Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Greenpeace: Nei til elbiler !

Startet av henrikdagfinrud, mandag 01. desember 2008, klokken 17:47

« forrige - neste »

henrikdagfinrud

Jeg er lykkelig forelsket i min Think City 2001. Som kjent fører en forelskelse med seg endel farer - det er stor sjanse for at kjærligheten er forbudt, umulig eller usannsynlig. I mitt tilfelle dreier deg seg om at jeg ikke er i økonomisk situasjon som tåler batterihavari. Den tåler heller ikke de verkstedregningene som det viser seg nødvendig å betale for å holde en Think fra 2001 i live.

Mitt spm til dere er: Er en Smart i ca samme prisklasse som en Think (60 000-100 000 kroner, for dere petimetere) mer driftsikker enn en Think? Vil det totalt sett koste meg mindre å ha en Smart resten av studietiden, hvis man regner inn bussbilletter til Sandefjord og Trysil med jevne mellomrom for å pleie familiekontakter? Vil jeg i tillegg sove bedre om natta, når jeg ikke tenker på at jeg kjører rundt i en tikkende bombe? En bombe jeg riktignok er dypt forelsket i.

For ordens skyld; jeg lover evt å gjøre comeback som Think-eier så fort den nye utgaven kommer på bruktmarkedet.

cra

Nå kjenner jeg ikke til Smart spesifikt, men der er vel "mer som kan gå galt" på en slik enn på en elektrisk bil, selv om det nok ikke kommer i nærheten av kostnaden for et sett med nye batterier. For øvrig vil en think kunne vare svært lenge om du følger de råd du kan få på forumet her vedrørende battervedlikehold og bruk. Største usikkerheten er vel at det kan være vanskelig å kjenne statusen på batterier man kjøper brukt.

Når det gjelder en Smart så vil vel driftsikkerheten gjenspeiles litt i alderen på bilen. Har selv en 9 år gammel VW caravelle der alle servicer er fulgt, men det er stadig noe småtteri. Et gåent start-batteri var det siste, før det så var det et sett med bærekuler, sentrallåsen på pasasjerdøra er gåen, jeg har et relé til dieselpumpa som skranter og kobler ut innimellom, og oljeskift er ganske dyrt om du ikke kan gjøre det selv. (årlig oljeskift koster mye mer enn en vanlig vannfylling.) Hver for seg koster det ikke all verden, men til sammen er det utgifter nok til at jeg lett kunne driftet sikkert tre-fire think'er i året. Desverre er vi foreløpig avhengig av å ha en minibuss....

Jeg tror i alle fall at så lenge du unngår batterihavari så vil du i løpende utgifter komme billigere unna med en think, og på en fosilbil er du heller ikke garantert at motoren ikke skjærer seg. Fellesnevner her er at du må "bruke bilen riktig" for at den skal vare. Grisekjøring på kald motor, for lite olje og for lite kjølevæske tar knekken på motoren i enhver bil til slutt.

Om batterpakken ryker så er det jo heller ikke gitt at du må skifte hele pakken. Det kan holde med noen få celler, og da trenger det ikke bli så veldig kostbart - relativt sett. Du kan jo sette av en sum pr kjørte mil tilsvarende det du måtte ha betalt i bensin på en annen bil, og ha dette til uforutsette utgifter. Det blir mye penger etterhvert. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Må si meg enig med Cra her.

Har selv både Smart roadster, og Div. elbiler.

Bare forskjellen i årsavgift er nok til å dekke inn servicekostnaden på Thinken.

Det du skal gjøre er å ta godt vare på batteriene dine. De skal dobbelt så ofte på service som det bilen selv gir beskjed om, eller omtrent hver 3-4000 km.

Ta gjerne service hos en entusiast i stedet for verksted, så får du også bedre oversikt over vannforbruk etc.

Dersom du gjør dette bør batteriene holde, og om de likevel svikter er det hjelp å få her på forumet, og for helt andre priser enn det Ford vil ha deg til å tro. Dermed kan ingen fossilbiler konkurrere med lavere driftskostnader.

Smarten er ganske tørst på bykjøring. Vår bruker 0,7l/ mil, og bom, parkering, ferger, oljeskift etc koster det og. For ikke å snakke om kostnaden med å bytte bil.

Nei, les de rådene som gis på forumet, og behold Thinken, og om kort tid kan du heller vurdere en ElSmart
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

henrikdagfinrud

Dere bruker de samme argumentene som jeg bruker når jeg skryter av bilen... :)

Jeg følge alle råd; utfører vannfylling og sjekk hos Hr Lunde (med ca 4 liters intervaller på batterivannet), tar alle hensyn til batteriet osv. Allikevel måtte nettopp bakakslingen byttes, og laderen blåste sikringen i ett sett, så den trengte en ny sikringsboks (ikke ny lader, bare sikringsboksen). Totalt 17 000 kroner.

Mao, jeg er ikke bekymret bare for batteripakka - jeg tror på at man kan kjøre lenge med dem bare man passer på dem. Det er bare det at den bekymringen kommer i tillegg til alt "det vanlige". Jeg lurer på hvorfor jeg skal betale nærmere hundre tusen for en bil som gir meg grå hår, tar meg så vidt utenfor bygrensa hvis jeg vil nå hjem igjen, gir meg gikt i kulda og som i realiteten ikke er noen investering for miljøet. Verdens mest miljøvennlige bil er en fossilbil! En Polo.

Så, det jeg er ute etter er overtalelse. Eller bekreftelse. Blir virkelig kostnadene lavere? Mye av det som nevnes ift fosilbilen går faktisk i stykker på Thinken også. Dører, låser, bærekuler, akslinger, hjul osv er det samme som på en "vanlig" bil.

Jeg må bare få presisere til sist; dette er ikke min bil nr to. Dette er mitt primære fremkomstmiddel, og jeg er helt avhengig av at den tar meg til jobb. Hver dag. Ikke bare til butikken. 

henrikdagfinrud

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. november 2008, klokken 15:35

Bare forskjellen i årsavgift er nok til å dekke inn servicekostnaden på Thinken.

Det du skal gjøre er å ta godt vare på batteriene dine. De skal dobbelt så ofte på service som det bilen selv gir beskjed om, eller omtrent hver 3-4000 km.


Mener du virkelig dette? At du fortsatt sparer penger hvis du har Thinken på service ca hver 350 mil? Hvor mye er det i årsavgift på en Smart, og hvor ofte må den på service? Jeg spør fordi jeg er førstegangseier, og kan lite om bilhold generelt.

Catalyzator

Heisann  ;D   
Nå skal jeg "kaste litt el-fluid på bålet" her.....

Du nevner innledningsvis at du regner ca 60-100000kr bilinvestering ?
Hva med å kjøpe en pina ny REVA ? De selger dem jo for 91000kr komplett
etter hva jeg ser på annonsene der og da er alt nytt og burde kunne fungere
plettfritt og bekymringsløst en god stund. Eller er du avhengig av høere hastighet
enn den oppgitt 80km/t   ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

cra

Ikke noe dumt forslag, Cat. Ser at batteripakken er estimert til å vare i 2-4 år (fritt etter hukommelsen), alt ettersom hvor langt man kjører i året, og en ny pakke koster bare 17.000 (Ja, jeg sier bare 17.000 :) ).  Tipper man kan klemme mer ut av disse også, hvis man steller bra med dem.

Høyere hastighet en 80 er det vel få plasser man har bruk for, men det kan jo være andre kriterier som spiller inn. Tryggheten er den første jeg kommer på, siden Reva er en 4-hjuls motorsykkel. (Har likevel veldig lyst på en slik selv, for de ser skikkelig snertne ut, og er forholdsvis rimelige, ikke minst for ny batteripakke.) "Lykkelig forelsket" er kanskje det sterkeste argumentet for å ikke kjøpe ny Reva men beholde nåværende think. ;)

Men, hvis jeg oppfatter henrikdagfinrud riktig så eier han allerede en think, men vurderer å "forlate skuta *før* den evt. springer lekk", fordi han ikke har råd til å koste nye batterier i prisklasse 60-100.000.

Likevel er også jeg av den opfatning at dersom man steller pent med bilen så kan den vare lenge. At noen deler slites og må byttes er ikke til å komme unna.

Var for øvrig innom Anda Olsen og kjøpte vann i dag, for det nærmer seg faretruende nye 4.000 km kjørt for min del også. gjorde vanndservice for første gang selv i sommer, og et par ladinger senere klarte jeg litt over 109 km på en lading. :D  Regner ikke med å klare det samme nå som det er vinter, men håper på litt bedre resultater enn i dag; det føltes som det var i grenseland inklusive omturen i Ålesund på 0 grader og slaps.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#7
Sitat fra: henrikdagfinrud på tirsdag 18. november 2008, klokken 16:05
Mener du virkelig dette? At du fortsatt sparer penger hvis du har Thinken på service ca hver 350 mil? Hvor mye er det i årsavgift på en Smart, og hvor ofte må den på service?

"Cluet" er hvor mye en må betale for å fylle for en snau 100 lapp i vann pr. 4000 km. Skal en betale spesialistpris på godt over 1000 kr for å koble opp diagnoseapperatet og be om servicelading kommer en kun 8000 km i året på besparelsen den reduserte årsavgiften på elbil gir, men har en apperatet selv, eller er med i en klubb ala Agder elbilforening kommer en VELDIG mye lenger.

Årsavgiften på Smart er jo som alle andre fossilbiler på nesten 3000 kr, mens Elbil betaler like under 400 kr.

Når det gjelder reperasjon, så kan alle biler få behov for dette. Igjen kan dette gjøres rimeligere ved bruk av brukte deler. Think bruker deler fra Saxo, som er produsert i millioner av eksemplarer. Dermed burde enhver hugger ha en bakaksel eller andre deler på lager. Andre deler får her på forumet under kjøp og salg.

"Ingen" Elbil skrotes uten at delene tas vare på, og det betyr at delene en kan komme til å trenge ligger hjemme hos en eller annen entusiast.

Det gjør det forresten også når det gjelder Smart biler. Trenger en noe er det bare å ta en tur innom Ebay, så finner en alt en kan ønske seg, og ofte til drømme priser. 

Smarten skal ha service for hver 10000 km, men dette kan gjøres selv. Det er snakk om enkle ting som bytte av motorolje, ( Mobil1 kjøpt hos Europris til 100 kr literen, og 4 liter pr. service) oljefilter, og luftfilter. Ventilene er hydrauliske, og motoren har kjetting, så ingen bekymring der. 6 stk tennplugger må byttes for hver 40-60000 km, og egentlig skal en koble opp diagnoseapperat og aktivisere kollisjonsensoren for å sjekke at motoren stopper og nødblinken starter, men trenges dette virkelig for hver 10000 km?

Ellers blir det jo bremseveske hvert annet år uansett biltype, og smøring av dører og andre bevegelige deler. 

Til sammenligning så jeg nettopp "tilbud" på service på trøsykkel til 399 kr. Da fikk en luft i dekkene, olje på kjettingen, og justert bremser og gir. For et mindre beløp kan en kjøpe Biltema sin sykkelhåndbok, og kjedespray, og gjøre jobben selv. Neste gang, har en boka, og kjedesprayen, og en sparer 399.- kr på noen minutters stell. ;)


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA