Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S 60 Kw utgave for effekt måling i Dynapack i Bergen ønskes

Startet av Tybekk, torsdag 08. mai 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

Tybekk

Hei

Jeg hadde min USA LEAF på service i januar, 2-3 uker etterpå ble den ene prikken på batterikapasitete borte.

Har pratet med flere av selgerene hos Nissan og de sier de ikke har hørt om noen andre leafer som har mistet en prikk enda...

Tror dere det er noe feil?

2011 usa leaf
Lader annenhver dag med 10A
fikk 5 stjerner i bruksmønster, helse og alt på service i januar...


BE

Det er massevis av Leaf som har mistet både 1, 2 og 3 streker. I USA.

Selgere hos Nissan har selvsagt ikke hørt noe  ::)

Grunnen er som regel at bilene har gått i varme strøk, dette er batteridødar nummer 1. Så grunnen til at din har mistet en strek kan jo være det at den har hatt en het tilværelse før du fikk bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Powerflux

Sitat fra: Tybekk på tirsdag 22. april 2014, klokken 18:39

2011 usa leaf
Lader annenhver dag med 10A
fikk 5 stjerner i bruksmønster, helse og alt på service i januar...

Dette styrker ihvertfall min mistanke om at batterirapporten som BARE Nissan kan utføre ikke er verdt noe som helst  ::)
Såvidt jeg husker er spranget til den første baren forsvinner ganske stort, 22% eller noe deromkring, for så å falle med 12% deretter!
Hvis batterirapporten gir full score på et batteri som har mistet såpass mye kapasitet så må jo det sies å være oppsiktsvekkende  :o

Som nevnt over er det mange USA Leafs som har mistet mye kapasitet fort takket være svært høy temp. Særlig Arizona kjørte Leafs har vært utsatt!

Vet du hvor din har gått?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Hvis du ikke vet US-historikken kan du bestille en rapport fra https://www.vinaudit.com/ for $10

Har gjort det med min leaf, og vedlagt er utdrag fra min rapport. Km-standen som står som "current" fra New Jersey stemmer for min bil med Km-stand ved ankomst Norge. Selv om den er solgt i Virginia som ikke er av de varmseste statene kan den jo ha blitt kjørt mye i varmt klima. Bilen min har hatt et stabilt tap i kapasitet på 10% siden levering.

Annen eksempelrapport fra nettsiden: https://www.vinaudit.com/report

Bjoris

Hadde vært interessant å om du har sjekket verdiene gjennom Bluethooth og Leafspy appen og lagt inn verdiene så snart som mulig, da kunne vi visst ca hvilke verdier en har når 1. streken ryker. Kanskje det finnes på US forum, jeg har ikke sjekket.

Jeg er også nyskjerrig på om du får 9 eller 10 streker når du lader til 80%? Jeg slet i vinter med 9 streker av og til, nå etter langtur og en del 100% ladinger er det foreløpig 10 streker hver gang igjen...

Ellers trodde jeg det var 15% tap på første streken og ikke 22%???

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13231.msg208587.html#msg208587

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13855.msg209959/topicseen.html#msg209959
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Powerflux

Sitat fra: bjoris på torsdag 24. april 2014, klokken 13:05

Ellers trodde jeg det var 15% tap på første streken og ikke 22%???

Du har helt rett, jeg blingset skikkelig :-X
"Per the Nissan Leaf Service Manual, the first capacity bar loss represents a 15% loss, while each subsequent bar represents only a 6.25% loss"

http://www.electricvehiclewiki.com/?title=Battery_Capacity_Loss
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Thomas Parsli

Siden det er en US-modell er det mye som tyder på at dette ikke er en feil, men resultatet av høy varme over tid. Hvis du forteller mer om hvor bilen er kjøpt, hvilken årsmodell det er og hvor den er kjørt (i USA) er det lettere å si noe fornuftig.

"Batterirapporten" du får av Nissan er egentlig en "bruksrapport" og forteller lite om batteriets tilstand.
Av naturlige grunner underslår Nissan at batteriet har vært utsatt for sterk varme over tid, siden dette kan resultere i reklamasjoner og søksmål. Selger man en elbil i Arizona må den jo kunne brukes i Arizona...

I USA har flere som har hatt store kapasitetstap fått nye batterier av Nissan, som forbruker i Norge har du neppe andre enn selger å henvende deg til. I utgangspunktet gjelder kjøpsloven og 15% tap på en så ny bil kan ansees som en mangel og gi rett til prisavslag eller annen kompansjon.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leif Leaf

Sitat fra: Tybekk på tirsdag 22. april 2014, klokken 18:39
Hei

Jeg hadde min USA LEAF på service i januar, 2-3 uker etterpå ble den ene prikken på batterikapasitete borte.

Har pratet med flere av selgerene hos Nissan og de sier de ikke har hørt om noen andre leafer som har mistet en prikk enda...

Tror dere det er noe feil?

2011 usa leaf
Lader annenhver dag med 10A
fikk 5 stjerner i bruksmønster, helse og alt på service i januar...

Dette er jo interessant. Jeg vil tro du er den første i landet som har mistet én prikk. Som det er skrevet over skyldes dette med all sannsynlighet tidligere bruk i varmt strøk - selv om 36.000 kjørte km var litt vel tidlig for å miste så mye kapasitet. Første prikk tilsvarer 15% tap, de neste prikkene tilsvarer 6,25% tap så det kan jo hende du ser en prikk til forsvinner i løpet av et par år...

Så vidt jeg vet er det en her på forumet som nærmer seg 100.000 km og hadde ihvertfall fram til tidlig i år ikke mistet noen prikker. Vedkommende regnet med å runde 100.000 i løpet av sommeren - håper han (var det Elbirger?) gir oss en batterirapport da. Leaf er som skapt for norske forhold!
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

emil

Sitat fra: Leif Leaf på fredag 25. april 2014, klokken 09:04
Så vidt jeg vet er det en her på forumet som nærmer seg 100.000 km og hadde ihvertfall fram til tidlig i år ikke mistet noen prikker. Vedkommende regnet med å runde 100.000 i løpet av sommeren - håper han (var det Elbirger?) gir oss en batterirapport da. Leaf er som skapt for norske forhold!

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6280.msg157933.html#msg157933

Noen har mer flaks enn andre...

Bjoris

#9
Som sagt, det hadde vært meget interessant om du kunne tatt en måling med LeafSpy og jeg antar det er flere som syns dette hadde vært interessant å vite hva verdiene var når du mister en strek.

Jeg har en mistanke om at vår er i ferd med å miste en strek. SOH på 85% som nå økte til 86% etter en del 100% ladinger, så jeg lurer på om ikke første streker ryker når vi er nede på 84%, noen som vet? (Min bil var 1 år med 5500 km når jeg fikk den, hadde gått i Florida området som ikke er ett området som skal ha spesielt mye varme, men lurer på om ikke sommeren 2011-2012 var veldig varm også der?).

Det interessante for meg er at jeg har kjøpt bilen med en garanti som skal være "som den norske garantien". Den løper til 11/2016 så jeg har ikke gjort annet enn å varsle importøren om at jeg mistenker betydelig tap av batterikapasitet, men pt er det jo langt fra 70% som vel er det eneste garantien dekker for norske biler så jeg har pt antatt at jeg har lite rettigheter utover at både jeg og selger syns det er kjiipt.

Så er jo spørsmålet om jeg burde ladet til 100% hele tiden nå i "håp" om å komme ned på 70% kapasitet de neste to årene istedenfor å bruke det så bra som mulig slik jeg har gjort siden jeg fikk bilen i april i fjor:) Selvsagt får jeg meg ikke til å gjøre dette og det vil jo fort ende med at jeg har 75% kapasitet uansett, hehe...

Problemet er vel at Nissan har null erfaring med slike saker da dette først skjer på US modellene de ikke har ansvar for!

Jeg har forøvrig sett en Leaf i Norge på finn.no som hadde bare 11 streker for salg til vanlig pris, kjiipt for den som gjorde det kjøpet...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Thomas Parsli

Sommeren 2011 var rekordvarm i store deler av Florida:
http://www.srh.noaa.gov/images/mfl/news/WeatherSummary_2011.pdf

Kombinasjonen av 30+ graders varme over tid og sol som steker på asfalt kan visstnok øke temperaturen så bilen i praksis blir "bakt" (med både over og undervarme) hvis den parkeres i solen.

Jeg er overrasket hvis ikke bilen logger batteritemperaturen, men om den er mulig å få ut uten diagnoseverktøy tviler jeg på (ha ikke sett info om det tidligere).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Tybekk

Det fantes ikke noen historikk på hvilken stat den har kjørt i...

Jeg får ta en telefon til importøren og høre hva vi gjør.

Når det gjelder leafspy osv har jeg ikke duppedingsene som trengs.

Ved blandet kjøring forsvinner en strek av "bensintanken" hver ca 7km om sommeren, hver 5km om vinter. ca 7x12km=84km eller 5x12km=60km. ganske dårlig...

Blir nok land cruiser på meg neste gang.

JBS

Hej Tybekk
Det lyder helt unormalt med din distancere.!
Jeg tror du har et problem, og vil som andre også skriver, få købt og isat Spyleaf.
Det lyder som om du har en eller flere celler som er defektet og ikke kun tab i dem.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

emil

Sitat fra: Tybekk på lørdag 26. april 2014, klokken 22:59
Når det gjelder leafspy osv har jeg ikke duppedingsene som trengs.

OBDII-Blåtann koster ~50kr fra eBay og diverse kinabutikker. Selv bruker jeg en Samsung mobil kjøpt som kontantkort mobil på Elkjøp til 300kr, men det medfølgende kontantkortet er ikke aktivert. Selv en "eldgammel" android telefon vil fungere greit hvis du bare skal lese av status i ny og ne.

Ellers er det kanskje noen på forumet som bor i nærheten av deg og har det nødvendige for å lese ut en status.

Tybekk

Da har jeg bestilt en slik bluetooth dings. Så får vi se om alle flere celler er litt slitne, eller om noen få har tatt kvelden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA