Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekladd med både 10a og 16a - hvordan velge ?

Startet av Marecat, onsdag 07. mai 2014, klokken 16:29

« forrige - neste »

Marecat

Aktuelt å begynne å pendle mellom Sandefjord og Drammen med I-miev, avstand ca 85 km,vil det lønne seg å bruke C mode fremfor D for maksimal rekkevidde? E18 er lite  kupert på den strekningen . Hvilken hastighet er optimal uten å lage kø i "taperfilen"

tomrh

Ang. kjøring i ulike modi se flg. tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9962.0.html
Har ingen dokumentasjon på effekten, men det kan virke som om B og C sparer litt energi ved høye hastigheter mens D er optimal for lave hastigheter og mye start/stopp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Jafo

Forskjellen mellom C, D og B er bare hvor kraftig motorbremsen blir når en slipper gassen.

Som nevnt av Tomrh så er det diskutert her tidligere om det er andre forskjeller i tilegg:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9962.0.html
men jeg er fremdeles i den oppfattning at det kun er placebo :)

Så ved å bruke B for alle oppbremsinger vil du regenerere mest strøm tilbake til batteriet.
Tanken bak C er at du ikke skal få slike "oppbremsinger" når man slipper gassen som igjen skal gi mest komfort for fører og passasjer.

Hvis du er litt "ufølsom" på pedalen og slipper den oftere enn det er behov for (holder ujevn fart) kan det være at D eller C vil gi mer rekkevidde, men B vil lade batteriet mest når en slipper gassen. (Hver gang du bruker bremsepedalen taper du energi)

Sparekjøring ligger ikke helt for meg, så optimal fart får andre svare på, men det jeg klarer å klemme opp mot 10 mil på motorveien med er å finne en trailer som ligger mellom 80 og 90 og ligge relativt tett bak, "slipstreaming"...

breitling

Det er tre ting som er viktige for rekkevidde: hastighet, hastighet og hastighet. Glem girmodus. Kjør 60 km/t og få flere km å rute med. Det er avgjørende for lengre rekkevidde.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Jafo

Når trafikken forøvrig går i 100-120 på motorveien vil ikke jeg anbefale en fartsforksjell på opp mot 60 kmt  for noen skarve ekstra km rekkevidde... (skal en ligge i 60 finnes det forhåpentligvis andre mindre veier å benytte)

tomrh

Sitat fra: Marecat på tirsdag 22. april 2014, klokken 05:06
Aktuelt å begynne å pendle mellom Sandefjord og Drammen med I-miev, avstand ca 85 km
Om vinteren holder ikke i-MiEV'en til 85 km på motorvei rett og slett. Bare hvis man unngår motorvei og kjører uten varme. Ellers må man regne med en hurtigladestopp underveis.

Anbefaler å kjøpe Nokian Hakkapellitta R2 i dim 185/55-15 på bakdekka, de har svært liten rullemotstand (egen erfaring), gir deg kanskje 5-10 km ekstra på vinteren i forhold til de medfølgende Continental-dekka.-
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

helgeo

#6
Tror ikke gearvalg har stort å si for rekkevidden. Etter ca 6000 km med blandet kjøring i bytrafikk, motorvei og ganske mange turer gjennom Rennfast og Finnfast har jeg kommet frem til at det er like så greit å bare bruke "D".

Man blir fort vant til å slippe gasspedalen varsomt opp og behøver derfor ikke "C" for å få komfort.

Selv i de bratteste nedoverbakkene blir det for mye bremseeffekt i "B" om man slipper gassen helt.

Og tråkker man lett på bremsepedalen så får man mer regenerering før bremsene begynner å ta, en tilleggsfordel med å gjøre dette fremfor å bruke "B" er at man får vist frem bremselysene til de som kjører bak.

Så personlig synes jeg "B" og "C" modusen er unødvendig. Eventuelt kunne man sikkert brukt bare "C" og bremset forsiktig hver gang det er mulig å regenerere litt. Da ville bremselysene vært mer i bruk.

En annen tanke som slår meg mens jeg skriver dette, burde det ikke vært automatiske bremselys som tenner dersom retardasjonen er over et visst nivå?

Ang. optimal hastighet: Jevn hastighet er viktigst, og unngå akselerasjon i oppoverbakke. Luftmotstanden øker veldig fort (kvadratisk?) i forhold til hastighet. Opplever at strømtrekk er moderat helt opp til 80 - 90 km/t, men øker jeg til 100 - 110 så forsvinner rekkevidden fort.
i-Miev 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA