Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Påvirkning av last mellom fasene på 3-fas ??

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 27. november 2008, klokken 20:07

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Denne debatten startet i forbindelse med åpning av ladeplasser i Kongensgate i Oslo, og spørsmål om nøkkel til ladeplasser. Vi har valgt å dele opp debatten, da den utviklet seg til å bli en diskusjon rundt det å være medlem i elbilforeningen.

Kjør debatt:


Se også vår egen www.elbil.no:
http://elbil.no/content/view/91/27/

Du må ha Norstart nøkkelen for å bruke ladeplassen. Fåes når du melder deg inn i Norstart -norsk elbilforening.

Takket være hardt arbeid fra Norstart, skal det nå etableres 400 ladeplasser i Oslo. Det ville ikke ha skjedd uten en organisasjon som jobber for elbilen.

På bildet øverst er forøvrig vår egen generalsekretær Knut Wågsås, sammen med Byrådssekretær Lene Langemyr (FrP)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

HHF

Får se å melde meg inn i 2009 da   :P
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

sveander

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

bosonic

Er det virkelig noen som ikke er medlem ???
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på fredag 14. november 2008, klokken 13:40
Ja. Jeg f.eks :-[

Noe som innebærer utestengelse fra forumet...  ;D, i hvertfall en tur i skammekroken.

Vi trenger alle en forening som jobber utelukkende med å fremme elbilsaken.

Det er norstart -norsk elbilforening som også betaler for drift og vedlikehold av forumet, så jeg håper alle elbilinteresserte vil være med på dette speiselaget, ved å melde seg inn.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

bosonic

Fy skam dere som ikke er medlem.

Se til å meld dere inn med en gang!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Er nesten helt enig med deg Bosonic.

Problemet er bare at jeg er ønsket som betalende medlem i sportsvognsklubben og MC klubben, i tillegg til at jeg allerede er betalende medlem i LO, NAF, Ishockeyklubben, friidrettsklubben, Elixia og Colorklubb, for å nevne de jeg kommer på.

Det blir litt kynisk, men så lenge det ikke er reelle muligheter til å spare inn medlemsavgiften f.eks via redusert forsikring,  behov for ladenøkkelen, eller tilgang til forumet, så har ikke medlemsavgiften blitt prioritert. I bunnen ligger ønske om å holde faste utgifter på et minimum.

Vil selvfølgelig oppfordre alle til å bidra, og håper Norstart fremdeles ønsker å ha meg her, til tross for en viss betalingsvegring.  :-\
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg stiller i samme kategori som electrolux. De fleste medlemskap jeg betaler for er ungene sine, og med disse følger det ymse innleveringer av tombolagevinster, deltakelse på vaktlister osv. Derfor blir ikke et medlemskap som "ikke gir noe konkret tilbake" så høyt prioritert. Ikke at 300 kr er det som avgjør om jeg går konk eller ikke, men det er litt prinsipp; jeg betaler ikke for en vare jeg ikke kan få/benytte meg av. Man betaler jo heller ikke TV-lisens om man ikke har mottaker. ;)

Akkurat når det gjelder betaling for tilgang av forumet så har jo det vært diskutert før, og jeg står i alle fall fortsatt fast på at den dagen jeg skal betale for å få tilgang til forumet så takker jeg for meg.

Hva med mulighet for et "støttemedlemskap" til f.eks. en hundrings for oss som ikke kan nyte godt at de konkrete fordelene ved å være medlem? Kanskje lettere for oss som f.eks. ikke bor i nærheten av ladestasjoner o.l. å "melde seg inn" da. Trenger ikke å motta nøkkel og oversikt ovar ladestasjoner man likevel ikke kan benytte seg av engang. ;) Jeg er helt enig i at Norstart gjør en viktig jobb or alle elbileiere/brukere, og antar at der er visse utgifter forbundet med det som skal dekkes inn.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Og så kunne det innføres en ekstrakontingent på 10 kroner pr spørsmål for de som spør.....? Eller i hvert fall kreve medlemskap ;D
Ofte får de svar som sparer titusenvis av kroner!
Er det ikke noe som heter æresmedlem? Etter 1000 konstruktive innlegg?

Egentlig lurer jeg på hvordan E-lux får tid!  ???
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ilmarw

Sitat fra: cra på søndag 16. november 2008, klokken 11:49
Jeg stiller i samme kategori som electrolux. De fleste medlemskap jeg betaler for er ungene sine, og med disse følger det ymse innleveringer av tombolagevinster, deltakelse på vaktlister osv. Derfor blir ikke et medlemskap som "ikke gir noe konkret tilbake" så høyt prioritert. Ikke at 300 kr er det som avgjør om jeg går konk eller ikke, men det er litt prinsipp; jeg betaler ikke for en vare jeg ikke kan få/benytte meg av. Man betaler jo heller ikke TV-lisens om man ikke har mottaker. ;)
Skal man sammenligne med TV-lisensen, så er det jo slik at jobben Norstart gjør mot myndighetene, og som har vært med og bidratt til de fordelene vi har i dag, henger sammen med antall medlemmer. Dersom 10% betaler lisens kan man lage bedre TV, dersom 10% flere betaler kontingent, har generalsekretæren mer tid til å drive intressearbeid. Kanskje ikke helt det samme, jeg skjønner at det er litt sånn for dere som ikke har noen ladeplasser osv., men Norstart er vel også inne og hjelper til i Stavanger, eller tar jeg feil?

ilmar
Polestar i bestilling

espen

Vi bør kanskje lage en egen tråd som heter 'hvorfor bli medlem i elbilforeningen'...

Sitatdet er litt prinsipp; jeg betaler ikke for en vare jeg ikke kan få

For det første: I tillegg til (noen få) konkrete medlemsfordeler er også innmelding i Norstart en god og riktig handling. Jeg forventer ikke noe konkret tilbake når jeg gir penger til Redd Barna, bortsett fra å kunne bidra til en bedre verden på sikt. På samme måte er jeg med i elbilforeningen fordi verden trenger noen som fronter den kanskje viktigste løsningen på både klimaproblemer OG lokale støy og støv-problemer. Når foreningen nå vokser blir vi istand til å hjelpe utviklingen i en mer fornuftig retning, raskere.

For det andre: alle som har elbil i Norge nyter godt av fordeler som Norstart har jobbet frem, direkte eller indirekte. Norge hadde ikke vært på elbiltoppen uten foreningen vår. Ikke-medlemmer er gratispassasjerer. Egentlig burde ALLE være med i elbilforeningen uansett kjøretøy ;D

Selv har jeg meldt meg ut av NAF. Jeg syntes ikke alle 'fordelene' veide opp for at de til stadighet drev lobby for dårlige miljøløsninger, og med elbilene mine har jeg aldri hatt behov for veihjelp...  8)

cra

Joda, jeg ser mange gode grunner til å være medlem, men i min tankegang så er det nå en gang slik at jeg ikke betaler for en tjeneste jeg "ikke nyter godt av". (Joda, jeg vet at det Norstart kjemper fram av fordeler kommer meg til gode også.) Ingen kjøper månedskort på bussen for å gå til jobben heller, vil jeg tro, selv om kolektivtransporten sikkert trenger den støtten den kan for å opprettholde  rutetilbudet slik at flest mulig kan benytte buss i stedet for bil til jobben.

Jeg kjøpte nå heller ikke el-bilen for å redde miljøet, men tvert imot av egne "egoistiske" hensyn - jeg ville slippe å bruke hundrevis av kroner for å fylle tanken på bilen hver gang det var tomt, samt kunne spare meg fem minutter og tredve kroner ved å kjøre gratis over den lokale bomfinansierte brua. For miljøet blir resultatet det samme uansett hva jeg brukte som argument for å overtale meg selv og samboeren til å kjøpe elbil som bil nr to. Nå kjører vi el i stedet for diesel når vi kan.

Selv om jeg ikke finner det verdt å betale kronene for å bli medlem av Norstart enda har jeg da henvist flere som har blitt medlem av forumet her. Hvorvidt de har tatt steget videre og meldt seg inn i Norstart eller ikke enda vet jeg ikke, men de fleste av dem jeg har "vervet" har ikke elbil enda. Flere av dem står imidlertid "på vippen", og minst en har aktivt forsøkt å kjøpe seg elbil (jeg vet ikke om det var han eller noen andre som kjøpte den han viste meg på finn.no, men den var nå solgt sist jeg sjekket). Målet mitt er å få såpass mange nye el-bilister i området at Norstart (eller noen andre for den del) finner at det er på tide med en ladeplass eller to.

Den dagen Norstart-medlemskapet sikrer meg en plass å lade bilen mens jeg er på jobb melder jeg meg selvfølgelig inn. Intil da finnes det massevis av gode og riktige saker man kan støtte. De aller fleste av dem får desverre avslag på "søknaden" om støtte, av ulike årsaker. Jeg har uansett ikke økonomi til å støtte dem alle, uansett hvor god saken måtte være.

For øvrig jobber jeg selv aktivt med å "spre budskapet" i lokalmiljøet, og jeg vil faktisk tørre å si at det er en like viktig jobb å opplyse lokalmiljøet om fordelene ved å ha el-bil som det er at norstart kjemper for at vi faktisk får disse fordelene. Nå vet jeg ikke hvilke av fordelene Norstart har kjempet fram og hvilke staten har funnet på selv, men uansett så er det viktig at vi som bruker el-bil gjør andre kjent med "fenomenet" slik at de også kanskje velger å bruke elbil, og der er det ingen som gjør bedre jobb enn enkeltpersoner - medlemmer som ikke-medlemmer.

Jeg kan i alle fall si såpas at jeg ikke spekulerer i å ikke være medlem fordi jeg får alle fordelene alikevel. SÅ kynisk og gnien er jeg ikke, selv om jeg er sunnmøring. ;) Men forsøk på å "presse" meg til å melde meg inn vil garantert virke mot sin hensikt. SÅ sta er jeg. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Kjekt å se at til og med politisk ukorekte, men ærlige argumenter tør framstilles, og respekteres.

Argumentet om månedskortet på buss sier i grunnen alt. Helt sant, men ingen betaler det av ren veldedighet.

Ellers verdsettes Norstart sitt arbeid, og ikke minst dette forumet. Om det ble kritisk med driftsmidler i Norstart ville jeg nok bidratt med noen kroner om det var det som skulle til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: cra på mandag 17. november 2008, klokken 22:41
Joda, jeg ser mange gode grunner til å være medlem, men i min tankegang så er det nå en gang slik at jeg ikke betaler for en tjeneste jeg "ikke nyter godt av".

Skal vi se:

Du kjøpte en elbil, som det ikke ble betalt engangsavgift for
Du kjøpte en elbil, som det ikke ble betalt moms for
Du bruker en elbil, som du ikke betaler vegavgift for
Du bruker en elbil, som du kjører gratis over den lokale bomfinansierte brua
Du tilbringer mye tid på www.elbil.no og elbilforumet.

Av rent egoistiske grunner burde du melde deg inn i Norstart. Ingen av de ovennevnte tiltakene hadde gått igjenom uten en sterk elbilforening, så det at du ikke får noe igjen for medlemskapet faller litt igjenom.

Uten Norstart og de som trofast har betalt meldemskontingenten, kunne du bare å droppet alt det over.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA