Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svinn/overhead i forbindelse med lading - hva opplever dere?

Startet av Mippen, onsdag 07. mai 2014, klokken 08:46

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 24. april 2014, klokken 13:16
I motsetning til de fleste andre her, mener jeg at stasjonen har et ansvar for utstyret de leier ut.

Om det er lurt å bruke børsten eller ikke, ev. om man bør rengjøre den ordentlig før bruk er en annen diskusjon -men selvvask er en vare hvor også utstyret er inludert i prisen.

Siden de som driver bensinstasjoner klarer å inspisere toalettet flere ganger om dagen, klarer de nok også å sjekke utstyret de leier ut en gang om dagen?

Thomas
Det nytter ikke å inspisere en gang om dagen dersom en foran deg har fått børsten full av sand.
Dersom en bensinstasjon skal betale for slike kostnader som lakkering er vil det være umulig å drive selvvask. Da må kundene betale en pris de absolutt ikke er villige til for å vaske bilen selv. Og hvordan bevise at stripene er laget av børsten? Er man så dum at man bruker en slik børste er det stor mulighet for at man har vært ganske dum tidligere også.
Selvvask er et nyttig og godt tilbud, håper ikke idioter sørger for at det forsvinner, for det kommer det til å gjøre om han skulle vinne en sak her.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jsa061

Sitat
eg tok vår vasken på Leaf``n i går.

-Spray på Prickbort på tørr bil, vent 2 min.
-Skyll med høytrykk.
-Spray på Surfex HD utblandet med vann, vent 2 min.
-Skyll med høytrykk.
-Spray på med IronX, vent 2 min.
-Skyll med høytrykk.

Etter dette er bilen helt ren for både asfalt flekker, trafikk film(salt) og metall partikler.
Og det uten å gnikke og gnukke, det skaper bare riper.

En rask vask med svamp og bilshampo, så kan man tørke den tørr med en ren fille.

Så la jeg på hard wax som jeg rubbet godt inn med maskin.

Nå trenger jeg bare skylle den i rent vann med høytrykk i flere uker, til vax``n er borte.

Men så tilbake til topic: ingen rettigheter.

Hvor har du hanket inn alle disse godsakene?

Midgard

Sjekk www.bilnerden.no og www.scandicshine.no. Ellers kan forumet på www.dcn.no anbefales for tips. Mye "heltullinger" der, men mange gode tips for oss "normale".
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Mippen

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 24. april 2014, klokken 13:29
I motsetning til de fleste andre her, mener jeg at stasjonen har et ansvar for utstyret de leier ut.

Om det er lurt å bruke børsten eller ikke, ev. om man bør rengjøre den ordentlig før bruk er en annen diskusjon -men selvvask er en vare hvor også utstyret er inludert i prisen.

Siden de som driver bensinstasjoner klarer å inspisere toalettet flere ganger om dagen, klarer de nok også å sjekke utstyret de leier ut en gang om dagen?

Thomas
Det nytter ikke å inspisere en gang om dagen dersom en foran deg har fått børsten full av sand.
Dersom en bensinstasjon skal betale for slike kostnader som lakkering er vil det være umulig å drive selvvask. Da må kundene betale en pris de absolutt ikke er villige til for å vaske bilen selv. Og hvordan bevise at stripene er laget av børsten? Er man så dum at man bruker en slik børste er det stor mulighet for at man har vært ganske dum tidligere også.
Selvvask er et nyttig og godt tilbud, håper ikke idioter sørger for at det forsvinner, for det kommer det til å gjøre om han skulle vinne en sak her.

Han er kompisen min og jeg støtter han litt i at utstyret skal være i orden på bensinstasjonen, men jeg har også sagt til han at det er ikke lurt å bruke børster fordi folk kaster de fra seg osv. Han har også hatt bil i mange år og har alltid så lenge jeg kan huske brukt børste. Han har til nå aldri hatt noe større skader enn det som er normalt på en bil som vaskes.  Ikke verre enn at det har blitt polert bort liksom. Denne gangen er det over helt bilen og vinduet sier han. Jeg har ikke setr bilen selv ennå så vet ikke helt. Han har også jobbet som taxisjåfør så han har vasket sin del av biler for å si det slik.

Det er imidlertid vanskelig å vinne fram i en slik sak etter som det er stort sett på eget ansvar også er det han som må legge fram bevis. Har selv vært i en sak med noe helt annet angående hus og jeg vant ikke fram til tross for sterke bevis.
Fremtiden er elektrisk.

offpist

Jeg handlet på http://concours.no/.
Veldig bra service.. Han kjørte faktisk varene gratis og møtte meg etter jobb.
Og, de er rimelige i pris.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

jsa061

Takk for linker. Virker faktisk ikke så stress å gjøre det etter boken!

bjorn_2390

Jeg bruker rett som det er selvvask-båser. Tror ikke det er noen tvil om at jeg gjør det på egen risk. Hvis man kikker på den lange tavla med forholdsregler tilbyder tar, som står oppført på vegg, for eksempel nær betalingsautomaten, eller på automaten, så fraskriver de seg det meste der: Her vasker man på egen risk. Det står til og med at man selv skal sjekke børsten grundig, før man går i gang med å bruke den.

Selvvask. Ansvaret ligger vel underforstått i begrepet. 
Blå Euro-Leaf (2012)

Mippen

Tror han har lagt saken død nå. Polerte bilen og er like fin.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Thomas
For alt vi vet kan du ta børsten direkte på skitten bil, uten noe forvask, og da skurer du bilen med sanden og dritten som er der fra før, i tillegg til at børstene på piassavakosten riper opp bilen. Du "vasker bilen" på eget ansvar og det er du selv som utfører jobben og har dermed ingen andre enn deg selv å skylde på om du ikke inspiserer kosten før du ramponerer bilen med den.

Ta med eget vaskeutstyr til selvvasken, og bruk kun avspylingsmulighetene du har der.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Kjell Leaf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 29. april 2014, klokken 11:07

Thomas
For alt vi vet kan du ta børsten direkte på skitten bil, uten noe forvask, og da skurer du bilen med sanden og dritten som er der fra før, i tillegg til at børstene på piassavakosten riper opp bilen. Du "vasker bilen" på eget ansvar og det er du selv som utfører jobben og har dermed ingen andre enn deg selv å skylde på om du ikke inspiserer kosten før du ramponerer bilen med den.

Ta med eget vaskeutstyr til selvvasken, og bruk kun avspylingsmulighetene du har der.
PÅ selvvasken der jeg bor, det er høytrykkspylere med div. programmer som avfetting, vask, spyling, voks og denne børsten som er til å vaske med og legge på voksen, der er det ikke lov å bruke egne ting. Man kan altså ikke stå der med bøtte og egen svamp. Jeg bruker kun spylingen der, har brukt voks også, men da lar leg det bare renne fra kosten, er ikke borti lakken med den.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Klykken

Det er ikke lov fordi det tar opp tiden og kanskje lager kø, samt at de ikke har kontroll på hvilke kjemikalier som renner ned i avløpet. Men her hvor jeg bor er det sjelden noen som tar deg for det, så fremt man viser litt hensyn og vasker når det er ingen folk i kø (dvs sent på kvelden, eller ved overskyet/regnvær). Det meste er også vannbasert, bortsett fra kaldavfettingen (prickbort), og metall/bremsestøvfjerneren (iron x/korrosol). Men det brukes sjelden på sommerhalvåret.

Avfettingen og såpen de har på slike stasjoner spiser kanskje opp forseglingen du har lagt på bilen i forveien. Bruk derfor eget arsenal til forvasken og selve berøringsvasken (med svamp eller mitt), så vet du hva du påfører lakken din og om det i det hele tatt virker. Voks og forseglinger forøvrig skal ikke blandes med såper og avfettinger,  og overflødig produkt skal tørkes av etter at det har fått heft i lakken.  Forseglingen som renner ut fra en kost, som såpe og avfetting med dertil skuring også blir brukt til, ville jeg ikke stolt på i det hele tatt. Men det er sikkert bedre enn ingenting.

Om du vil ta bilvask og stell på alvor anbefaler jeg deg (og andre) og ta en titt på DCN.no og forumet der. Det er en helt annen verden. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

MindViruz

Sitat fra: Midgard på tirsdag 22. april 2014, klokken 22:26
Legg skum på surfeksen så får du renset enda bedre, da det blir liggende lenger uten å tørke. Og bruk vaskehanske fremfor svamp så blir det mindre vaskeriper :) Gleder meg til første vask av Elma i morgen ettermiddag.

Det virker som fletallet av "vaskerne" på DCN har gått bort i fra mitts og bruker heller spesialsvampen, zymol svamp og lignende.

Skal prøve disse selv.

Svart metallic Leaf 2014 har så myk lakk at å være borti bilen før minst en avspyling med avfetting/prewash og  bruk av to vaskebøtter med gritguard er å be om mye vaskeriper.

Selvvask anlegg har i utgangspunktet en regel om at du skal bruke det de har i hallen. Børsten burde vert fjernet, og erstatter med en fastmontert bøtte man fikk såpevann i hvor man brukte sin egen svamp/hanske, og en bøtte med rent vann for skylling.

MindViruz

Kan ikke kompisen din polere opp bilen med godt utstyr?

MindViruz

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:04
Er ikke sikkert at en eldre bil med hard miljøfarlig lakk ville fått riper. Nye biler har oft miljøvennlig lakk, og det blir riper om du bare er borti en støvete flate med genseren din. Litt vaskeriper er umulig å unngå. Jeg tror de må poleres en gang i året for å holde seg fin, og beskyttes med sealer eller voks.

Kan ikke kompisen din polere opp bilen igjen med godt utstyr?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA