Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Estimert Levering - e-Golf

Startet av Mippen, onsdag 07. mai 2014, klokken 13:57

« forrige - neste »

Mippen

Nissan kommer kanskje som første bilmerke med en ny variant av sladrespeil som har vært uforandret i generasjoner. I stedet for et speil blir det nå en skjerm også er det et kamera bak i stedet. Forløplig kommer det på en nissan suv også på racerbil, men vi kan sikkert vente å se det på nissan leaf eller andre elbiler som de kan finne på å produsere etter hvert.

http://www.tk.no/motornytt/article7308193.ece

Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på mandag 21. april 2014, klokken 22:39
Nissan kommer kanskje som første bilmerke med en ny variant av sladrespeil som har vært uforandret i generasjoner. I stedet for et speil blir det nå en skjerm også er det et kamera bak i stedet. Forløplig kommer det på en nissan suv også på racerbil, men vi kan sikkert vente å se det på nissan leaf eller andre elbiler som de kan finne på å produsere etter hvert.

http://www.tk.no/motornytt/article7308193.ece
Da håper jeg kamera sitter på innsiden av bakruten, ellers ser man ingenting etter 500 meter kjøring.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sigurdi

Tja usikker om jeg synes dette er en stor fremgang, bruker speilet også til å sjekke hvorfor det er slåsskamp i baksetet. :-)

Samtidig, når de først har kamera til å se bakover, hvorfor ikke legge LCD i synsfelt, eller like utenfor, slik at en bare kan ta blikket litt til siden eller opp.

Er det for mitt i normal syns feltet vil det nok være forstyrrende, men mulig en hadde blitt vant med å ha det f. Eks lavt i vindu.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Mippen

Det jeg tenker som dere også har nevnt er at det er greit å ha muligheten til å se hva som skjer bak i bilen. Jeg er også skeptisk til kamera bakover for jeg har ryggekamera på leafen min, og Nissan har brukt slikt siden 2001 i Nissan primera. Det har ikke blitt så mye bedre på den tiden. Ser helt klart en del begrensninger med patenten slik det er i dag. Tenker på smuss, sollys osv.

Hadde de klart å lage et speil som kunne brukes som et speil og som en skjerm hadde det vært bedre. Det burde være mulig med dagens teknologi. Får til og med kjøpt speilfilm til mobiltelefoner slik at når lyset på skjermen er av kan man bruke den som et vanlig speil. Ser for meg noe av det samme her. Hvis ikke blir det ikke brukbart i mer enn 500 meter om vinteren som kjell leaf  nevnte.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Har lest om det nye speilet nå, det kan også brukes som vanlig speil heldigvis.

Mippen

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 22. april 2014, klokken 16:06
Har lest om det nye speilet nå, det kan også brukes som vanlig speil heldigvis.

Det var betryggende :)
Fremtiden er elektrisk.

offpist

Hadde heller sett de byttet ut sidespeilene med kameraer.
De står for mye av luftmotstanden og vindsuset når man kjører.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mippen

Problemet mer kamera er smuss og sollys (blending). Når jeg rygger ut bilen når solen har stått opp får jeg den midt i ryggen slik at jeg ikke ser noe bakover på skjermen. Må bruke speilene. Samme når det regner, dårlig sikt. Om vinteren - dårlig sikt. Ellers er konseptet bra, men spørsmålet er hvor godt det fungerer på norske veier. I LA hvor solen skinner og det ikke er saltsørpe om vinteren fungerer det sikkert ok.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: offpist på tirsdag 22. april 2014, klokken 22:09
Hadde heller sett de byttet ut sidespeilene med kameraer.
De står for mye av luftmotstanden og vindsuset når man kjører.
Hvor ville du hatt skjermen for sidespeilene ?
Du kan ikke ha bildet i den store skjermen i midten. Når du skal foreta en forbikjøring må du sjekke sidespeil og dødvinkel, da må sidespeilet være der det er, altså så nær dødvinkelen som mulig, samtidig skal du se forbi bilen som ligger foran deg. Dagens sidespeil bør være der de er.

RonnyR

Annet problem jeg kan se for meg med å bytte ut speil (som f.eks Tesla snakker om) med kameraer er at du gir ikke en mulighet til mot-trafikkanter til å se at du har lagt merke til de i speilene. Dette er noe jeg selv bruker veldig når jeg kjører motorsykkel for å være sikker at de har oppdaget meg.

Mippen

Er det noen som vet noe om løsningen til tesla? Hvordan løses de praktiske utfordingene som nevnt?
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

X demo bilen hadde view for sidespeil på samme skjerm som speedometer, men på hver side. Så du kunne se ut sidespeilene ved å se rett frem, der kjøre henvisningene er på kartet.

Død vinkel kan elimineres med kamera, med kamera plassert i små hus der du normalt har speil, bør ikke gi noe serlig mer smuss en du får på sidespeilene.

Blending fra lys kan du nok oppleve, men det får du med vanlige speil også.

Så for sidespeil, tror jeg det er mer gevinst og fordeler en sladrespeil invendig. :-)
Horten

Mippen

Tanken er god på sidespeilene, men er som nevnt litt skeptisk. Jeg opplever slik det er på biler nå at du blir mer  blendet med kamera enn med speil. Jeg bruker derfor sidespeilene mer enn jeg gjør med ryggekamera. Jeg har 4 ryggekamera på min bil. To under speilene, et foran og et bak. Man skal også alltid sjekke dødsonen før du skifter felt, selv om kamera viser mer enn speil.

Men det kan bli spennende å se hvordan det fungerer i praksis på tmx.
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

Blir vanlige speil på TMX, ivertfall i starten.
De har ikke søkt før nå, og kun i USA. Er nok laaaang behandlingstid på slike saker. :-)
Horten

kjbu

Det ender opp med at vi sitter med Oculus Rift briller inni en kollisjonssikker kapsel, med kamera alle veier. Gjerne med night-vision.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA