Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Askebeger til Puegeot Ion

Startet av Muffinman, tirsdag 06. mai 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Muffinman

Ser rundt på finn.no etter brukt trilling. I flere av annonsene oppgir man at 2011-modeller har f.eks. 99,5% restkapasitet etter 40-50.000 km. Det har man visstnok funnet ut ved siste service. Jeg synes det høres litt _for_ fantastisk ut.

Er disse tallene holdbare eller bare oppkonstruert fra merkeverkstedene slik at eieren skal føle seg trygg og ikke klage på noe i garantiperioden?

TB

Ein forklaring kan vere at fleire har rapportert om auka kapasitet, og ikkje redusert kapasitet?

Teorien rundt dette er batteristyring som vil halde litt av kapasiteten som ein skjult reserve, for og sleppe denne reserven gradvis, etterkvart som batteriet blir svakare. Om batteriet er betre enn batteristyring forventar vil det vere råd og hente ut ekstra energi.

Ellers, du har nok eit poeng ang. eigar skal føle seg trygg og ikkje klage. Batteri rapporten som blir utført er det og fleire (blant anna meg) som har fått beskjed om ikkje kan bli skrive ut. Status er dermed berre "ok".

Skal du kjøpe brukt vil du gjerne ta ein prøvekjøring. Avhengig av temperatur, fart, stigning er det då mulig og sjekke om batteriet er som forventa i praksis.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Muffinman

Gode tips. Årsaken til at jeg reagerer på disse tallene er at en bruker her på forumet har kjørt 70-80K og rapporterer 8-9% reduksjon til tross for at han aldri kjører under 20% og er en erfaren elbilfører. Dette står i grell kontrast til 0,5 reduksjon etter like lang tid og over halve kjørelengden.

Hvis det er slik at bilen er designet til å holde tilbake en del av kapasiteten for så å gjøre den tilgjengelig etterhvert som batteriet slites vil man jo oppleve at kapasiteten er jevn en periode. Deretter vil man se et akselererende fall når det ikke er mer kapasitet å frigi, og batteriet må lades nærmere reelle 100% for hver gang.

Tror nok det er greit å kjøpe en slik bil billigst mulig og beregne null i restverdi etter kanskje 3 år, så får det som blir til overs være bonus. Redusere kostnaden ved å sløyfe service muligens, og ta det selv. Bør vel kunne gjøre det meste utenom batteridiagnose.

emil

Sitat fra: Muffinman på mandag 21. april 2014, klokken 11:25
Tror nok det er greit å kjøpe en slik bil billigst mulig og beregne null i restverdi etter kanskje 3 år, så får det som blir til overs være bonus. Redusere kostnaden ved å sløyfe service muligens, og ta det selv. Bør vel kunne gjøre det meste utenom batteridiagnose.

Det gjorde jeg før kjøp av Leafen min. Satte en verdi på 0kr (ingen verdi som delebil engang) etter 5 år. Skal la et lokalt rimelig verksted ta seg av bremsevæske bytte hvert 2. år og gå over de vanlige mekainske tingene, resten gjør jeg selv. Og med dette utgangspunktet ble Leafen billigere totalt sett enn en hvilken som helst fossilbil. For Leaf får man heldigvis en veldig grei batteristatus med blåtann-obdii adapter og app på telefon.

TB

Sitat fra: emil på mandag 21. april 2014, klokken 12:30
For Leaf får man heldigvis en veldig grei batteristatus med blåtann-obdii adapter og app på telefon.

Godt poeng. Finnes tilsvarende for trillingene og. Søk etter caniOn Google play.

Les meir her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9010.0.html
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion&hl=no
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: Muffinman på mandag 21. april 2014, klokken 10:23
Ser rundt på finn.no etter brukt trilling. I flere av annonsene oppgir man at 2011-modeller har f.eks. 99,5% restkapasitet etter 40-50.000 km. Det har man visstnok funnet ut ved siste service. Jeg synes det høres litt _for_ fantastisk ut.

Er disse tallene holdbare eller bare oppkonstruert fra merkeverkstedene slik at eieren skal føle seg trygg og ikke klage på noe i garantiperioden?
Jeg ville bedt om dokumentasjon av kapasitet i Ah, ikke prosent. Det er litt uenighet om hva som regnes som 100%, se mitt innlegg her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6944.msg76977.html#msg76977
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA