Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Klikkelyd fra vindusviskerne

Startet av fmohus, mandag 05. mai 2014, klokken 23:36

« forrige - neste »

fmohus


timingbeltkiller

Og Mercedes går i samme fella som alle fossilbilfabrikantene som øker modellutvalget med en elbil:
Lager en kortkjøringsbil = lokalbuss/-baneerstatter isf å lage en bilerstatter slik Tesla gjør.

"Range is similar too, with the BMW i3 making a claimed 190 km (118 miles) to the B-Class ED's 200 km(125 miles) on the NEDC test. As we always note, NEDC tests are notoriously optimistic, so we'd suggest knocking a good 15-20 miles off that figure for real-world, every day capability."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erikf

Enig med timingbeltkiller...
Det er helt ufattelig at det ikke skjer noe med batterikapasiteten på nye biler. Golf, BMW, Leaf etc som selges nå i 2014: Det er jo samme batteri som ble brukt i 2010. Da vi kjøpte Leaf i 2011 antok vi at bilen kom til å bli teknologisk forbikjørt i løpet av få år. Dette var også motargumentene vi møtte fra familie og venner. Det har ikke skjedd, til tross for ukentlige nyheter om revolusjoner innen batteriteknologi og enorme prisfall.

Hva i alle dager er det som skjer? Det eneste forbrukerne ønsker når de vurderer eller allerede har elbil, er littegranne mer rekkevidde. Produsentene MÅ jo være i stand til å putte inn et 35 kWt batteri for samme pris som 24 kWt i 2011? Er det noe slags system produsentene har blitt "enige" om for å melke markedet så bra som mulig?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Øyvind.h

Sitat fra: erikf på søndag 20. april 2014, klokken 11:55
Hva i alle dager er det som skjer? Det eneste forbrukerne ønsker når de vurderer eller allerede har elbil, er littegranne mer rekkevidde. Produsentene MÅ jo være i stand til å putte inn et 35 kWt batteri for samme pris som 24 kWt i 2011? Er det noe slags system produsentene har blitt "enige" om for å melke markedet så bra som mulig?
Kanibalisering av egen modellportefølje, melking av utdatert teknologi (fossilmotorer), undergraving av egen business (produksjon av fossilmotorer), manglende infrastruktur (Tesla viser hvor langt bak konkurrentene er med sitt 105/135kW ladenettverk under etablering), og ikke minst - fortsatt dyre batterier.

Dette er kjapt oppramset noen av aspektene du kan lese deg opp på for å forstå hvorfor andre produsenter fortsatt leverer samme batteristørrelse/rekkevidde som før.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Testet min leaf i helgen på fjellet. 300km til sammen. Måtte hurtiglade 3 ganger. Hadde jeg kjørt med oljekokeren min kunne jeg reist samme turen 3 ganger før jeg måtte tanke. Hadde man bare hatt en vanlig elbil med tilsvarende rekkevidde som en tms 60kw hadde det vært supert. Skulle jeg gjerne ha vurdert å kjøpe en slik. Nå blir det i stedet tesla med største pakken. Da kan jeg kjøre på langtur med 0 eller 1 hurtiglading.
Fremtiden er elektrisk.

Nordtroms

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. april 2014, klokken 12:05
Sitat fra: erikf på søndag 20. april 2014, klokken 11:55
Hva i alle dager er det som skjer? Det eneste forbrukerne ønsker når de vurderer eller allerede har elbil, er littegranne mer rekkevidde. Produsentene MÅ jo være i stand til å putte inn et 35 kWt batteri for samme pris som 24 kWt i 2011? Er det noe slags system produsentene har blitt "enige" om for å melke markedet så bra som mulig?
Kanibalisering av egen modellportefølje, melking av utdatert teknologi (fossilmotorer), undergraving av egen business (produksjon av fossilmotorer), manglende infrastruktur (Tesla viser hvor langt bak konkurrentene er med sitt 105/135kW ladenettverk under etablering), og ikke minst - fortsatt dyre batterier.

Dette er kjapt oppramset noen av aspektene du kan lese deg opp på for å forstå hvorfor andre produsenter fortsatt leverer samme batteristørrelse/rekkevidde som før.....

Akkurat samme oppfatning har jeg. De etablerte produsentene er ikke interessert i å lage en elbil som konkurrerer direkte med egne modeller på rekkevidde og bruksområde. Derfor heller leaf, e-up og lignende. Da må folk ha en av deres andre modeller i tillegg, de taper dermed ikke salg av Ice men får heller omsetning av elbilene sine i tillegg.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA