Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Posten ser ut til å okkupere 2 av 6 offentlige ladeplasser i Ålesund

Startet av cairnz, onsdag 07. mai 2014, klokken 21:04

« forrige - neste »

Øggen

Kjørte ca 8000km på mine Hakka8. De så snø kanskje 6 dager, resten bar asfalt. P85, luft men relativ rolig kjøring grunnet pigg. NULL skjevslitasje.

RoadRunner

10.000 km kjørt på R2 som levert fra Tesla. Rotert forskriftsmessig etter 5000km.
Ca 1.5-2 mm differanse da jeg byttet til sommerdekk. Lite snø i Sør-Trøndelag og på Nordmøre i vinter.

Fikk kjørt 5000km på Eagle før vinteren kom - der var det ca 2mm differanse, har kanskje hatt litt roligere høyrefot i vinter.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Muffinman

Tror jammen den roteringen skal få være. Da blir det å skru hjul 8-9 ganger i året for min del om jeg klarer å treffe med en rotering når vinter/sommerhjul likevel skal skiftes. Det er noe galt hvis det er nødvendig å holde på slik.

RoadRunner

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. mai 2014, klokken 17:56
Tror jammen den roteringen skal få være. Da blir det å skru hjul 8-9 ganger i året for min del om jeg klarer å treffe med en rotering når vinter/sommerhjul likevel skal skiftes. Det er noe galt hvis det er nødvendig å holde på slik.
Kona slet 2mm på sommerdekkene på en sesong på vår -98 Audi A6, mens det ikke var målbar forskjell på dekkene på Buddyen jeg kjørte i samme peride. Min konklusjon er at slitasjen er direkte avhengig av høyrefotens glede over å kjøre en bil som responderer :-), normalt ikke noe galt med kjøretøyet ;-)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

krister461

Jeg rakk å kjøre ca 4500km med mine pirelli vinterdekk fra starten av mars til starten av mai, med et snittforbruk på 220 med stålfjærer. Etter dette hadde bakdekkene ca 5,5 mm dekkdybde og fordekkene ca 8 mm.

I tillegg har alle fire dekkene en tynn stripe med ekstra slitasje ca midt på (se bilde). Kanskje 48 psi er litt for mye?

Muffinman

#35
Tok en avsjekk på mønsterdybden i dag. Monterte to nye R2 bak i høst, og de har nå rullet 16.000km. Driveunit ble byttet på ca. 37K og da ble også hjulinnstilling foretatt (vinterhjul montert på 41K). Driveunit ble på nytt byttet ved ca. 51K, og på arbeidsordren stod det at de hadde justert hjulvinklene igjen. Bilen er gått 57K i skrivende stund.

Det viser seg at innsiden av bakhjulene er slitt ca. 2mm mer enn utsiden (6-7mm mot 4-5), innerkanten er avrundet og mønsteret på innsiden bærer preg av å ha vært utsatt for ett eller annet. Trapping kan man vel si. Jeg hadde INGEN skjevslitasje på 21" sommerhjulene fra hjulinnstilling ble foretatt ved 37K til vinterhjulene ble montert på 41K. Men nå frykter jeg at hjulvinklene kanskje ble skiplet når DU ble byttet for andre gang. Med slike utslag på 19" R2 er jeg skeptisk på hva som vil skje når de langt mer følsomme 21" blir montert i vår.

Autosenk er avskrudd, og jeg kjører i standard høyde. Hvordan ser bakdekkene deres ut, er det synlig eller målbar forskjell på innside og utside?

EDIT: Ved siste DU-skifte ble mønsterdybden målt til henholdsvis 7mm på utside og 6mm på innside. Forskjellen ser altså ut til å ha doblet seg på 6000km. Normalt eller er disse bilene bare slik?

cairnz

jeg har kjørt r2 foran i ca 33k km, de har fortsatt 7-8mm igjen. de to bak har gått ca 20k og har også 7-8 mm igjen ved siste sjekk (8.jan)

kjører man rolig så varer de veldig lenge. jeg har hjulstillingskontroll-papirer en plass om det er av interesse

skal sjekke for skjevslitasje også
Elbilist

Muffinman

Hmm, har kjørt veldig rolig med disse. Omtrent bare langkjøring, riktignok for det meste på bar vei. Framdekkene er rullet 35K og er mindre slitt enn det andre settet med bakdekk. Ingen feilslitasje på framdekkene bortsett fra det som ble forrige vinter sannsynligvis som følge av en defekt bærearm på venstresiden.

BMW850

Sitat fra: krister461 på lørdag 24. mai 2014, klokken 11:31
Jeg rakk å kjøre ca 4500km med mine pirelli vinterdekk fra starten av mars til starten av mai, med et snittforbruk på 220 med stålfjærer. Etter dette hadde bakdekkene ca 5,5 mm dekkdybde og fordekkene ca 8 mm.

I tillegg har alle fire dekkene en tynn stripe med ekstra slitasje ca midt på (se bilde). Kanskje 48 psi er litt for mye?


Hvorfor kjører du med 48psi når du skal ha 45? Kjører Pirelli selv og de har jo ikke problemet med for mye mykhet som Hakka osv...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

krister461

Tja. Det er vel gammel vane å ta i litt ekstra. Trykket synker jo fort litt når det blir skikkelig kaldt etc. Men dette var sist vinter. Bruker 45 nå.

Muffinman

#40
Tok av ene bakdekket i dag for å bytte ut en liten skrue med en plugg. Disse er nå kjørt ganske nøyaktig 20.000km, og bærer tydelig preg av skjevslitasje. Måling viseri underkant av 3mm på innside, og litt over 5mm på utsiden. Har Tesla gjort noe feil ved hjulstillingskontrollene ved de to DU-byttene, eller kanskje noe er løst? Og ikke minst, hva skjer når 21" monteres til våren? Det var fint lite feilslitasje å spore i fjor sommer etter at hjulinnstilling ble gjort. Kjenner jeg er _litt_ lei nå. Har hatt betydelige utgifter og brukt mye tid fordi denne bilen har spist opp dekkene før tiden og det har vært fint lite hjelp å få fra Tesla - skal det være slik eller snakker vi om ny feil?

Hvis det skal være slik blir bil nr. 2 avbestilt.

EDIT: Foruten mønsteret, legg merke til profilen på dekkskulderen på de to nærbildene. Innsiden er betydelig avrundet i forhold til yttersiden.

Muffinman

Man kan jo spekulere i om det er amerikansk personell som har utført arbeidet med DU-bytte og påfølgende hjulinnstilling, og om de ble informert om  dette med desimalgrader ... ::)

Krishell

Det er normalt at innsiden er mere slitt. Må tilbake på 70tallet, da biler hadde stivbakaksel æ. Da slet de likt på innsiden og utsiden ;)

Muffinman

Tja, vinterdekkene jeg tok av i fjor vår hadde samme tendensene, men ikke like ille. Og jeg målte ingen skjevslitasje på 21" etter at jeg fikk utført hjulinnstilling for egen regning i fjor sommer. Så jeg er ikke overbevist. Har sendt bildene til Tesla, regner med standardregla om tung bil, store krefter, likens på tilsvarende biler etc. Den som lever får se.

RaBalder

#44
Er det mulig å plassere slitasje i en del båser?

Hvis vi forutsetter at hjulene har vinkler og justeringer som er i henhold til Model S spek.

[1] Hvis jeg drar på ordentlig idet bilen går rett fremover og ikke svinger, da skal bakdekkene slites. Men det skal ikke være skjevslitasje.  ???

[2] Kraftig regen med stort sett rak kjøring (ikke sving) skal vel heller ikke føre til skjevslitasje.  ???

[3] Kraftig pådrag eller regen i sving (dvs. gode sidekrefter), vil det føre til skjevslitasje?

[4] Høy fart gjennom sving uten pådrag eller regen, vil det føre til skjevslitasje?


"Dekkene skal vel i utgangspunktet ikke slites skjevt uansett hvordan sjåføren kjører"
Den påstanden er jeg usikker på  ::)




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA