Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla stjålet.

Startet av Mippen, torsdag 08. mai 2014, klokken 09:53

« forrige - neste »

Mippen

Jeg bor på en øy rett utenfor Bergen. Før påske ble det laget noen hundre meter med kollektivfelt. Elbiler har som kjent lov å kjøre i dem. På veien hjem fra jobb lå det en sølvfarget leaf foran meg. Han kjørte i kollektivfelter. Syns det var en god ide jeg også så fulgte på. Av en eller annen grunn valgte han å legge seg inn i det vanlige feltet før det sluttet. Altså omtrent etter 2/3 av feltet. Det er vel 4-500 meter langt. Jeg kjørte til enden der hvor det står et skilt at det er påbudt å svinge til venstre. Ikke en sjel ville slippe meg inn. Selv leafen som hadde kjørt seg inn før la seg fram og sperret mellomrommet for meg slik at jeg ikke kom meg inn. Sviktet av sin egen "bror" til og med. Kom heldigvis en dame som slapp meg inn igjen i køen etter en stund.

Det er først motorvei med 2 felt en vei pluss et kollektivfelt som svinger bort fra motorveien. Motorveien deler seg så i to og blir til 1 felt og 1 avkjøringsfelt som ligger side om side med det nye kollektivfelter. I slutten av kollektivfeltet må man over igjen på avkjøringsfeltet  fordi kollektivfeltet går inn til en terminal.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Din "elbilkollega" hadde nok bare blitt klok av skade. Få fossilbilister liker særfordelene med elbil, og da behandles vi deretter.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Det er akkurat slik egoisme som er med å skaper kø. Det slår ikke feil, hver dag jeg kjører med bilen min til jobb kommer det et felt inn på veien fra høyre. Det er ikke en sjel nesten som kan flette. Alle bare presser seg fram. Jeg pleier alltid å lage en liten luke med enden av dette feltet slik at en bil skal komme seg inn. Det som skjer er at både 2 og 3 biler presser seg inn slik at jeg må stoppe. Det blir ikke god flyt av det. Samme med kollektivfelt. Hvis folk nekter å slippe elbiler inn på veien igjen så blir de stående å sperre og lager kø. Det er med på å ødelegge for elbilene. Det som skjer til slutt er at elbilene ikke får kjøre i kollektivfeltet og da blir det mer kø igjen i det vanlige feltet siden elbilene må kjøre der. Vond sirkel...
Fremtiden er elektrisk.

Willow

Jeg kjører der hver dag. Det er alltid kø i rushen og feltet er laget for at bussene skal komme seg inn på buss-terminalen forbi køen som skal til broen. Som tidligere buss-pendler har jeg ofte stått og bannet akkurat der og ventet på bussen fordi den var sein og sjansene for å rekke den korresponderende bussen på neste terminal forsvinnende liten.
Så min mening er at å bruke akkurat det kollektivfeltet er ingen god ide. Det er å snike 200 meter med kø og en er til hinder for bussene siden en MÅ komme tilbake til det feltet en forlot 200 meter bak.
Så beklager, du får ingen sympati fra meg.   ;)
Jeg slipper alltid folk inn derimot, men om jeg er sulten og stressa kan det være jeg blinker med lysa og fløyter.

Flettinga du etterspør i siste melding har jeg aldri opplevd problemer med, folk fletter fint en til en. Men det er alltids noen tullinger som ikke har lært seg at en skal bruke hele flettefeltet og ikke tvinge seg innpå med en gang. Da blir det tull med flettingen og folk irriterte.

Mippen

Det er kanskje ikke lurt siden det er så kort, men det er fortsatt lovlig for elbil å kjøre der og det er ikke så kjekt at folk faktisk ikke respekterer at elbiler har lov til å kjøre i kollektivfeltet med å slippe de inn. Jeg kommer sikkert ikke til å bruke dette feltet uansett siden det er så kort, men forventer likevel at folk viser hensyn i trafikken.

Vet ikke når på dagen du kjører fra Askøy. Jeg kjører på litt ulike tidspunkt siden jeg har en jobb som ikke er a4. Mest ille syns jeg det er fra rund klokken 07 til halv 8 - 8. Køen står ofte helt bort til juvik for de som er kjent. Når jeg kommer gjennom Tunnelen før broen i retning byen er det alltid dårlig flyt fordi stort sett prøver alltid folk å presse seg fram. Enten bilene som ligger foran meg eller så bilen som kommer inn fra siden. Folk skjønner ikke at de må kjøre helt fram i feltet før de legger seg ut, og gir du plass til en bil for å flette kommer gjerne bil nr 2 og 3 og skal presse seg inn i samme luken. Noe som fører til stopp. Skal gjerne montere gopro kameraet mitt i bilen en gang for å vise. 
Fremtiden er elektrisk.

ZerOmancer

Det er mye krøll med fletting, og kjørefelt som opphører i Bergen. Det skyldes både satans vegvesen og Bergensere.. 8)

-Men med akkurat disse mini-kollektivfeltene på noen få hundre meter som byen har blitt bombardert med i det siste er det mye forargelse ute og går, og det gjelder ikke bare elbiler, men minst like mye drosjer:
Folk blir forbannet på biler som smetter ut av køen for å smite seg inn igjen 200m lenger fremme. Noen tar det til et nesten religiøst nivå...en kollega av meg ville omtrent kjøre over en drosje som presset seg inn fra det lille kollektivfeltet de lagde i Dolviken under arbeidene med Ringvei vest..

2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Mippen

Sitat fra: ZerOmancer på fredag 25. april 2014, klokken 23:03
...Noen tar det til et nesten religiøst nivå...en kollega av meg ville omtrent kjøre over en drosje som presset seg inn fra det lille kollektivfeltet de lagde i Dolviken under arbeidene med Ringvei vest..

Har faktisk opplevd noe lignende på danmarksplass. Ikke i et kollektivfelt da. Var en lastebil som kjørte inn i en personbil flere ganger med vilje fordi han ikke fikk slippe inn i luken.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA