Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig noe nytt om Model-X

Startet av autofil, onsdag 07. mai 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

emil

Noen som har noe info om laderen (CHAdeMO) på Skagerak Arenda?

Er den operativ og stabil, operativ innimellom eller helt død?

Må en tur nordøstover fra sørlandet og den laderen vil være avgjørende om det blir Leaf eller fossilbil.

svingen

mener jeg lest får en tid tilbake på ladekarte att det står en semi hurtiglader inn hos ABB i skien og det var mulig og komme hit hvis det var feil på den andre,det var kun åpent på dagtid mener jeg og lese,kanskje greit og ta en tlf til dem og forklare saken og att du trenger og lade,ville overasket meg stort om dem var vansklige så lenge du kommer mellom 08:00 og 16:00 vil jeg tro.
Den her var kun Chademo men det gjør jo ikke deg noe ;)

Det var en kar fra ABB som skrev det her mener jeg :) (var med en gang den kom opp mener jeg)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Trenger en eller to ladinger fredag ettermiddag/kveld. Tror ikke veldig mange vil jobbe overtid da for å slippe meg inn :)

Turen er Arendal -> Larvik (stopp på 1-2t) -> Arendal med pasasjer, litt bagasje og bikkje. Kunne nok klart å kommet meg til Larvik med et lite 16A luftebikkjestopp, men da er jeg helt tom i Larvik og sliter med å komme tilbake. Hadde de planlagte hurtigladerne på Rugtvedt og/eller Larvik vært i drift hadde det ikke vært noe problem...

Planen var egentlig å ta fossilbilen, men den har fått noen stygge dødskramper i det siste og hoster og harker så eksosen tyter ut alle steder uten at det blir noe fart forover..


LeifEgge

Denne laderen er ikke operativ for øyeblikket. Var der i påsken og da hang det en lapp om at den ute av drift. Status kan forøvrig sjekkes her: http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet

ArneS

Vi har dessverre måttet stenge denne semihurtigladeren på ubestemt tid pga noen uklarheter angående CE sertifisering for dette produktet.
Vi har kun 2 slike i Norge og produserer ikke dette produktet lenger.
Ingen av de andre hurtigladerne fra ABB er påvirket av dette.

Vi jobber med å finne løsning på dette men må nok påregne noen uker nedetid på semihurtigladeren i Skien.

Med Vennlig Hilsen
Arne Sigbjørnsen
Produktsjef ABB Norge
P85+ Signature (solgt)
P85DL

emil

Da utgår elbil som alternativ for enda en lengre tur...

Da må jeg heller sette ressursene inn på å finne feilen på fossilbilen eller få lånt en bil jeg kan ha bikkje og bur i.

Egentlig litt utrolig at strekningen Arendal-Drammen ikke er bedre dekket med hurtigladere. Ser jo det samme på Kristiansand-Stavanger, men der er det ihvertfall ting som er under montering.

el-snorre

Lenge, mulig flere uker.

Elbilforeningen har vært i kontakt med ABB. Denne laderen kommer til å være nede i lengre tid. Det kan hende at hele laderen faktisk kommer til å bli byttet.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Mikmik

Sitat fra: emil på onsdag 23. april 2014, klokken 16:47

Egentlig litt utrolig at strekningen Arendal-Drammen ikke er bedre dekket med hurtigladere. Ser jo det samme på Kristiansand-Stavanger, men der er det ihvertfall ting som er under montering.
Helt enig med deg emil.
Det virker som alle sitter på gjerdet for øyeblikket.
Ishavsveien venter på Kiwi/Nissan. De venter på Statoil. Og de venter på Ishavsveien......

Etter min mening er den kommersielt sterkeste Statoil. De har infrastruktur og kommersielle interesser (venteburger +++) at de burde benytte denne unike muligheten til å sette føringen for dette markedet.....?
Men det blir vår jobb å prøve å påvirke. ;-)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

el-snorre

Ikke trekk Statoil inn i dette, de burde vært en aktør men har ingen konkrete planer om DC-lading.

Ishavsveien venter på at regjeringen skal justere tilskuddsrammen samt legge millioner av kroner i potten, før de beslutter investering. I mellomtiden har de båndlagt en rekke lokasjoner som blokkerer for andre aktører.

Mer om Nissan-Kiwi sine planer vi få vite i puljer fra mai og utover.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

emil

Kunne betalt mye hurtiglading hos Ishavsveien for delene jeg har kjøpt inn til og byttet i fossilet idag, og de kommende bensin og bomkostnadene koster mer enn om hele turen hadde blitt ladet fra dem...

Men vi kan vel igjen legge hatet vårt på Ishavsveien for manglende hurtigladere. De gikk stort ut og lovet hurtigladere flere steder allerede i fjor høst, det gjorde helt sikkert at andre ikke har kommet på banen på de mest aktuelle stedene. Så var det vel noe med at de utsatte utbygging fordi de ikke ville ha kun CHAdeMO ladere og det var ventetid på de kombinerte laderene. Og til slutt kom noen forferdelige priser og betalingsmåter som gjorde at de omtrent ble svartelistet av hele elbilmiljøet. Etter det har det vært stille og nye utsettelser...

Tror ellers noen kunne tjent godt til sommerferien hvis de fikk opp hurtiglader rundt Sandefjord og Rugtvedt. Da kunne man kommet greit til sørlandet på en halv dag med de fleste nyere elbilene.

emil

Sitat fra: ArneS på onsdag 23. april 2014, klokken 14:12
Vi har dessverre måttet stenge denne semihurtigladeren på ubestemt tid pga noen uklarheter angående CE sertifisering for dette produktet.

Så egentlig er det ingen feil med laderen, den har bare blitt skrudd av fordi den ikke er "godkjent"?

ArneS

Sitat fra: emil på onsdag 23. april 2014, klokken 22:46
Sitat fra: ArneS på onsdag 23. april 2014, klokken 14:12
Vi har dessverre måttet stenge denne semihurtigladeren på ubestemt tid pga noen uklarheter angående CE sertifisering for dette produktet.

Så egentlig er det ingen feil med laderen, den har bare blitt skrudd av fordi den ikke er "godkjent"?

ja, det er korrekt
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Mikmik

Sitat fra: el-snorre på onsdag 23. april 2014, klokken 21:07
Ikke trekk Statoil inn i dette, de burde vært en aktør men har ingen konkrete planer om DC-lading.

Ishavsveien venter på at regjeringen skal justere tilskuddsrammen samt legge millioner av kroner i potten, før de beslutter investering. I mellomtiden har de båndlagt en rekke lokasjoner som blokkerer for andre aktører.

Mer om Nissan-Kiwi sine planer vi få vite i puljer fra mai og utover.
Jeg er ikke sikker på hva du mener her.

"Ikke trekk Statoil inn i dette"
Hvis du mener at Statoil inn i denne tråden er jeg enig og beklager at tråden går "off topic".

"Statoil ingen konkrete planer om DC-lading."
Når jeg leser i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13663.0.html
ser det da ut som de skal bygge om sine ladere på Fornebu, Majorstua, Økern og Minnesund.
For min del er CCS aktuelt.

"Ishavsveien venter på at regjeringen skal justere tilskuddsrammen samt legge millioner av kroner i potten, før de beslutter investering."
Det er vel og bra statlig tilskudd, men jeg syntes det høres ut som Ishavsveien ikke har det kommersielle viljen, (og kanskje økonomisk evne), til å gjennomføre. Først vente på justering av ramme, så ytterlige tilskudd, før de beslutter....... Dette høres ut som mange måneder venting.
En aktør som feks Statoil har økonomi. Og hvis de ser kommersiell nytte kan det plutselig stå 70 nye DC-ladere fordelt på strategiske steder.......?

Bare for å si det har jeg ingen preferanse om jeg lader på Kiwi, Ishavsveien eller noe annet sted. Dette må tilgang og etterspørsel styre.  ;)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

emil

Sitat fra: Mikmik på torsdag 24. april 2014, klokken 09:29
Bare for å si det har jeg ingen preferanse om jeg lader på Kiwi, Ishavsveien eller noe annet sted. Dette må tilgang og etterspørsel styre.  ;)

Jeg kan også betale til hvem som helst bare jeg får muligheten til å lade og til vanlig slipper å betale 100 (eller 500 som ishavsveien prøvde seg med) for 5kWh med strøm...

Skal man kun betale for tidsbruken må laderene i tillegg komme så tett at man kan lade fra 10% til 60-70% der ladingen går fortest og så kjøre videre til neste og gjøre tilsvarende der istedenfor å måtte lade til 80-90% og krype seg inn på skilpaddemodus på neste lader.

el-snorre

Dette med Statoil gjelder bare i denne tråden eller området vi diskuterer.

Statoil er i ferd med å oppgradere sine DC-ladere til multiladepunkt Combo og chademo, samt noe AC22 eller 43kW
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA