Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Saltoboks vs rødt stikk

Startet av Jan60, tirsdag 06. mai 2014, klokken 20:14

« forrige - neste »

Jan60

For en tid siden gikk jeg en runde med en del forhandlere for å bytte et par dieseldrevne varebiler med el drevne varebiler.
Jeg ble meget overrasket da alle merker var ca 60 000 dyrere som elbil kontra samme bil med dieselmotor.
Kan årsaken ligge i at all avgiftslettelse ligger i engangsavgiften, og at det muligens bør arbeides for å endre dette til at registreringsavgiften sløyfes slik at også varebiler får et økonomisk insitament for å settes i trafikk i bysentra. Gjennomgangstemaet fra forhandlerne var at hvis jeg ønsket at bedriften skulle ha en miljøprofil måtte jeg være villig til å betale for det. Det kan da ikke være riktig politikk, eller? Hva mener el bilfolket.
Er det på tide med en bred drøfting av hele avgiftssystemet slik at det også blir lønnsomt for bedrifter å velge el drift?
Porsgrunn

Ingebrigt

Engangsavgiften og registringsavgiften er vel to ord for det samme. Det eneste av avgifter som påløper ved nyregistrering av elektrisk varebil er klimaavgift for gassen i aircondition samt vrakpantavgift. Dette på lik linje med elektriske personbiler.
Grunnen til at varebiler blir dyrere enn sine fossile søsken er at de er dyrere i produksjon samt at fossile varebiler ikke er befengt med samme avgiftsnivå som biler med flere seter. Omtrent som situasjonen er for alle elbiler i Tyskland.

Jan60

Forhandleren ville da ha 67 000 i reg avgift for en el kangoo. Må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i alle avgiftsdetaljer, men det blir jo temmelig utelukket å kjøpe el varebil når den blir så mye dyrere
Porsgrunn

emil

Elbilene, og kanskje mest batteriene, er mye dyrere i produksjon enn sine tilsvarende fossilvarianter. Men i Norge har fossilpersonbilene ganske høye avgifter så totaltsett kommer elbilene og fossilene ut ganske likt i pris her. For fossilvarebiler som har mye lavere avgifter enn personbilene resulterer det i at den elektriske varianten blir veldig mye dyrere.

At det skulle være noen høyere registreringavgift for forhander er bare tull.

Det du må regne på er hva du sparer i drivstoff, bompenger og eventuellt parkering over bilens levetid sammenlignet med bensin/dieselvarianten. Det er her El-bilen har sin største fordel. Den største ulempen etter kjøp er selvfølgelig rekkevidde og ladetid, men holder en fullading over en natt til en hel dags kjøring med god margin bør det ikke være noe problem. Kanskje man skal beholde noen fossilutgaver for å dekke behovet for langkjøring.

Ladefabrikken


Sitat fra: Jan60 på mandag 21. april 2014, klokken 13:48
Forhandleren ville da ha 67 000 i reg avgift for en el kangoo. Må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i alle avgiftsdetaljer, men det blir jo temmelig utelukket å kjøpe el varebil når den blir så mye dyrere
67 tusen i Reg avgift hørtes veldig rart ut. Det kan ikke stemme. Hvis du kjøper helt ny elbil slipper du reg avgift derfor lønner det seg aldri å kjøpe en et år gammel elbil.
Gå og se på den nye varebilen til Citroen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Jan60

Tilbudet fra forhandler var 153 000 med dieselmotor, 205 000 med eldrift, Ingen bommer i området her og gratis parkering betyr ikke noe så lenge bilen bare skal stoppe på losseplasser som allikevel er gratis. Det blir direkte ulønnsomt med el bil så vi fortsetter med mange dieseldrevne biler i bysentrum :-(
Porsgrunn

elektrolux

Trist at det er slik, men kjørte selv rundt i dieselMercen en hel dag på lørdag forde jeg trengte hengerfeste på deler av kjøringen.

Så lenge en holder seg inne i byen påløper ingen bompenger, og dieselen var på salg til kun 12,6 / liter.

Med slike insentiver for å kjøre diesel i byen blir det helt klart vanskelig for Elbilene å vinne terreng. Skal en ut av byen er det derimot bedre med Elbil; ellers blir det bompenger. :o

Mener Norge her har mye å lære, og burde forby all bruk av fossilt drivstoff innenfor bygrensene. Inkludert buss og Taxi! Omlasting kunne foregått på varemottak utenfor byene. F.eks direkte fra tog.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Jan60 på mandag 21. april 2014, klokken 17:44
Tilbudet fra forhandler var 153 000 med dieselmotor, 205 000 med eldrift,

Her er et bedre tilbud. 130 000 kr for nesten ny EL Varebil: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13992.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jan60

Elektrolux skriver:
Mener Norge her har mye å lære, og burde forby all bruk av fossilt drivstoff innenfor bygrensene. Inkludert buss og Taxi! Omlasting kunne foregått på varemottak utenfor byene. F.eks direkte fra tog.

Et par eksempler på hvordan politikere prioriterer:
Her i Grenland bygges det nå nytt dobbelspor for å øke kapsiteten til jernbanen. Midt i sentrum finnes en stor tomt (tidligere idrettsplass) ca 5 meter fra jernbaneskinnene. Ideell for en evt godstermianal som kunne medført varedistribusjon med el varebiler. Men plassen er jo asfaltert og lagt ut for parkering så da er det bedre og ikke planlegge en godsterminal, men heller benytte den eksisterende som ligger et godt stykke fra sentrum.

Dessuten, så fort man kommer utenfor sentrum her bltr skolene lagt ned, der elevene før syklet til skolen står de nå og venter på en dieseldrevet skolebuss.

Mijøsatsing???

Du har nok rett Elektrolux, Norge har mye å lære
Porsgrunn

emil

Sitat fra: Jan60 på mandag 21. april 2014, klokken 17:44
Tilbudet fra forhandler var 153 000 med dieselmotor, 205 000 med eldrift, Ingen bommer i området her og gratis parkering betyr ikke noe så lenge bilen bare skal stoppe på losseplasser som allikevel er gratis. Det blir direkte ulønnsomt med el bil så vi fortsetter med mange dieseldrevne biler i bysentrum :-(

ELbilene er fortsatt bare i startgropa, bare tenk 5-10år tilbake hva som var tilgjengelig da i forhold til hva man kan få nå.

Hvor mye kjører bilene pr dag? Er ikke mye oljebrenning som skal til pr dag før elbilen tar igjen på totalkostnad etter 5 år, forutsatt at diesel ikke blir billigere og strømmen ikke blir dyrere...

TB

#10
Sitat fra: Jan60 på mandag 21. april 2014, klokken 17:44
Tilbudet fra forhandler var 153 000 med dieselmotor, 205 000 med eldrift, Ingen bommer i området her og gratis parkering betyr ikke noe så lenge bilen bare skal stoppe på losseplasser som allikevel er gratis. Det blir direkte ulønnsomt med el bil så vi fortsetter med mange dieseldrevne biler i bysentrum :-(

Viktig og hugse på effekten av mva frådraget som elbilar har. Denne slår feil ut for bedrifter, som kan trekke ifrå mva på kjøp av varebilar på grønne skilt.

Prisar henta frå http://www.renault.no/

Kangoo Express 1.5 dCi 75hk Stop&Start har listepris  154 797 kr eksl mva.
Av denne summen er det inkludert "Reg. avgift og vrakpant" 18 384 kr.
Denne avgift blir ofte omtala som "Engangsavgift", den må bli betalt ein gong i bilens levetid. Om bilen blir avregistrert eller seldt treng ikkje avgifta bli betalt på nytt.

Faktisk pris uten avgifter for Kangoo Express 1.5 dCi 75hk er 136 413,-

Kangoo Z.E. 60 hk 22 kWt har listepris 246 900 kr.
Av denne summen er det inkludert frakt og levering 9 900,

Faktisk pris uten frakt og levering for Kangoo Z.E. 60 hk 22 kWt er  237 000,-

Tilbudet virkar dermed vere godt, ved at listepris på Kangoo Z.E. er 32 000 høgare enn faktisk pris. Men, det kan framleis ikkje direkte konkurrere diverre.

Den store forskjellen har fleire årsakar:
- Varebilar (grønne skilt) betalar lite avgifter med dagens system.
- Bedrifter kan trekke ifrå mva ved kjøp av varebil på grønne skilt.
- Store volum gjer at fosilbilar har låge prisar.

- Elbil betalar ikkje registreringsavgift. Stor kostnad på store bilar/motor, lite for små bilar/motor.
- Elbil betalar ikkje mva. For private er det ein fordel, for bedrifter er det ingenting og hente på bilar med grønne skilt ved at mva kan trekkes ifrå.
- Elbil blir produsert i små volum, som gir dyrare bilar.
- Pga. etterspørsel etter elbilar i Norge har vore god kan det virke som forhandlere har teke seg ekstra god avanse ved salg av elbil i hht. fossilbilar. Der er konkurransen stor mellom mange merker. Det er enno forholdsvis få merker med elbil. Prisane har i løpet av svært kort tid gått mykje ned kan tyde på dette.

Det har vore mykje omtale i media om at elbilane har for mange goder. Reknestykket visar at godene ikkje er så store for bedrifter som ynskjer og ta i bruk elbil. Det er privatbilisten som har mest og tjene på dagens system.

Løysning på dette kan vere fleire. Auke avgifta på fossilt drivstoff, innføre fossilfrie soner i bysentrum er to forslag som har vore nevnt før.


For og unngå forvirring - Omregistreringsavgift
Ved salg av brukte bilar er det ikkje mva, sjølv om salget foregår via forhandler / firma. I staden for mva blir det betalt omregistreringsavgift når ein bil eller anna kjøretøy skiftar eigar.

Denne avgift er lik på fossilbilar, og elbilar. Avgifta blir rekna ut på desse vilkår:
- Type kjøretøy
- Egenvekt
- Førstegangsregistrering (alder for kjøretøyet)

Som 2EL skriv, slår dette uheldig ut på nye elbilar, bilane har ofte litt ekstra vekt, som kan gi høgare sats. Ein elbil maks 1200 kg som er t.d 1 år gammal vil måtte betale over 9 000 kr. (Obs, ca halve satsen for varebilar.)
Kjelde: http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196370
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Jan60 på mandag 21. april 2014, klokken 17:44
Tilbudet fra forhandler var 153 000 med dieselmotor, 205 000 med eldrift,

Her er ein nesten ny:
Renault Kangoo Z.E. ZE Navi 2013, 14 500 km, kr 159 000,-
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45203338&searchclickthrough=true
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA