Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ZAP / Lotus

Startet av Griffel, tirsdag 13. mars 2007, klokken 08:37

« forrige - neste »

Griffel

Tesla: Elbil, Måleenhet, og Vitenskapsmann

En meget stor videnskapsmann, oppfinner, elektro- og mekanikk-ingeniør fra Serbia som flyttet til USA: Nikola Tesla er æret med SI  måleenheten tesla (T) (sentralt begrep inne i en Elmotor), og superelbilen Tesla.

Nikola Tesla siste oppfinnelse som han ikke rakk på fullføre før han døde i 1943,  86 år gammel var: «Trådløs transmisjon av elektrisk energi fra en kraftstasjon og mottatt av antenne på hus og elektrisk bil».

Det hadde vært noe det! :)

Ingen idag vet hvordan han mente dette var mulig og om det kunne virke, men mannen hadde over 1000 andre oppfinnelser som alle virket perfekt, og av videnskapsmenn er han kanskje den største når det gjaldt å lage praktiske oppfinnelser fra teori.

En av grunnene til at han ikke ble ferdig var at sponsorene trakk seg da de forsto at det kunne bli vanskelig å få betalt for energi som ble sendt ut i løse luften, og som hvem som helst kunne hente.

Da han døde 1943 ble alle hans papirer beslaglagt av FBI og hemmelighetsstemplet (han drev med utvikling av elektriske våpen og partikkel våpen). Det sies at det er kort mellom geni og galskap, det gjaldt nok i høyeste grad her. Disse tingene tilsammen har skapt en del myter.

Blant andre oppfinnelser kan i tillegg til 3fas vekselstrøm nevnes radiofjernstyring, (før Marconi's radio telegraf). Fluoriserende lys (lysrør),  Tennplugg for bilmotor, VTOL fly, logiske kretser. X-ray (parallelt med Røntgen). Han snakke forøvrig en rekke språk de fleste flytende. Serbokroatisk, Tsjekkisk, Ungarsk, Tysk, Engelsk, Fransk, Italiensk, Latin

Det var forslag om at Tesla og Edison skulle dele Nobelprisen i fysikk, men begge sa klart ifra at de ikke ville stille opp om den andre fikk noe pris.

Elbilen:
Den har sin egen hjemmeside http://www.teslamotors.com

Måleenheten:
tesla (T) er SI måleenhet for magnetisk felt (B,  flukstetthet).
Jordmagnetisme ved ekvator ca.  31 µT, moderne permanentmagnet ca.1T, medisinsk MR ca.7T

En ledning som befinner seg i et magnetfelt og som det går strøm (I) gjennom blir utsatt for en kraft (F)
F=IlxB hvor:
F= Kraft i N (newton)
I = Strøm i A (ampere)
l = lengde i m (meter)
B= magnetfelt i T (tesla)

Det er denne kraften som til syvende og sist driver elbilen fram.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA