag for et bedre miljø, er jeg ikke i tvil om. Så langt har jeg hatt et snittforbruk av bensin på ca. 0,2 liter pr. mil siden vi fikk bilen vår for 6-7 uker siden. De fleste dagene bruker vi bare strøm.

Det registreres mange elbiler i Norge i disse tider, og antallet elbiler nærmer seg fort de 50000 bilene som man ønsker å nå med å gi økonomiske fordeler. Det blir spennende å se hva som skjer fremover. Hvilke fordeler vil man miste først og hvilke fordeler får man beholde lenge fremover?

Med så gode incentiver til å kjøre elbil som vi har i Norge, kan det faktisk føre til at noen dropper bussen og kjøper elbil i stedet. Etter mitt skjønn er dette ikke bra. Hvis elbilene fyller opp kollektivfeltene, så vil kollektivtilbudet lide. Derfor tror jeg kanskje elbilistene etter hvert må belage seg på å kjøre i den vanlige trafikken. Butikkeierne i Trondheim klager over at elbilistene som er jobbkjørere okkuperer parkeringsplassene som kundene deres trenger. Betyr det at gratis parkering kanskje er fordel nummer to som forsvinner? Og når bomvei- og ferjeselskapene melder om synkende inntekter så kan vel det føre til at gratis bom og ferje forsvinner som tredje og fjerde elbilgode.

Mange vil mene at elbilene vil synke drastisk i pris når fordelene forsvinner en etter en. Jeg er ikke så bekymret over dette. En viktig fordel kan man uansett ikke ta bort, nemlig en betydelig reduksjon i drivstoffutgiftene. Jeg merker på drivstoffutgiftene at jeg kjører de fleste kilometrene på ren eldrift. Pr. i dag så er vel drivstoffutgiftene for en elbilsjåfør ca. 1/4 av for en fossilbilsjåfør, og det merkes faktisk i lommeboka. Denne forskjellen tror jeg vil øke fremover, når oljen blir dyrere å utvinne og verden får se en tilbakegang i produksjonen. Derfor tror jeg at elbilsjåførene ikke trenger å frykte bortfall av elbilfordelene.

Så lurer vel noen på hvorfor jeg ikke ønsker å få fullt utbytte av alle elbilfordelene ved å kjøpe meg en elbil. For oss er ikke elbil den ideelle løsningen. Vi har ikke behov for mer enn en bil (jeg tar buss eller sykkel til jobb). Vi har ikke veldig høye utgifter på bom, ferje og parkering. Vi kunne kjøpt en elbil og i tillegg hatt en bensin eller dieselbil for langturer. Men to biler gir ekstra kostnader og tar mer plass. Jeg vet at mange har valgt å beholde en eldre bensin- eller dieselbil for å bruke på langturer. Den løsningen passer ikke for oss. Vi vi kjøre en like komfortabel og sikker bil både i byen og når vi skal på langtur. Den eneste elbilen som pr. i dag har rekkevidde som dekker våre behov er den største Teslaen. Men den ville kostet oss over dobbelt så mye som bilen vi har i dag, og de pengene har vi ikke. Derfor valgte vi å kjøpe en Opel Ampera. At ikke flere har oppdaget den bilen synes jeg er litt underlig. God kjørekomfort, frisk og rask bil, høyt sikkerhetsnivå og ubegrenset rekkevidde burde være ønskelig for andre enn oss :-).
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

timingbeltkiller

Går ut fra hovedargumentet for ikke gi hel eller delvis elbil-fordeler til Ampera og lignende biler, er disse bilene kan kjøres utelukkende på bensin.

Men selvsagt er det mulig å sette inn plomberte km-tellere som teller el- og bensindrift hver for seg. Og da kan de gis prosentvis fordeler lik andelen eldrift.

Motargumentet mot dette er eventuelt liten mening i å konkurransevri flere biltyper siden hele fordelsordningen er midlertidig med begynnende utfasing neppe mange år fram i tid.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ksnygard

Ser absolutt argumentene dine. Som jeg har skrevet tidligere på forumet, så er jeg tilhenger av å legge miljøavgifter på fossile drivstoff, slik at de som bruker mye fossilt drivstoff betaler ekstra med avgifter. Enklere og etter mitt skjønn mer rettferdig system. Men å snu et avgiftssystem på hodet på denne måten er nok vanskelig å få aksept for.

Hovedbudskapet i mitt forrige innlegg var imidlertid at selv uten elbilincentivene er det lønnsomt å kjøre elbil :-)
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

timingbeltkiller

Sitat fra: ksnygard på tirsdag 22. april 2014, klokken 20:06
Hovedbudskapet i mitt forrige innlegg var imidlertid at selv uten elbilincentivene er det lønnsomt å kjøre elbil :-)
Ikke lønnsomt å kjøre dersom du regner inn merkostnaden med å kjøpe en elbil. Det viser registreringstatistikken i land uten særfordeler med all ønskelig tydelighet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Det finnes ikke noe fasit svar for hva som er rett eller galt. Vi har alle ulike behov og "lyster". Jeg hadde først en eldre bil som ikke kostet så masse. Tenkte det var billigere enn å kjøpe meg en nyere bil eller elbil. Kjøpte meg så en nyere bil fordi det ble for mye tull med den eldre bilen. Når jeg så hadde hatt den nyere bilen en stund fant jeg ut at så mye som jeg kjører svarte det seg å kjøpe en elbil for å spare driftsutgifter. Elbilen kostet meg omtrent like mye i mnd som det kostet meg i mnd med diesel. Jeg kjøpte derfor en demo leaf til å ha sammen med den vanlige bilen min. Tenkte å bruke denne på tur. Nå har jeg funnet ut at det koster meg like mye penger og mer å ha to nyere biler i forhold til det hadde kostet meg å ha en tesla. Jeg tenker derfor sterkt på å kjøpe meg en tms og bare ha en bil. Alternativene ellers er enten å ha en vanlig fossilbil til en rimelig pris, eller å kjøpe en hybridbil.

For noen er fossilbil et ok alternativ, for andre er hybrid det beste alternativet. Slipper å lade på turer osv hvis de går tom for strøm. For min del har jeg blitt veldig glad i elektriske biler. Syns ikke hybridbilene som er på markedet dekker mine behov godt nok. Samme kan jeg egentlig si om elektrisk, men på den andre siden er det så mange gunstige fordeler med de ennå som veier opp for det "negative" at da går det an.

Når det gjelder kollektivfelt så er det kanskje et problem enkelte steder, men største delen av landet har ikke mye kollektivfelt. Kan telle på en hånd i nærheten av Bergen, og det er ikke mange km til sammen det er snakk om. Vil tro det er størst problem med dette på østlandet. For min del har kollektivfelt fordelene lite eller ingen ting å si.

Det som er litt mer surt er hvis bompengene forsvinner. Da blir det plutselig 10-12000kr mer i utgifter hvert år for min del. Jeg bor akkurat innenfor en planlagt bom, så må gjennom den for å komme på posten og butikken.

Angående priser på elbil så tror jeg de mest moderne bilene vil holde seg godt i pris mens de som blir eldre vil synke mest. Tesla for eksempel tror jeg kommer til å bli en populær elbil selv hvis prisene øker. Folk sitter på sidelinjen og venter på at den skal bli billigere, akkurat derfor tror jeg den kommer til å holde seg greit i pris en stund. Spørsmålet er hva som skjer dersom det kommer en konkurrent som er mer moderne og bedre.
Fremtiden er elektrisk.

02jan

Kan ikke se at det er mengden av elbiler (Oslo) , er så stor at luftkvalitets problemet er løst.

At elbileier, beholder "fosilbilen" til noen få langturer/ turer med behov for å trekke båthenger etc. Ser jeg ikke som noe problem.
For min del beholder jeg en bil , som sikkert noen andre kunne ha nyttegjort seg nye 200.000 km, istede for at jeg vil ha denne som trekkdyr og kanskje kjøre 2500km på 10 år.

Tenker at kolektivfeltordningen er kjekt å ha hvis man skal få pendlere inn mot Oslo , som ikke har lademulighet på jobb eller kjørelengden en vei på over 5 mil.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

ksnygard

Når jeg skrev mitt første innlegg, så var det ikke for å kritisere noens valg av løsninger når det gjelder bil/transport. Helt enig i at behovene vil være styrende for de valgene man gjør. Men jeg tror nok at ganske mange ikke har tenkt gjennom hvilke muligheter som finnes for å få et mer miljøvennlig bilhold. For meg handler ikke dette bare om kostnader, men også om at vi må få mer bærekraftige løsninger i transportsektoren. Så kan kritikerne av elbiler bare rope om at elbiler er mer miljøfientlig enn fossilbiler. Den tradisjonelle bilindustrien har hatt over 100 år med utvikling for å komme frem til miljøvennlige biler, uten å egentlig ha klart det. Når vi nå har fått mer fart på elbilsalget (blant annet takket være Tesla), så vil vi nok se at produksjon av batterier og elbiler vil bli ennå mer miljøvennlig enn det er i dag. Hvis alle skal sitte å vente på den optimale og helt miljøvennlige løsningen før de kjøper elbil, så vil ikke produsentene ha incentiver til å utvikle nye og bedre løsninger. De skal tross alt tjene penger på det de gjør!

Ellers så understreker en sak i VG i dag noe av det jeg skrev om i første innlegg: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/vil-ha-buss-foran-elbil/a/10147799/
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

Thomas Parsli

Sitat fra: ksnygard på onsdag 23. april 2014, klokken 09:05
Ellers så understreker en sak i VG i dag noe av det jeg skrev om i første innlegg: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/vil-ha-buss-foran-elbil/a/10147799/

Jeg har riktignok bare kjørt strekningen Asker-Oslo (som omtales i saken) med elbil i ti år, men jeg ser åpenbart ikke det samme problemet som politikere eller Nettbuss.
På en strekning hvor normal reisetid med ekspressbuss er ca 30min er det totalt en forsinkelse på 3-4 minutter pga. elbilene. Jeg vet hvor køen begynnte for ti år siden og har tatt tiden man bruker frem til det punktet, en metode som er hakket mer nøyaktig enn synsing i media.

* Forsinkelsen skyldes i hovedsak dårlig planlegging av påkjøringsfeltene ved Sandvika, Blommenholm og Høvik
* Det er fossilbilene som skaper forsinkelsene når de blokkerer kollektivfeltet

Nå har jeg hørt klaging fra busselskapene i mange år, men aldri sett problemet kvantifisert.
Når på døgnet blir de forsinkel? Hvor mye blir de forsinket? Hva er forsinkelselsene andre steder?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Det er ikke tvil om at elbilen har tettet et hull for mange, meg selv inkludert. Hvis jeg skal benytte meg av kollektivtransport bruker jeg 1,5 timer til jobb og hvis jeg kjører med elbilen min bruker jeg mellom 15 og 30 minutter. Det er egentlig helt skandaløst dårlig etter som jeg bor på en øy bare noen km fra Bergen sentrum, og det bor nesten like mye folk her ute som i den største bydelen i Bergen.

For meg har ikke bompenger eller kollektivfelt vært den største tingen, mer drivstoff. Jeg kjører en del gjennom bommen også og til høsten kommer det en ny bom som jeg må gjennom for å komme på butikken. Til nå har jeg kunnet kjøre til jobb uten å måtte kjøre gjennom bomveg.

De andre fordelene er mer som en bonus og det er positivt. Jeg har også bedre samvittghet når jeg kjører i køen på grunn av at jeg ikke er med å spyr ut eksos. Føler meg mer miljøvennlig.

Når det gjelder at ikke alle produsenter satser på elektrisk har jeg hørt masse ulike argumenter. Noen sier det er fordi de ikke har troen på elektriske biler etter som det ikke er alle land som passer i forhold til klima og infrastruktur. Noen av verdens mest befolkete land hadde hatt en kjempe utfordring dersom mange skulle ha gått over til elektriske biler. I mange land er det også for varmt og noen steder er det for kaldt.

Andre bilprodusenter sier de ikke har troen på elektriske biler fordi teknologien for å kunne lage vanlige biler med tilsvarende rekkevidde, ladetid osv som vi har på en bil med vanlig drivstoff ligger så langt fram i tid, og at det er bedre å satse på hybridteknologi.

For bilprodusentene er derfor elbiler i en global sammenheng et nisjeprodukt. Det sier kanskje litt når det selges like mange Tesla i Norge som i USA, som har over 315millioner innbyggere.  Det er fordi Norge er perfekt for elbiler i forhold til klima, fordeler og avgifter.

Når det er sagt så håper jeg vi ser flere som satser elektrisk for det er virkelig et bra miljøvennlig produkt. Vi må ha noe også når oljen tar slutt.
Fremtiden er elektrisk.

ksnygard

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 23. april 2014, klokken 09:49
Sitat fra: ksnygard på onsdag 23. april 2014, klokken 09:05
Ellers så understreker en sak i VG i dag noe av det jeg skrev om i første innlegg: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/vil-ha-buss-foran-elbil/a/10147799/
Nå har jeg hørt klaging fra busselskapene i mange år, men aldri sett problemet kvantifisert.
Når på døgnet blir de forsinkel? Hvor mye blir de forsinket? Hva er forsinkelselsene andre steder?

Tror det er nødvendig med noe mer enn synsing før man gjør endringer, for selv om det er flere elbiler i kollektivfeltet, så trenger ikke det automatisk å bety at trafikken går tregere. Det kan jo som du sier være andre årsaker inne i bildet.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på onsdag 23. april 2014, klokken 10:05
For bilprodusentene er derfor elbiler i en global sammenheng et nisjeprodukt. Det sier kanskje litt når det selges like mange Tesla i Norge som i USA, som har over 315millioner innbyggere. 

Ikke i nærheten en gang, om vi ser på hele året og ikke bare mars. Tipper norsk salg vil utgjøre maks 20-25% av USA-salget i år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. april 2014, klokken 12:15
Sitat fra: Mippen på onsdag 23. april 2014, klokken 10:05
For bilprodusentene er derfor elbiler i en global sammenheng et nisjeprodukt. Det sier kanskje litt når det selges like mange Tesla i Norge som i USA, som har over 315millioner innbyggere. 

Ikke i nærheten en gang, om vi ser på hele året og ikke bare mars. Tipper norsk salg vil utgjøre maks 20-25% av USA-salget i år.

Jeg har sett statestikk på at norge solgte like mange tesla som usa. Finner ikke det igjen akkurat nå men skal lete. I mellomtiden har jeg et skjema som viser totale salg av elbiler og Norge ligger helt i toppen. Norge er et lite land i internasjonal målestokk og det sier litt om hvor lite elbilmarkedet egentlig er utenfor Norge og Nederland som er nr2.


http://cleantechnica.com/2014/03/16/norway-ev-market-share-vs-france-ev-market-share-chart/




Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på onsdag 23. april 2014, klokken 10:05
Når det er sagt så håper jeg vi ser flere som satser elektrisk for det er virkelig et bra miljøvennlig produkt.
Slå av litt for (u)kjente: Elbilen er ikke miljøvennlig. Den er kun mindre miljøskadelig enn fossilbilen.
Hvor mye mindre er stort sett et spørsmål om vilken type el den fores med.

Sitat
Vi må ha noe også når oljen tar slutt.
Uheldigvis tar ikke olja slutt så snart som vi trodde for bare få år siden.
Dessuten kan bensin og diesel også framstilles av kull.
Kull har vi til bortimot tusen års nåværende forbruk.

Størstedelen av olja og kullene må bli liggende urørt dersom det ikke skal gå helt galt.
Men det blir de garantert ikke. Altså går det på dunken!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

stianrod

P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Vind

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 23. april 2014, klokken 09:49
* Forsinkelsen skyldes i hovedsak dårlig planlegging av påkjøringsfeltene ved Sandvika, Blommenholm og Høvik
* Det er fossilbilene som skaper forsinkelsene når de blokkerer kollektivfeltet

Nå har jeg hørt klaging fra busselskapene i mange år, men aldri sett problemet kvantifisert.
Når på døgnet blir de forsinkel? Hvor mye blir de forsinket? Hva er forsinkelselsene andre steder?
Jeg støtter deg veldig at det kun er ved påkjøringsfeltene du beskriver som er problemet vestfra, men det er ikke bare fosilbilenes problem.  Om de hadde flettet en og en pent og pyntelig hadde det tatt lengre tid enn nå når noen går inn tidlig og noen strekker det ut.  Det skaper også et vel så stort problem at el biler legger seg inn i midt feltet, for så å kaste seg ut før påkjøringsfeltet er ferdig - og gjerne samtidig med at fosilbilene fletter.  Hadde elbilene holdt seg i feltet hadde det også redusert køen.

Har også kjørt østfra noen ganger, og på Mosseveien er problemet mye større, her må jo alle, både kollektivfelt og vanlig felt inn i ett felt ved Ulvøya, og her er forsinkelsen for bussene betydelig.  Det åpner jo for at det bør være lokale forskjeller om feltene stenges eller ikke. 

Det som heller ikke kommer frem i debatten er at man ved å tillate flere biler i kollektivfeltet også bedrer flyten i de andre feltene - min påstand er at de fleste elbiler erstatter en fosilbil, dvs man flytter trafikken over i tre felt som glir greit, mot to som står stille og ett som er tomt.

Vestfra - som jeg har best erfaring med tror jeg kapasiteten enda ikke er "utnyttet" i feltet.  Har også snakket med en bussjåfør om dette (kjører daglig ekspressbuss), og han sa at det betyr ikke så mye for ham, så lenge han slippes ut fra busstoppene.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA