Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Estimert Levering - e-Golf

Startet av Mippen, onsdag 07. mai 2014, klokken 13:57

« forrige - neste »

sigurdi

@kjbu
Letter uten, men med ryggen til kjøreretning og stor TV i bak vindu vi kan se på favoritt filmen, mens bilen kjører oss der vi ønsker.

Men da forsvinner litt av kjøregleden også he he
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kvikken

#16
Gleder meg til dagen jeg kan trykke "til jobb" på bilen og lese på neste sertifisering som må tas på vei til jobben. For meg er det mest aktuelt om vinteren da jeg sykler om sommeren. Dog vil jeg at en slik bil skal designes tradisjonelt slik at jeg kan ta over autopiloten og kjøre manuelt like behagelig som i dag.

Muligheten til å snu førersetet rundt og kanskje ha en type "stressless" liggestol funksjonalitet hadde dog vært nydelig.

Man kan si "hvorfor tar du ikke buss?". Jeg holder meg rett og slett friskere når jeg slipper å sitte tett i tett med folk som hoster og nyser, går på jobb med feber osv. Kolleger som er syke holder man seg lettere litt unna samt at folk på jobb tar mer hensyn til kolleger enn ukjente på buss.

Jeg organiserer heller "kompiskjøring" som alternativ kollektivkjøring enn å ta kollektivbuss hele vinteren slik de fungerer i dag.

Over til noe helt annet:
Jeg synes det bør bli lovforslag om at det kun er tillatt med elbil og evt. andre nullutslippfarkoster for privatbiler i sentrum i byer. Tenk hvor mye det kunne gjort med støy og luftkvalitet. Man slipper også "i dag får bare de med partall kjøre" type tiltak da næringsdrivende med fossilbil må få lov å kjøre over alt til også disse kan erstattes med hydrogen el. Kjører man fossilbil må man parkere utenfor bomringen på pendlerparkering/sentrumsgrensa. (man må legge tilrette med gode parkeringshus med stor kapasitet og flere inn/utkjøringer for pendlere inn til byene)

Sleng på heftige gebyrer på årsavgiften for fossilbil om man bor i et bysentra samt klekkelig bomringpassering om man skal ha unntak fra privatbilregelen. Man får alltids solgt fossilbilene til de utenfor bysentra.

pberg

Få heller ut alle bilene, og gi plassen tilbake til gående og syklende, så får du et levelig sentrum for mennesker. Elbiler tar like mye plass og er like farlige for myke trafikanter som fossilbiler.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kvikken

Da må vel all næring som er avhengig av transport stenge ned. I grunn det aller meste. Om du mener kun privatbiler er jeg tildels enig men det fordrer at de da lager disse enorme pendlerparkeringene på utsiden og tilrettelegger godt med kollektiv rundt disse områdene.

pberg

Varetransport trenger ikke å pågå hele døgnet. Dette fungerer jo i gågater i dag. Fjern moms på elsykler, og prioriter sykkeltrafikk fremfor biler, så går mye av dette av seg selv.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kjell Leaf

Sitat fra: pberg på lørdag 26. april 2014, klokken 22:37
Varetransport trenger ikke å pågå hele døgnet. Dette fungerer jo i gågater i dag. Fjern moms på elsykler, og prioriter sykkeltrafikk fremfor biler, så går mye av dette av seg selv.
Det eneste som går av seg selv da er konkursene.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

pberg

Statistikk fra andre land viser jo at byer med mindre biler i sentrum har mer aktive sentrum enn de med masse biler.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kjell Leaf

Sitat fra: pberg på søndag 27. april 2014, klokken 17:22
Statistikk fra andre land viser jo at byer med mindre biler i sentrum har mer aktive sentrum enn de med masse biler.
Hvem tar bussen til sentrum for å handle sitt daglige brød ? Hvem vil gå i vind og regn ?
Det ser fint ut med livlig sentrum nedover i europa, men de har det varmere og gatene er fulle av turister sommertid.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Olatho

Karl Johan og Torggata er jo eksempler på at gater uten (privat)biler er folketomme, fulle av gapende konkursbo, og så lave husleier at ingen vil eie, drive eller bygge der...

Mippen

Sitat fra: Olatho på søndag 27. april 2014, klokken 18:30
Karl Johan og Torggata er jo eksempler på at gater uten (privat)biler er folketomme, fulle av gapende konkursbo, og så lave husleier at ingen vil eie, drive eller bygge der...

Jeg kjører mer til byen og handler når jeg har elbil enn før pga det er lettere å finne parkeringsplasser. Det er ikke praktisk å bruke over en time med buss hver vei kontra 15 minutter med bil. Hvis jeg skal handle stort er det også greit med bil.
Fremtiden er elektrisk.

pberg

Spør hvor mange som vil ha bilene tilbake i gågatene.  Tipper det ikke er mange. 
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kjell Leaf

Sitat fra: pberg på søndag 27. april 2014, klokken 19:32
Spørhvor mange som vil ha bilene tilbake i gågatene.  Tipper det ikke er mange.
Jeg vil heller ikke ha bilen tilbake i gågaten, men uansett handler jeg på kjøpesenter eller nærbutikk.
Man kan ikke drive butikk bare for folk som tar seg en spasertur i gågaten for å spise en kebab, ta en kaffe eller øl. Det er IKKE bilene sin feil at det er liten handel i byene, det er bilene som bringer folk til sentrum (de få som gidder).
Et livlig sentrum i utlandet er ofte masse uterestauranter, men de som selger brød, gardiner, klær, sko og leker blir ikke rike av dem. Også i de byene er det kjøpesentre som rår.
Det er forskjell på et senter med godt besøkte butikker og et sentrum som egentlig er en stor restaurant,
Elbiler betyr ikke noe fra eller til om det skal komme folk å handle.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

pberg

Sitatmen uansett handler jeg på kjøpesenter eller nærbutikk. 

Der har du jo litt av poenget.  Hvorfor handler du på kjøpesenteret?  Fordi du kan gå rundt der i ro og fred uten all trafikken? Hvorfor reiser ingen til sentrum? Fordi det er kjedelig å gå på smale fortau mens bilene suser forbi i gata?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Mippen

Sitat fra: pberg på søndag 27. april 2014, klokken 20:13
Sitatmen uansett handler jeg på kjøpesenter eller nærbutikk. 

Der har du jo litt av poenget.  Hvorfor handler du på kjøpesenteret?  Fordi du kan gå rundt der i ro og fred uten all trafikken? Hvorfor reiser ingen til sentrum? Fordi det er kjedelig å gå på smale fortau mens bilene suser forbi i gata?

Jeg reiser ikke så ofte til sentrum på grunn av at det ikke er så gode parkeringsmuligheter og det er kø både inn og ut de plassene man kan parkere. På handlesentere er det bedre parkeringsmuligheter.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: pberg på søndag 27. april 2014, klokken 20:13
Sitatmen uansett handler jeg på kjøpesenter eller nærbutikk. 

Der har du jo litt av poenget.  Hvorfor handler du på kjøpesenteret?  Fordi du kan gå rundt der i ro og fred uten all trafikken? Hvorfor reiser ingen til sentrum? Fordi det er kjedelig å gå på smale fortau mens bilene suser forbi i gata?
Jeg handler på kjøpesenter fordi der er det godt og varmt og der regner det aldri, og det er kort avstand mellom diverse butikker. Kort veg å gå til bilen med varene. Heller ikke problemer med parkeringsplass. Comfort er viktig for meg når jeg handler. En butikk må tjene penger også når det regner og blåser 2 mnd i strekk, derfor er det bedre for dem på et kjøpesenter. Vi har ikke klima for et sentrum med mye folk året rundt, og det er jo ikke i sentrum folk bor.
Å drømme om at folk skal strømme til sentrum i hopetal med offentlige transportmidler for å handle er en uvirkelig drøm og tapt kamp som stort sett bare eksisterer i SV, RV og blandt de grønneste idealistene uten virkelighetsforståelse.

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA