Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S 60 Kw utgave for effekt måling i Dynapack i Bergen ønskes

Startet av Tybekk, torsdag 08. mai 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

3irikur

Sitat fra: kjekk på mandag 23. mai 2016, klokken 14:17
Sitat fra: kaiat på lørdag 14. mai 2016, klokken 08:26
Jeg vil tro at den mest kostnadeffektive måten å håndtere et batteri med defekte celler for verkstedet, er å bytte hele batteripakken. Det defekte batteriet sendes så tilbake til produsent hvor de defekte cellene blir byttet. Den reparerte batteripakken settes så på lager og blir brukt som byttebatteri i neste bil med defekt batteri. Det koster fort mer enn det smaker å la en vanlig bilmekaniker åpne batteripakken og bytte celler. Mekanikeren er kanskje sjeldent borte i slike jobber og bruker mer tid enn optimalt på arbeidet, mens folkene hos produsenten jobber bare med slikt og bytter celler på "no-time".

Mange bilverksteder setter for eksempel bort jobber med girkasser til andre verksteder som spesialiserer seg på dette. Da slipper de å rote med det selv og bruke mye tid på å fikle med slikt selv.
Fikk dette gjort på BNH i Oslo, de satte inn "lånepakke" mens celle ble byttet, deretter fikk jeg tilbake den gamle batteripakka.  Hadde vel lånebatteri i ca 4-5 uker, er 99 % sikker på at det er den orginale batteripakka som er reinstallert. BNH fikset dette på garanti på tross av at bilen hadde gått godt over 100k, topp oppfølgning fra BNH hele veien.       For ordens skyld og i tråd med tema kan jeg rapportere at jeg også mistet en kapasitetsstrek ved ca. 125k
Hvor mye ble byttet? Har du Leafspy og SOH-resultat etter bytte?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kjekk

Var en lekk celle fikk jeg beskjed om, så regner med at de har byttet nettopp én celle.  Lenge siden jeg hadde noen androidtelefon med leafspy koblet opp så der har har jeg ikke noe å sammenligne med (man mister litt interessen for disse tulletallene etterhvert som milene løper på), men bilen går og alt er i orden.

tomrh

Til de av dere som har mistet en kapasitetsbar: lader dere til vanlig med 10A eller 16A?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kristmara

Sitat fra: tomrh på onsdag 15. juni 2016, klokken 18:51
Til de av dere som har mistet en kapasitetsbar: lader dere til vanlig med 10A eller 16A?

10A

tomrh

Jeg leste et sted at noen parasittiske prosesser som degraderer batteriet er avhengig av ladetid (ved saktelading), og ikke ladestrøm. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27281.msg485274.html#msg485274

Det betyr at kortere ladetid er å foretrekke.
Som igjen bør vise seg i tidspunkt for når man mister første kapasitetsbar. De som lader ved 16A bør miste denne på et senere tidspunkt enn de som lader med 10A.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lunitiks

De (vi) som lader på 16A har jo gjerne strømmen plugget i over natta også, dvs i lengre perioder mens bilen er fulladet. Har dette i så fall noe å si?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

leafnor

Sitat fra: lunitiks på torsdag 16. juni 2016, klokken 17:42
De (vi) som lader på 16A har jo gjerne strømmen plugget i over natta også, dvs i lengre perioder mens bilen er fulladet. Har dette i så fall noe å si?
Hei. Tror ikke det, for ladesekvens er avsluttet og det er ikke noen kobling mellom strøm plugget til og batteriet etter avsluttet lading.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

RuneW

Jeg mistenker at fabrikk-variasjoner mellom batteripakkene og evt mishandling før salg (fulllading etterfulgt av ukevis lagring i (mer eller mindre) høy temperatur) har mer å si enn detaljer som 10A eller 16A lading.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

kjbu

Jeg har en 2013 Tekna, kjørt 25k nå.
Ladet utelukkende til 80%, kun en håndfull ganger til 100%

2013 : Sarpsborg-Oslo, ankommer Oslo med 30% rest på batteriet (10 mil)
2016 : Sarpsborg-Oslo, ankommer Oslo med 30% rest på batteriet (10 mil)

Samme årstid, samme vær, samme hastighet (motorvei 94km/t). Deilig å se at det i praksis er ingen reduksjon i batterikapasiteten etter 3 år. Vil dermed si at alder på batteri har lite å si, mer at kjørelengde og lademønster påvirker batterikapasiteten.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

RuneW

Sitat fra: kjbu på onsdag 22. juni 2016, klokken 08:41
Jeg har en 2013 Tekna, kjørt 25k nå.
Ladet utelukkende til 80%, kun en håndfull ganger til 100%

2013 : Sarpsborg-Oslo, ankommer Oslo med 30% rest på batteriet (10 mil)
2016 : Sarpsborg-Oslo, ankommer Oslo med 30% rest på batteriet (10 mil)

Samme årstid, samme vær, samme hastighet (motorvei 94km/t). Deilig å se at det i praksis er ingen reduksjon i batterikapasiteten etter 3 år. Vil dermed si at alder på batteri har lite å si, mer at kjørelengde og lademønster påvirker batterikapasiteten.

Hehe - for meg er det nok slik (i alle fall om jeg skulle ha fulgt fartsgrensene):

2012: Hadde ikke kommet til Oppegård engang
2016: Hadde ikke kommet til Oppegård engang

Så på min egen måte ganske stabilt :-)

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

tomrh

Sitat fra: kjbu på onsdag 22. juni 2016, klokken 08:41
Jeg har en 2013 Tekna, kjørt 25k nå.
Ladet utelukkende til 80%, kun en håndfull ganger til 100%

2013 : Sarpsborg-Oslo, ankommer Oslo med 30% rest på batteriet (10 mil)
2016 : Sarpsborg-Oslo, ankommer Oslo med 30% rest på batteriet (10 mil)

Samme årstid, samme vær, samme hastighet (motorvei 94km/t). Deilig å se at det i praksis er ingen reduksjon i batterikapasiteten etter 3 år. Vil dermed si at alder på batteri har lite å si, mer at kjørelengde og lademønster påvirker batterikapasiteten.
Det er en ting som ikke er det samme. Dekka. ;)
Etterhvert som dekka slites så reduseres rullemotstanden med opptil 20%, som betyr 5-6% redusert strømforbruk. Kjøp nye dekk nå og du får et lite sjokk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

thoru

Sitat fra: tomrh på torsdag 16. juni 2016, klokken 17:37
Jeg leste et sted at noen parasittiske prosesser som degraderer batteriet er avhengig av ladetid (ved saktelading), og ikke ladestrøm. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27281.msg485274.html#msg485274

Det betyr at kortere ladetid er å foretrekke.
Som igjen bør vise seg i tidspunkt for når man mister første kapasitetsbar. De som lader ved 16A bør miste denne på et senere tidspunkt enn de som lader med 10A.

Min 2012 leaf har nå 73000km på seg. alle 12 prikkene. Har ikke sett på tilstanden via leaf spy på lenge så blir interessent å se.
Har det for vane å lade mye på 6amp når jeg er hjemme og 16amp(eller av og til 10amp) på jobb.
Bilen har svært sjeldent stått lenge på lavt eller 100%. prøvd å være flink å ikke la bilen stå med for mye. ikke gjort veldig mange hurtigladninger hvis du ser over hele eierskapet. Tipper lav eller 100%, eller hurtigladning påvirker mer enn lade 6amp-16amp(eller mer for de som har mulighet til det). interessant artikkel i værtfall. men om man lader på f.eks 6amp, vil ikke batteriene være på en litt lavere temperatur under ladningen enn f.eks 16/32? Hva er best da at batteriene varmer seg opp til et høyt nivå og ladningen foregår i ca 4 timer på 16amp enn at det lades på 6amp og batteriene er en del kaldere men ladningen foregår over 10timer 6amp? man må vel nesten se hvor varm batteriene blir i de forskjellige ladestrømmene. noen av grafene jeg så hadde samme temperatur ved de forskjellige ladestrømmene(charge in x hours and a discharge in x hours). å det blir vel ikke helt sånn in real life. Leaf spy viser vel temp på cellene? så sånn ut på skjermbildene. hvor stor forskjell er det på celletemp under 6amp ladning og 16amp ladning? vært interessant å sjekke.

AppleKnocker

Har fulgt litt med på batteritemp ved lading om vinteren. 16a gjør at temp holder seg litt høyere enn med 10a. Jeg vil si at forskjellen er målbar, såvidt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

På litt over 4 år på vegen, og 102.000km, forsvant en prikk i dag.
11 to go.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på lørdag 27. august 2016, klokken 20:25
På litt over 4 år på vegen, og 102.000km, forsvant en prikk i dag.
11 to go.
Da er det vel bare å si gratulerer  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA